Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1418404_0001.png
Udlændingeafdelingen
Dato:
Dok.:
30. oktober 2014
1307185
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål A-D fra Folketingets
Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik den 30. oktober
2014
Samrådsspørgsmål A:
”Ministeren bedes redegøre for, hvordan regeringen forholder sig til
det forhold, at formodede krigsforbrydere befinder sig på tålt ophold i
Danmark, herunder redegøre nærmere for mulighederne for at retsfor-
følge eller hjemsende disse krigsforbrydere. Endvidere bedes ministe-
ren redegøre for, om regeringen er indstillet på at arbejde aktivt for, at
internationale konventioner justeres, så krigsforbrydere ikke fremover
kan få (tålt) ophold i Danmark.”
Samrådsspørgsmål B:
”Ministeren bedes redegøre for, om uønskede udlændinge i Danmark,
der opholder sig her på tålt ophold, kan sendes tilbage til en anden del
af deres oprindelsesland end den del, de stammer fra. Eksempelvis bur-
de afghanske statsborgere på tålt ophold i Danmark kunne sendes til-
bage en anden del af Afghanistan. Landet er arealmæssigt 15 gange
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
større end Danmark og har en befolkning på små 30 millioner menne-
sker.”
Samrådsspørgsmål C:
”Ministeren bedes redegøre for, hvad der er til hinder for, at uønskede
udlændinge i Danmark, der opholder sig her på tålt ophold, kan sendes
tilbage til et land i den region, hvorfra vedkommende stammer. Eksem-
pelvis burde afghanske statsborgere på tålt ophold i Danmark kunne
sendes tilbage til et land i regionen.”
Samrådsspørgsmål D:
”Ministeren bedes redegøre for, hvad der er til hinder for, at uønskede
udlændinge i Danmark, der opholder sig her på tålt ophold, kan isole-
res fuldstændigt i fx den lukkede afdeling i Center Sandholm. I flere til-
fælde er der tale om personer, der har begået alvorlige forbrydelser fx
krigsforbrydelser og derfor ikke jf. flygtningekonventionen kan få asyl,
men hvor det er åbenbart, at personer med et sådant synderegister ikke
skal gå frit rundt i samfundet.”
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.
Tak for de stillede spørgsmål. Jeg vil for overblikkets skyld så vidt
muligt besvare dem enkeltvist. Jeg vil derfor først besvare samråds-
spørgsmål A, der omhandler det forhold, at formodede krigsforbrydere
opholder sig i Danmark på tålt ophold, og herunder vil jeg bl.a. redegø-
re for mulighederne for at retsforfølge dem.
[Krigsforbrydere på tålt ophold]
2.1.
Jeg er blevet bedt om at redegøre for, hvordan regeringen forhol-
der sig til, at der er krigsforbrydere på tålt ophold i Danmark.
Det siger vel næsten sig selv, at det på ingen måde er en ønskelig situa-
tion. Og jeg tror sådan set ikke, at regeringens holdning på dette punkt
adskiller sig fra den tidligere regerings holdning.
For lad mig slå fast med det samme, at udlændinge på tålt ophold
grundlæggende er uønskede her i landet.
Det gælder i særdeleshed dem, der er udelukket fra asyl, fordi de har
begået krigsforbrydelser. Men det gælder også dem, der er udelukket
fra asyl, fordi de har begået anden alvorlig kriminalitet.
Men uanset om vi bryder os om dem eller ej, så kan vi ikke udsende
dem tvangsmæssigt, fordi de i deres hjemlande risikerer dødsstraf, tor-
tur, umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf. Det ville
også stride mod vores internationale forpligtelser. Og dem skal vi, som
et demokratisk land, der respekterer menneskerettighederne, overholde.
Vi må altså tåle deres ophold, så længe det er nødvendigt.
For det siger sig selv, at personer på tålt ophold skal udsendes, så snart
det måtte være muligt. Vi skal kun tåle at have dem i Danmark, indtil
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forholdene i deres hjemland har ændret sig, så vi kan sende dem hjem
uden at overtræde vores internationale forpligtelser.
