Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1420199_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
13. november 2014
Kontor:
Udlændingekontoret
Sagsbeh: Anders Sparholt Jørgen-
sen
Sagsnr.: 2014-0032-1573
Dok.:
1340058
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 12 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 10. oktober 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johan-
ne Schmidt-Nielsen (EL).
Mette Frederiksen
/
Anders Herping Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 12 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Ministeren bedes kommentere UUI alm. del - bilag 154
(2013-14), og herunder redegøre for, om de i sagen trufne af-
gørelser stemmer overens med Danmarks forpligtelser efter
FN's konvention om barnets rettigheder.”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Udlændingenævnet, der har oplyst følgende:
”Udlændingenævnet kan overordnet oplyse, at Udlændinge-
nævnet ikke nærmere kommenterer konkrete sager.
Udlændingenævnet kan generelt oplyse, at Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK) artikel 8 ikke indebæ-
rer en generel og ubetinget ret til familiesammenføring, da en
familie ikke efter EMRK artikel 8 har en umiddelbar ret til at
vælge det land, hvori den vil udøve sit familieliv.
Der foretages i hver enkelt sag, hvor en udlænding søger om
familiesammenføring med en herboende person en konkret
vurdering af, hvorvidt det på baggrund af sagens omstændig-
heder er proportionalt at meddele afslag på opholdstilladelse,
herunder hvorvidt der er uoverstigelige hindringer for at udøve
familielivet i et andet land.
Udlændingenævnet kan endvidere oplyse, at FN’s Børnekon-
vention efter Udlændingenævnets opfattelse ikke giver en vi-
dere adgang til familiesammenføring end den, der følger af
EMRK.”
2.
Udlændingenævnet har siden 1. januar 2013 været øverste administrati-
ve klageinstans for så vidt angår Udlændingestyrelsens afgørelser om af-
slag på ansøgninger om opholdstilladelser efter udlændingelovens § 9 og §
9 c, stk. 1, med undtagelse af afslag meddelt efter EU-reglerne.
Det indebærer, at nævnets afgørelser ikke kan påklages til Justitsministeri-
et. Endvidere kan justitsministeren ikke gribe ind i konkrete sager, hvor
Udlændingestyrelsen har truffet afgørelse i 1. instans, og Udlændingenæv-
net har truffet afgørelse som klageinstans.
3.
Udlændingenævnets afgørelse i den omtalte sag oversendes særskilt i
fortrolig form.
2