Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1432867_0001.png
Økonomi- og indenrigsminister Morten Østergaards talepapir
Det talte ord gælder
Anledning:
Besvarelse af samrådsspørgsmål F om den
samlede integrationsindsats
Tid og sted: Torsdag den 20. november 2014 på
Christiansborg
Samrådsspørgsmål F:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvordan den store
tilstrømning af asylansøgere forventes at få betydning for den
samlede integrationsindsats, herunder også redegøre for
hvilken økonomisk som praktisk betydning og konsekvenser
det kan få for kommunernes mulighed for at løfte
integrationsopgaven de kommende år?”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432867_0002.png
Svar på samrådsspørgsmål F:
[Fuld finansiering af integrationsindsatsen og overførsler]
I forlængelse af integrationsministerens svar vil jeg gerne uddybe
om den betydning, som det øgede antal flygtninge har for
kommunernes økonomi.
Her er det sådan, at kommunerne under ét kompenseres fuldt ud
for deres udgifter til integrationsindsatsen for nyankomne
udlændinge. Det sker via refusion og tilskud.
For den del af indsatsen, som vedrører modtagelsen af
nyankomne flygtninge og familiesammenførte, finansierer staten
fuldt ud kommunernes udgifter efter integrationslovens
bestemmelser. Det sker i form af:
et fast månedligt grundtilskud
en refusion på 50 pct. af udgifterne til den aktive indsats i
integrationsprogrammet, dvs. danskundervisning og
beskæftigelsesrettede tilbud (inden for et rådighedsbeløb)
et resultattilskud ved bestået danskprøve eller ved opnåelse
af 6 måneders ustøttet beskæftigelse eller ordinær
uddannelse.
Endelig refunderer staten 50 pct. af forsørgelsesudgifterne til
kontanthjælp for de grupper, som modtager kontanthjælp under
integrationsprogrammet.
Den resterende del af kommunernes udgifter er omfattet af
budgetgarantien i lov om kommunal udligning og generelle tilskud.
Det betyder med andre ord, at kommunerne kompenseres for de
resterende udgifter via det kommunale bloktilskud.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432867_0003.png
Dermed får kommunerne samlet set dækket deres nettoudgifter til
integrationsprogrammer – enten via refusion inden for et
rådighedsbeløb eller via budgetgarantien (bloktilskud).
Da kommunernes overførselsudgifter ikke er omfattet af det
kommunale udgiftsloft, belastes den kommunale serviceramme
ikke. Det samme gælder bl.a. de udgifter på bolig- og
socialområdet, som staten yder 100 pct. refusion til.
[Serviceramme og pulje på 250 mio. kr.]
Så er der spørgsmålet om de yderligere, afledte kommunale
udgifter til service og anlæg.
For selv om overførselsudgifterne og udgifterne dækket af
refusion vil være dominerende, må der også forventes en vis
påvirkning af øvrige kommunale serviceudgifter til eksempelvis
folkeskole og dagtilbud.
Her er det vores vurdering og forudsætning, at kommunerne vil
kunne holde disse udgifter inden for de aftalte rammer. Det er på
linje med de andre ”almindelige” befolkningsforskydninger, som
kommunerne hvert år må forholde sig til og indeholde i
budgetrammen.
To elementer bidrager til at gøre dette lettere.
For det første
tager vi højde for den forskellige belastning mellem
kommunerne ved – ud over det almindelige udligningssystem – at
have en særlig udlændingeudligningsordning, som sigter på at
udligne kommunernes
merudgifter
til folkeskoleundervisning,
dagpasning, administration mm. for udlændinge fra ikke-vestlige
lande.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432867_0004.png
For det andet
har regeringen i den aktuelle situation sammen med
SF og Enhedslisten på finansloven for 2015 ekstraordinært valgt
at afsætte en pulje på i alt 250 mio. kr. til kommunerne.
Puljen skal understøtte kommunernes indsats med modtagelse af
flygtninge i den nuværende ekstraordinære situation. Regeringen
vil derfor også drøfte med kommunerne/KL, hvordan de afsatte
midler bedst kan anvendes.
[Kommunale anlægsudgifter]
Endelig kan kommunerne tænkes at have nogle anlægsudgifter til
køb og ombygning af ejendomme til udlejning til beboelse i
henhold til integrationsloven.
Her gælder, at kommunernes samlede anlægsudgifter for
kommunerne under ét er fuldt ud finansieret via indtægter fra
skatter, bloktilskud, låneadgang mv. Endvidere har kommunerne
automatisk låneadgang til udgifter til flygtningeboliger.
Låneadgangen omfatter såvel permanente boliger som
midlertidige opholdssteder.
[Afslutning]
Alt i alt har kommunerne et godt økonomisk udgangspunkt for at
kunne tage imod et stigende antal flygtninge. Det udgangspunkt
bliver yderligere forbedret af de 250 mio.kr. fra finanslovsaftalen
med SF og Enhedslisten, som skal understøtte tiltag i forbindelse
med kommunernes modtagelse af flygtninge.
4