Derfor undersøger Udlændingestyrelsen også systematisk og grundigt
hvert halve år, om der stadig er hindringer for udsendelse, ligesom de
løbende har fokus på hver enkel person i Danmark, der er på tålt op-
hold.
Herudover foretager Udlændingestyrelsen også – i perioden mellem de
halvårlige gennemgange af de enkelte sager – en vurdering af, om der
er sket generelle ændringer af forholdene i de enkelte oprindelseslande,
således at udlændingene fra de pågældende lande kan udsendes.
Udlændingestyrelsen er derudover meget opmærksom på praksis fra
Flygtningenævnet i forhold til de lande, hvor personerne på tålt ophold
kommer fra.
Det er bl.a. det, vi har set med Somalia. De generelle forhold i og om-
kring Mogadishu er forbedrede i en sådan grad, at Flygtningenævnet i
efteråret 2013 ændrede praksis, så der ikke længere kunne gives asyl
alene med henvisning til de generelle forhold i Somalia. Udlændinge-
styrelsen traf herefter i fire sager afgørelse om, at der kunne ske udsen-
delse. Flygtningenævnet stadfæstede efterfølgende afgørelserne.
Udlændingestyrelsen foretager således løbende vurderinger, der skal
sikre, at de pågældende udlændinge på tålt ophold kan udsendes, så
snart der måtte være mulighed for det.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at der arbejdes intensivt på at udsende
til Somalia.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
[Retsforfølgning af formodede krigsforbrydere]
2.2.
For så vidt angår muligheden for at retsforfølge formodede krigs-
forbrydere, kan jeg oplyse, at det er muligt, men overordentligt vanske-
ligt.
Det er Statsadvokaten for Økonomisk og International Kriminalitet
(SØIK), der varetager behandlingen af særlige internationale straffesa-
ger.
SØIK modtager løbende sager fra udlændingemyndighederne med hen-
blik på at undersøge, om der er grundlag for strafferetlig forfølgning af
de pågældende i Danmark.
Her er det vigtigt at være opmærksom på, at der er forskel på den vur-
dering, som foretages af udlændingemyndighederne og den vurdering,
som foretages af SØIK.
I forhold til den strafferetlige forfølgning skal man huske på, at ankla-
gemyndigheden kun kan rejse tiltale, hvis der er en formodning om, at
straffesagen kan gennemføres til domfældelse.
Anklagemyndigheden skal jo under straffesagen kunne føre bevis for
den pågældendes skyld ud over enhver rimelig tvivl. Det er ikke det
samme krav, der gælder for udlændingemyndighederne, når de f.eks.
skal vurdere, om en udlænding skal udelukkes fra at få asyl. Her er det
nok, at der er alvorlig grund til at antage, at udlændingen har begået det
pågældende forhold.
Den bevisførelse, som kræves under en straffesag og den underliggende
efterforskning, kan være vanskelig at gennemføre som følge af forhol-
dene i hjemlandet.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Efterforskning af f.eks. krigsforbrydelser skal således ofte foretages i
konfliktområder eller i områder, hvor der har været krig. Og der er ek-
sempler på, at det kan være forbundet med alvorlig fare for ofre og vid-
ner at afgive forklaring til dansk politi. Det kan også være kompliceret
at vurdere troværdigheden af forklaringerne.
Hertil kommer, at forbrydelserne ofte er begået for lang tid siden, og at
muligheden for at skaffe tekniske beviser derfor ofte er vanskelig.
Vi er ikke alene om at have vanskeligheder ved at retsforfølge disse
personer. Derfor er der også på internationalt plan taget en række skridt
for at sikre efterforskning og retsforfølgning af bl.a. krigsforbrydelser.
Der er bl.a. etableret et netværk i EU-regi og samarbejdsfora i regi af
nordisk samarbejde, Interpol og internationale tribunaler.
