Udenrigsudvalget 2014-15 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
1495319_0001.png
Åbent samråd med handels- og udviklingsministeren i Udenrigsudvalget
Besvarelse af Spørgsmål G (stillet 12. januar 2015) stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL)
Lad mig med det samme slå fast, at Danmark ikke vil støtte den
pakistanske narkotikabekæmpelsesindsats, hvis den indsats fører
til henrettelser. Det forstår jeg i øvrigt svarer til Amnesty
International’s tilgang til dette spørgsmål. (Jf. artikel i Politiken af
d. 23. december 2014)
I 2010 blev Pakistan et prioritetsland for dansk udviklingsbistand.
Baggrunden for at øge bistanden til Pakistan var bl.a. ønsket om at
understøtte den omfattende danske stabiliserings- og
udviklingsindsats i Afghanistan via indsatser i grænseområderne.
Pakistan er et udviklingsland med omfattende sociale og
økonomiske udfordringer inden for områder som uddannelse,
sundhed, ernæring og god regeringsførelse.
Danmarks aktuelle landeprogram for udviklingsbistanden til
Pakistan løber fra 2013 til og med 2016 og er på 245 millioner
kroner. Hovedindsatsområderne er – for det første – genopbygning
og uddannelse i grænseområderne op mod Afghanistan og – for
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
det andet – støtte til den demokratiske udvikling,
menneskerettigheder og ligestilling.
Fra dansk side giver vi ikke direkte bilateral udviklingsstøtte til de
pakistanske myndigheder. Den danske støtte ydes gennem andre
partnere og sammen med andre donorer til fælles fonde, FN-
organisationer og til civilsamfundet. Aktiviteterne gennemføres
med et overordnet mål om fattigdomsbekæmpelse.
Danmark yder også humanitær bistand til flygtninge og internt
fordrevne samt ved naturkatastrofer i landet. Senest har Danmark i
december (2014) ydet et bidrag til UNHCR’s arbejde med de
internt fordrevne på 10 million kr.
Herudover støtter Danmark en række projekter over Freds- og
Stabiliseringsprogrammet for Afghanistan og Pakistan-regionen –
det såkaldte AfPak-program.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
AfPak-programmet sigter på at bidrage til at øge stabiliteten i
regionen. Programmets første fase 2011-2014 har haft et samlet
budget på 185 millioner kroner. Knap 40 mio. kr. er gået til
aktiviteter i Pakistan. Nogle af programmets projekter kører
fortsat, og en ny fase af programmet er under forberedelse.
I programmets fase 1 har Danmark støttet flere projekter, som har
til formål at bidrage til kapacitetsopbygning af den regionale
indsats imod narkotikasmugling fra Afghanistan, der er en vigtig
kilde til ustabilitet i regionen og finansiering for Taliban i
Afghanistan.
Danmark har i den forbindelse støttet UNODC i Pakistan.
UNODC’s aktiviteter har bidraget til at styrke grænsekontrollen
og efterforskningen af narkorelaterede forbrydelser samt til at
forbedre fængselssystemet, blandt andet via støtte til
rehabiliteringsprogrammer og ekstern monitorering af
fængselsforholdene. I 2012-14 er projekterne til at styrke
grænsekontrol og efterforskning blevet støttet af Danmark med i
alt 15 millioner kroner.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Denne indsats er valgt, fordi Pakistan har store udfordringer med
effektivt at bekæmpe grænseoverskridende narkotikakriminalitet
på en måde, der respekterer menneskerettighederne. UNODC
arbejder systematisk med at integrere menneskerettigheder som et
tværgående hensyn hos de pakistanske myndigheder, der
beskæftiger sig med narkotikakriminalitet. Vi skal også være helt
ærlige og sige, at vi fra dansk side har en klar og fælles interesse
med Pakistan i at dæmme op for den ustabilitet, som
narkotikaproblemet afføder i regionen.
I samrådsspørgsmålet spørges der til forholdet mellem den danske
bistand til Pakistan og risikoen for, at narkosmuglere risikerer
dødsstraf.
Pakistans lovgivning har i mange år indeholdt muligheden for at
idømme dødsstraf. I 2008 besluttede den daværende pakistanske
regering dog at indføre et moratorium for udførelsen af
dødsdomme. Pakistan var derfor i en årrække det eneste land i
regionen, der ikke udførte henrettelser. Eneste undtagelse til
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
moratoriet forekom i 2012, hvor en tidligere soldat blev henrettet
efter at have fået en dødsdom for at have myrdet sin overordnede.
Umiddelbart efter terrorangrebet på en skole i Peshawar den 16.
december 2014, der førte til 145 dræbte, besluttede den
pakistanske regering at ophæve moratoriet i terrorrelaterede sager.
Siden (pr. 23. januar 2015) er der gennemført 20 henrettelser.
Danmark har ved flere lejligheder direkte over for de pakistanske
myndigheder og igennem EU-samarbejdet givet klart udtryk for
vores dybe bekymring over beslutningen om delvist at ophæve
moratoriet på dødsstraf. Vi har understreget, at der ikke er nogen
dokumentation for, at dødsstraf er et effektivt instrument i
bekæmpelsen af terrorisme. FN’s generalsekretær har også - over
for [Pakistans] premierminister Sharif - opfordret til at genindføre
moratoriet.
Lad mig bruge lejligheden til at understrege, at regeringen
arbejder for global afskaffelse af brugen af dødsstraf. I det lys er
det et åbenbart tilbageslag, at Pakistan nu delvist har ophævet sit
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
moratorium – også selvom man fra pakistansk side giver udtryk
for, at beslutningen er truffet under ekstraordinære
omstændigheder og er begrænset til terrorrelaterede sager.
Jeg vil også gerne benytte lejligheden til at sige, at vi er bekymret
over den pakistanske anti-terrorlovgivning fra 1997, som danner
grundlaget for mange af sagerne mod dødsdømte i Pakistan. Den
pakistanske forståelse af ”terror” er af mange jurister blevet
kritiseret for at være for vagt og bredt defineret. Vores bekymring
er naturligvis, at loven risikerer at blive misbrugt. Det kan
Danmark ikke alene gøre ret meget ved alene, men det er en
bekymring, som vi rejser over for de pakistanske myndigheder og
via EU-samarbejdet.
I forhold til den konkrete støtte til UNODC har vi tæt kontakt med
UNODC. UNODC har, i lighed med andre FN-organisationer, en
forpligtelse til at fremme den universelle respekt for
menneskerettigheder, ligesom UNODC forfægter afskaffelsen af
dødsstraf i sit arbejde. UNODC vurderer i den nuværende
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
situation selv, at deres aktiviteter i Pakistan ikke fører til
henrettelser.
Pakistansk lov giver mulighed for at idømme dødsstraf for visse
narkotikarelaterede forbrydelser. Men der er ifølge vores
oplysninger ikke udført dødsstraffe i narkosager siden 2004. Der
er ifølge vores oplysninger ikke narkodømte blandt de fanger, som
er blevet henrettet, siden den nuværende regering valgte delvist at
ophæve moratoriet i december.
Narkoforbrydelser vil ifølge oplysninger fra det pakistanske
udenrigsministerium heller ikke være omfattet af den delvise
ophævelse af moratoriet.
Regeringen vil fortsætte med at følge UNODC’s arbejde og
Pakistans anvendelse af dødsstraffen tæt. Og vi vil fortsætte med
at gøre det klart over for UNODC og den pakistanske regering, at
Danmark ikke kan støtte den pakistanske
narkotikabekæmpelsesindsats, hvis den fører til henrettelser.
7