Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1430743_0001.png
Besvarelse af samrådsspørgsmål F
Tak for spørgsmålet.
Jeg ser frem til, at vi her i dag kan få en god
drøftelse af, hvordan vi skaber nogle gode ram-
mer for integrationsindsatsen. Også i en tid,
hvor der kommer flere til landet.
Det er et faktum, at flere flygtninge end normalt
får asyl i Danmark lige nu. Det giver selvsagt ud-
fordringer. Og det er derfor så vigtigt, at vi er
opmærksomme på situationen og tager hånd om
de her udfordringer i tide. Men når det er sagt,
så mener jeg, at vi er i stand til at håndtere ud-
fordringerne. Og jeg mener også, at vi som en
del af verdenssamfundet er forpligtet til at tage
vores del af ansvaret i denne ekstraordinære si-
tuation.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
For mit vedkommende – som integrationsmini-
ster – understreger udviklingen vigtigheden af,
at vi skaber gode rammer for en vellykket inte-
gration af de nytilkomne. Samtidig med, at vi ik-
ke glemmer de nydanskere, som har boet i
Danmark gennem længere tid, men hvor der
stadig kan være behov for en integrationsind-
sats.
Men lad os først rette blikket specifikt mod de
nyankomne flygtninge ved at stille spørgsmålet:
Er der en sammenhæng mellem antallet af ny-
ankomne flygtninge og omfanget af integrati-
onsopgaven? Ja, selvfølgelig er der det.
Kommunerne har en stor opgave her. Og opga-
ven er for tiden af en større skala, end den plejer
at være. Men det er også en opgave, jeg mener,
kommunerne er i stand til at håndtere. Det er
kommunerne heldigvis også enige med mig i.
Endvidere er det jo sådan, at der følger økonomi
med til kommunerne til at varetage opgaven –
det vil økonomi- og indenrigsministeren komme
nærmere ind på i sin tale.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Når det så er sagt, så er jeg og resten af rege-
ringen godt klar over, at kommunerne er pres-
sede lige nu. Jeg anerkender, at der er en ekstra
opgave for kommunerne her, og det er jo også
helt konkret kommet til udtryk i den aftale om
næste års finanslov, som netop er indgået. Også
det vil økonomi- og indenrigsministeren adresse-
re i sin tale.
Regeringen tager situationen alvorligt. For det er
afgørende, at kommunerne er effektive i modta-
gelsen og integrationen af de nyankomne. Vi må
ikke tabe en stor gruppe mennesker på gulvet,
fordi vi i øjeblikket står over for større flygtnin-
getal end normalt. Vi må ikke gentage fortidens
fejl.
Derfor lytter vi til de udfordringer, kommunerne
beretter om, og ser på de løsningsforslag, KL og
kommunerne kommer med. Det vedrører jo både
boligudfordringerne og også mere generelt
kommunernes kapacitet til at tage imod og inte-
grere de nye flygtninge, der kommer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Men vi skal heller ikke glemme, at en del af de
flygtninge, som for tiden kommer til Danmark
fra Syrien, har ressourcer, som danske arbejds-
pladser efterspørger. Vi skal derfor stille krav
om, at de bidrager og sørge for at gøre brug af
deres ressourcer. Det er her helt afgørende, at vi
får de nyankomne hurtigt i gang og ikke bare la-
der dem sidde og vente uden at gøre nytte. Det
er både til gavn for den enkelte og til gavn for
resten af samfundet.
Her bliver kommunernes modtageindsats og in-
tegration af de nyankomne helt central. Flygt-
ningene skal have muligheden for at bidrage til
samfundet og blive en aktiv del af det.
En af de vigtigste veje hertil indebærer deltagel-
se på arbejdsmarkedet. Det er afgørende, at den
enkelte kan forsørge sig selv og sin familie. Her-
udover er de danske arbejdspladser også ofte
indgangen til andre fællesskaber i samfundet.
En af de største udfordringer med at få nytil-
komne ind på det danske arbejdsmarked er, at
en del af dem – men heldigvis ikke alle – kun har
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
lidt eller ingen uddannelse. Fælles for næsten al-
le nyankomne er dog, at de ikke mestrer det
danske sprog.
Derfor har regeringen målrettet danskuddannel-
serne og har givet området et kvalitetsløft for de
grupper, hvor behovet er størst. Det vil også
komme mange af de flygtninge, som vi modta-
ger i øjeblikket, til gode.
En anden udfordring er, som sagt, uddannelses-
niveauet og de faglige kvalifikationer.
Dét at få afklaret de nyankomne flygtninges ud-
dannelsesmæssige kompetencer så hurtigt som
muligt er derfor centralt for integrationen. Og
det er ikke mindst vigtigt for at få styrket kom-
petencerne, der hvor behovet er.
Gode kundskaber – både i forhold til uddannelse
og sprog – er nemlig en forudsætning for at kla-
re sig godt på arbejdsmarkedet og i hverdagen.
Et af problemerne i kommunernes modtageind-
sats har efter min mening været utilstrækkelig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
sammenhæng i indsatserne. Det gælder særligt
for borgere med komplekse behov, hvilket en
del af de personer, der får asyl lige nu, har. Det
gælder uagtet, at mange af dem også kommer
med hertil med uddannelsesmæssige ressourcer
og kompetencer.
