Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1428763_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. december 2014
Strafferetskontoret
Malene Dalgaard
2014-0032-1716
1389677
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 140 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 12. november 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ik-
kemedlem af udvalget (MFU) Bertel Haarder (V).
Mette Frederiksen
/
Caroline Østergaard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om der er rejst tiltale og/eller fældet dom som følge af indførelsen af forbuddet mod tvangsægteskaber i Danmark, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 140 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Kan
ministeren oplyse, om der er rejst tiltale og/eller fældet
dom som følge af indførelsen af forbuddet mod tvangsægte-
skaber i Danmark? Der henvises til artiklen” Østergaard: Vi
går til valg på at afskaffe 24-årsreglen”
BT den 14. september
2014, hvori økonomi- og indenrigsministeren udtaler sig om
effekten af indførelse af forbuddet mod tvangsægteskaber i
straffeloven.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1.
Det bemærkes, at jeg har forstået spørgsmålet således, at
den indførelse af forbud mod tvangsægteskab, der refereres til,
er den ændring af straffeloven, der skete ved lov nr. 316 af 30.
april 2008, hvor straffelovens § 260, stk. 2, blev indsat.
Formålet med lovændringen var at skærpe straffen for ulovlig
tvang efter straffelovens § 260 i forbindelse med indgåelse af
ægteskab. Strafferammen for overtrædelse af straffelovens §
260, stk. 2, om ulovlig tvang i forbindelse med indgåelse af
ægteskab blev således fastsat til 4 års fængsel.
Ved lov nr. 434 af 1. maj 2013 blev straffelovens § 260, stk. 2,
udvidet, således at ulovlig tvang i forbindelse med religiøs vi-
else uden borgerlig gyldighed blev ligestillet med tvangsægte-
skaber i straffelovens forstand. I forbindelse med lovændringen
skete der ikke en ændring af strafferammen.
2.
Efter indførelsen i 2008 af bestemmelsen i straffelovens §
260, stk. 2, om ulovlig tvang i forbindelse med ægteskab mv.
afgav Rigsadvokaten den 8. juli 2011 en redegørelse om erfa-
ringerne i praksis med anvendelse af bestemmelsen.
Rigsadvokaten havde til brug for redegørelsen anmodet de en-
kelte politikredse og statsadvokaturer om at indberette enhver
sag, hvor der i tiden fra den 2. maj 2008 til marts 2011 var ind-
givet anmeldelse om ulovlig tvang i forbindelse med indgåelse
af ægteskab.
Rigsadvokaten modtog indberetning om 18 sager om mulig
ulovlig tvang i forbindelse med indgåelse af ægteskab i perio-
den. I 12 sager var der indgivet en egentlig anmeldelse om
ulovlig tvang i forbindelse med indgåelse af ægteskab. Derud-
over modtog Rigsadvokaten fra enkelte politikredse indberet-
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om der er rejst tiltale og/eller fældet dom som følge af indførelsen af forbuddet mod tvangsægteskaber i Danmark, til justitsministeren
ning om 6 tilfælde, hvor politiet i øvrigt var blevet kontaktet
om mulig ulovlig tvang i forbindelse med indgåelse af ægte-
skab.
Det fremgår af redegørelsen, at i størstedelen af de sager, hvor
der var indgivet anmeldelse, blev efterforskningen indstillet,
idet der ikke fremkom oplysninger, der understøttede anmel-
delsen. Dette skyldtes i flere tilfælde, at den formodede foru-
rettede ikke ønskede, at politiet skulle foretage sig yderligere i
sagen, eller ikke ønskede at udtale sig til politiet herom. I to til-
fælde blev efterforskningen indstillet, fordi forældrene til den
formodede forurettede efter politianmeldelsen og drøftelser
mellem familien og politiet accepterede, at deres datter ikke
ønskede at gifte sig med den person, som forældrene havde til-
tænkt hende. I ingen af de nævnte sager har politiet modtaget
oplysninger, der gav grundlag for at antage, at der var foregået
noget strafbart.
Det fremgår endvidere af redegørelsen, at der kun blev rejst
sigtelse i en enkelt sag, og i ingen af de indberettede sager var
der tilvejebragt et bevismæssigt grundlag for at rejse tiltale.
Der var således ikke sager, hvor der skete domfældelse (eller
frifindelse) for overtrædelse af bestemmelsen frem til marts
2011.
3.
For så vidt angår antallet af tiltaler og domfældelser i perio-
den efter marts 2011 og frem til i dag kan Rigsadvokaten oply-
se, at det ved et elektronisk udtræk i politiets sagsstyringssy-
stem (POLSAS) ikke er muligt at tilvejebringe de pågældende
oplysninger, idet der ikke er en særskilt gerningskode for over-
trædelse af straffelovens § 260, stk. 2. Tilvejebringelse af op-
lysninger herom vil således forudsætte en ressourcekrævende
manuel gennemgang af samtlige sager om ulovlig tvang efter
straffelovens § 260. En sådan gennemgang har jeg på det fore-
liggende grundlag ikke fundet anledning til at iværksætte.
Rigsadvokaten har i stedet anmodet samtlige politikredse og de
to regionale statsadvokater om at oplyse, hvorvidt man ved
embederne har erindring om sager, hvor der siden marts 2011
er rejst tiltale eller sket domfældelse efter straffelovens § 260,
stk. 2. Samtlige politikredse og de to regionale statsadvokater
har i den forbindelse oplyst, at dette ikke er tilfældet.
Endelig har Rigsadvokaten foretaget en elektronisk søgning i
Ugeskrift for Retsvæsen, Tidsskrift for Kriminalret og i An-
klagemyndighedens Vidensbase (www.anklagemyndigheden.
dk). Der er ved disse søgninger ikke fundet afgørelser, hvor der
er rejst tiltale eller sket domfældelse for overtrædelse af straf-
felovens § 260, stk. 2.”
3