Lad mig så lige for en god ordens skyld understrege, at Danmark ikke
har 21 formodede krigsforbrydere på tålt ophold. Af de 66 udlændinge,
der er på tålt ophold, er der 22, der er udelukket fra at få asyl i Danmark
under henvisning til Flygtningekonventionens artikel 1 F. Artikel 1 f
dækker over tre udelukkelsesgrunde:
For det første litra a: Forbrydelser mod freden, krigsforbrydelser og
forbrydelser mod menneskeheden.
For det andet litra b: Andre alvorlige ikke-politiske forbrydelser begået
uden for tilflugtslandet.
For det tredje litra c: Handlinger, der er i strid med FN’s mål og grund-
sætninger.
Af de 22, der i dag er udelukket efter flygtningekonventionen, er der
kun 5 udlændinge, der er udelukket fra beskyttelse under henvisning til
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Flygtningekonventionens artikel 1 F, litra a, som blandt andet omhand-
ler krigsforbrydelser.
[Udsendelse til en anden del af hjemlandet]
3.
Jeg vil nu vende mig mod samrådsspørgsmål B, og spørgsmålet om,
hvorvidt udlændinge på tålt ophold kan udsendes til en anden del af de-
res oprindelsesland.
Det er sådan set en vurdering, som allerede foretages i forbindelse med
asylsagen. Og det gælder også i de sager, hvor udlændingen ender på
tålt ophold.
For det er sådan, at hvis en asylansøger kan undgå forfølgelse eller opnå
beskyttelse et sted inden for sit hjemlands grænser, er det i praksis anta-
get, at han ikke har behov for international beskyttelse. Og hvis det er
tilfældet, er der ikke noget i vores internationale forpligtelser, der for-
hindrer en tvangsmæssig udsendelse.
Men i forhold til personer på tålt ophold har Flygtningenævnet altså
vurderet, at der ikke er et såkaldt internt flugtalternativ, som man kan
henvise dem til at tage ophold i.
Og som jeg nævnte før, vurderer Udlændingestyrelsen nu ligeledes
hjemlandets forhold løbende for at undersøge, om udlændinge på tålt
kan hjemsendes. I den forbindelse vurderer styrelsen også, om det er
muligt at henvise udlændingen til at tage ophold i en anden region af
deres hjemland.
[Udsendelse til et andet land i regionen]
4.
For så vidt angår samrådsspørgsmål C om muligheden for at udsende
en udlænding på tålt ophold til et andet land i regionen, kan jeg oplyse,
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at der påhviler ethvert land en folkeretlig forpligtelse til at tage sine eg-
ne statsborgere tilbage, også selv om statsborgerne måtte være krimi-
nelle.
Modsætningsvist følger det også, at et land aldrig vil være forpligtet til
at modtage andre landes statsborgere.
Til illustration kunne man jo forestille sig en situation, hvor Sverige ik-
ke ville tage en svensk statsborger tilbage, fordi den pågældende havde
begået kriminalitet og var flygtet til udlandet.
Danmark ville i en sådan situation naturligvis aldrig acceptere eller føle
sig forpligtet til at modtage den kriminelle svenske statsborger og give
den pågældende opholdstilladelse her i landet under henvisning til, at
Sverige ikke havde lyst til at få den pågældende svensker tilbage.
Personer på tålt ophold kan således ikke udsendes til andre lande end
deres hjemland, fordi andre lande ikke er forpligtet til at modtage andre
personer end deres egne statsborgere.
Der er dog mulighed for at udsende en udlænding til et andet land end
statsborgerskabslandet, hvis udlændingen har en gyldig opholdstilladel-
se i dette tredjeland. Rigspolitiet udsender således løbende udviste ud-
lændinge til andre EU-lande, navnlig i Sydeuropa, hvor de pågældende
har en gyldig opholdstilladelse.
[Muligheden for frihedsberøvelse af udlændinge på tålt ophold]
5.
Jeg vil nu vende mig mod samrådsspørgsmål D, hvor der spørges til,
hvad der er til hinder for at isolere personer på tålt ophold fuldstændigt i
den lukkende afdeling i Center Sandholm, så de ikke frit kan gå rundt i
samfundet. Eller sagt på en anden måde, hvorfor kan man ikke bare fri-
hedsberøve personer på tålt ophold.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det kan vi ikke, fordi det vil stride mod vores internationale forpligtel-
ser.