Lad os dreje opmærksomheden mod et tænkt –
men realistisk – eksempel: Rassan er en trauma-
tiseret flygtning fra Syrien. Han er i øvrigt ud-
dannet tandlæge. Men han har både behov for
psykologisk hjælp og sundhedsmæssig behand-
ling på grund af de grusomheder, han har været
vidne til. Rassan er kommet til Danmark med sin
kone og sine 3 børn, som alle har set krigshand-
linger og vold udøvet af Islamisk Stat. De står
derfor med store sociale udfordringer.
I dette tænkte eksempel – ligesom i andre virke-
lige eksempler – er det helt afgørende, at der ses
på borgerens og familiens samlede behov, hvis
integrationen skal lykkes. Det er udgangspunk-
tet for, at vi kan stille krav om selvforsørgelse og
aktiv samfundsdeltagelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Regeringen har derfor indført en pligt for kom-
munerne til at tilbyde en samlet integrationsplan
til nyankomne flygtninge og familiesammenfør-
te. Integrationsplanen skal bidrage til et mere
helhedsorienteret syn på den enkelte borger og
skabe bedre sammenhæng i indsatserne.
Derudover har regeringen indført en pligt for
kommunerne til at tilbyde en helbredsmæssig
vurdering til flygtninge og familiesammenførte
til flygtninge. Helbredsvurderingen skal afdække
alvorlige helbredsproblemer, som kan stå i vejen
for integrationen.
Som jeg nævnte indledningsvist, er det dog vig-
tigt, at vi – selvom vi i øjeblikket er meget opta-
gede af de mange nye flygtninge, som kommer –
ikke glemmer de nydanskere, som har boet i
Danmark længe, men som stadig har behov for
en integrationsindsats.
Regeringen er også her – i dialog med KL – på
vej med nye initiativer. Det handler ikke mindst
om, at der skal ske et løft i kommunernes inte-
grationsindsats. Der er brug for, at kommunerne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
får opstillet ambitiøse mål for deres integrati-
onsopgaver og følger op på dem. Der er brug
for, at kommunerne i højere grad lærer af hin-
andens gode eksempler.
Vi kan se, at der er store forskelle på, hvordan
integrationsindsatsen løftes i kommunerne. Nog-
le gør det godt, mens andre halter bagefter. Der
er således et stort forbedringspotentiale.
KL og regeringen er derfor enige om, at der er
behov for at styrke integrationsindsatsen i
kommunerne. Og det har vi konkret givet udtryk
for i Kommuneøkonomiaftalen for 2015.
Kommuneøkonomiaftalen er udgangspunktet
for, at regeringen og KL er enige om at etablere
et partnerskab mellem regeringen, KL og kom-
munerne.
Partnerskabet vil indebære en styrkelse af råd-
givningstilbuddene til gavn for alle kommuner,
ligesom der vil blive indgået konkrete forplig-
tende partnerskaber med en række enkeltkom-
muner. Her vil fokus være på kommunernes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
fastsættelse og opfyldelse af klare lokale mål
samt øget brug af metoder og viden, der virker.
Regeringen har også gennemført en lang række
initiativer, der vil fremme integrationen. Vi er
dog samtidig bevidste om, at vi endnu ikke er i
mål.
Vi har i regeringen – som bekendt – iværksat en
ambitiøs reform af den danske folkeskole, som
vil få stor betydning for nydanske børn og unge.
Regeringen har desuden reformeret erhvervsud-
dannelserne – også til fordel for nydanskerne.
Og derudover har regeringen iværksat gennem-
gribende reformer af arbejdsmarkedet. Vi har
bl.a. gennemført en omfattende reform af kon-
tanthjælpssystemet. Ligesom vi har reformeret
førtidspensions- og fleksjobområdet.
Her har vi stillet store krav til alle danskere om
at gøre en ekstra indsats. Og disse krav gælder
naturligvis også for nydanskerne. For vi skal
selvfølgelig stille de samme krav til nydanskerne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
som til alle andre: At man, så vidt muligt, bliver
selvforsørgende og herre i eget liv.
Vi ser så småt, at regeringens reformer på ar-
bejdsmarkedet begynder at virke. Også for ikke-
vestlige indvandrere og efterkommere.
Med reformen af førtidspension og fleksjob har
vi fået tilgangen af ikke-vestlige indvandrere og
efterkommere til førtidspension til at falde mar-
kant fra 2012 til 2013.
Derudover har regeringen også iværksat en ræk-
ke specifikke initiativer målrettet nydanskere.
Det gælder både den nationale strategi mod
æresrelaterede konflikter, strategien mod paral-
lelle retsopfattelser og det nyeste skud på
stammen; regeringens frivillighedsstrategi på in-
tegrationsområdet. Endelig har regeringen præ-
senteret en ny handlingsplan om en styrket ind-
sats mod radikalisering og ekstremisme. Den
indsats skal vi – som opfølgning på satspuljeaf-
talen – snart drøfte nærmere med både satspul-
jeordførere og retsordførere.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
Så regeringen har virkelig ikke sovet i timen.
Men vi er, som sagt, endnu ikke i mål.
Derfor ser jeg også meget frem til den videre di-
alog med KL og kommunerne om, hvordan vi
sammen kan løfte integrationsindsatsen både i
forhold til de helt aktuelle udfordringer, men og-
så på den længere bane. Og jeg hilser generelt
debatten om, hvordan vi styrker integrationsind-
satsen, velkommen.
Tak for ordet.