Det følger således af artikel 2 (om frihed til valg af opholdssted) i 4.
Tillægsprotokol til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, at
enhver, der lovligt befinder sig på en stats område, inden for dette skal
have lov til at færdes frit og frit vælge sit opholdssted.
Beskyttelsen, der også omfatter udlændinge, herunder udlændinge på
tålt ophold, er dog ikke absolut. Og der er da også med de skærpede
regler om opholdspligt og daglig meldepligt gjort ganske betydelige
indskrænkninger i personer på tålt opholds ret til at færdes frit.
Personer på tålt ophold skal således – med mindre særlige grunde taler
derimod – tage ophold på Center Sandholm, og de skal dagligt melde
sig hos politiet.
I den forbindelse er det måske på sin plads at nævne, at den tidligere re-
gering – da man strammede reglerne i 2008 – heller ikke mente, at man
kunne frihedsberøve disse personer. Ligesom man fandt anledning til at
anføre i forarbejderne til bestemmelsen, at det med tiden ville blive
vanskeligere at begrunde opholdspligten og den daglige meldepligt ud
fra en proportionalitetsbetragtning.
Og det var jo også det, vi så med Højesterets dom i Karkavandi-sagen.
Her slog Højesteret fast, at afgørelsen om, at Kakavandi skulle bo og
overnatte i Center Sandholm udgjorde et uproportionalt indgreb i hans
bevægelsesfrihed i strid med netop artikel 2 i 4. Tillægsprotokol til Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Vi har altså allerede et meget stramt regime for personer på tålt ophold i
forhold til de internationale konventioner. De skal som det klare ud-
gangspunkt bo på Center Sandholm, hvilket betyder, at de skal overnat-
te der, ligesom de skal melde sig hos politiet hver dag.
Center Sandholm huser imidlertid også nyankomne flygtninge. Og det
er ikke hensigtsmæssigt. Derfor vil personer på tålt ophold blive flyttet
til det nye udrejsecenter, når det er etableret. Her vil de blive indkvarte-
ret i et separat afsnit sammen med de kriminelle udlændinge, som ven-
ter på at blive sendt ud.
6.
Lad mig runde af med at gentage det, som jeg startede med at sige.
Regeringens holdning er klar. Personer på tålt ophold er uønskede i
Danmark. Men vi må tåle at have dem i Danmark, indtil det måtte blive
muligt at sende dem ud.
Samtidig må de så også tåle de vilkår, vi har fastlagt for dem. Og her
må man bare konstatere, at alt for mange udlændinge ikke overholder
opholds- og meldepligten. Det er ganske enkelt ikke acceptabelt.
Derfor har jeg også bedt Justitsministeriet om sammen med Rigspolitiet
og Udlændingestyrelsen at se på området. Som lige nævnt har vi allere-
de et stramt regime, men hvis vi kan gøre mere, skal vi gøre det. Og det
er det, jeg vil have Justitsministeriet sammen med Rigspolitiet og Ud-
lændingestyrelsen til at undersøge.
Der er i øjeblikket et stort antal sager på vej igennem retssystemet om
manglende overholdelse af meldepligten. De har været forsinket på
grund af bl.a. Justitsministeriets sagsbehandlingstid i klagesagerne. Og
det synes jeg er beklageligt og meget ærgerligt. For det skal være sådan,
at en udlænding på tålt ophold, som ikke overholder sin meldepligt eller
for den sags skyld sin opholdspligt, hurtigt skal mærke, at det har kon-
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sekvenser. Der skal sendes et klart signal til dem, om at det er alvor, når
vi f.eks. pålægger dem at tage ophold på Center Sandholm.
Derfor ser jeg også frem til at modtage anbefalingerne fra ministeriet,
Rigspolitiet og Udlændingestyrelsen.
Tak for ordet.
11