Udenrigsudvalget 2014-15 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
1499177_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
23. februar 2015
Besvarelse af spørgsmål 87 alm. del stillet af Udenrigsudvalget den
26. januar 2015 efter ønske fra Christian Juhl (EL).
Spørgsmål:
På baggrund af pressens omtale af de 6 søfolk fra gidselsagen i Somalia
(den såkaldte ”shipcraft-sag”) bedes ministeren svare på følgende
spørgsmål:
- Har Søfartsstyrelsen og andre danske myndigheder handlet kor-
rekt i sagen med de 6 søfolk?
- Har de 6 søfolk fået den hjælp og erstatning, som ministeren og
hans parti mener, er rimelig?
- Hvis ministeren ikke mener at kunne besvare spørgsmålene på
nuværende tidspunkt, er ministeren så parat til at igangsætte en
undersøgelse af forløbet?
- Giver gidselsagen og dens efterforløb ministeren anledning til at
forbedre vilkårene og lovgivningen for søfolk og andre, der har
været taget som gidsler?
Såfremt der måtte være behov for at indhente bidrag fra andre mini-
stre til brug for besvarelsen, bedes ministeren indhente disse til brug
for besvarelsen.
Svar:
Der er neden for nærmere redegjort for de ordninger, som de 6 søfarende
blev omfattet af efter frigivelsen den 30. april 2013.
Der er til brug for besvarelsen indhentet oplysninger fra Søfartsstyrelsen,
Beskæftigelsesministeriet og Udenrigsministeriet, som jeg kan henholde
mig til.
Ifølge de indhentede oplysninger har de pågældende søfarende fået det,
de har krav på efter de danske regler. Arbejdsskadesagerne behandles
fortsat.
Søfartsstyrelsen har oplyst, at:
”Efter de danske regler har rederiet normalt pligt til at betale løn eller
erstatning herfor i 16 uger i forbindelse med sygdom. Der udbetales sy-
gedagpenge fra staten i op til 18 uger fra 1. sygedag i forbindelse med
søfarendes sygdom. Har arbejdsgiveren betalt for de første 16 uger, beta-
ler staten derfor normalt kun for de resterende to uger, og arbejdsgiveren
får så dagpengerefusion.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/4
Efter de særlige regler om sygesikring til søfarende ydes der tillige gratis
lægehjælp, hospitalsbehandling og fx gratis medicin til den søfarende i 18
uger, også efter at den pågældende er kommet hjem til fx Filippinerne.
For personer med bopæl uden for EU, som er kommet hjem, ophører de
danske sikringsordninger normalt efter de 18 uger, idet evt. forpligtelser
følger af de almindelige regler for sygdomsramte personer i den søfaren-
des hjemland. Hvis sygdommen skyldes en arbejdsskade, og er den på-
gældende fuldt uarbejdsdygtig som følge heraf, er det dog Søfartsstyrel-
sens praksis, at der betales dagpenge fra staten efter udløbet af 18 ugers
perioden. Udbetalingen forudsætter, at det med lægeerklæring er doku-
menteret, at den pågældende er uarbejdsdygtig. Dagpengene ophører se-
nest, når arbejdsskadesagen er afsluttet, og der er taget stilling til spørgs-
målet om erhvervsevnetab.
For personer, der bor i Danmark, eller er EU statsborgere, er ordningen
lidt anderledes, idet de søfarende efter en kort periode overgår til de al-
mindelige regler om sygesikring og dagpenge.
De søfarende på danske skibe er uanset bopæl og nationalitet herudover
omfattet af de almindelige danske regler om arbejdsskade og arbejdsgive-
rens pligter i denne forbindelse.
Dansk Metals Maritime Afdeling/CO-Søfart og Danmarks Rederifor-
ening har oplyst til Søfartsstyrelsen, at der i en årrække har eksisteret en
aftale om, at danske fagforeninger i det såkaldte DIS-kontaktudvalget har
kontinuerlig kontakt til udenlandske søfarende, der har været udsat for en
arbejdsskade.
CO-Søfart varetager således udenlandske søfarendes sager i Arbejdsska-
destyrelsen efter fuldmagt fra dem samt bistår med kontakt til andre dan-
ske myndigheder, medmindre de pågældende har valgt at lade sig repræ-
sentere ved fx en lokal advokat. Denne bistand er gratis for den søfaren-
de. Det er oplyst, at repræsentanten fra CO-Søfart har været i kontakt
med de filippinske søfarende i denne sag.
I forbindelse med frigivelsen fik de søfarende lægehjælp m.v. herunder
også behandling af krisepsykologer samt transport under lægeledsagelse
til deres slutdestination. I denne forbindelse fik de søfarende udleveret et
til lejligheden udarbejdet faktaark med oplysninger om de danske regler
om sygesikring, dagpenge, arbejdsskadeerstatning mv. samt kontaktop-
lysninger til personer i Danmark og på Filippinerne, herunder til CO Sø-
fart. Hensigten var, at de så fik mulighed for at kende deres rettigheder til
den videre behandling.
Endvidere har der efterfølgende - foranlediget af Søfartsstyrelsen - b.la
været kontakt med de filippinske søfarende gennem den danske udenrigs-
repræsentation for at sikre, at de pågældende havde kendskab til, hvad der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/4
skulle til for at få dagpenge ud over 18 ugers perioden. I sidste instans
måtte Søfartsstyrelsen i samarbejde med den danske udenrigsrepræsenta-
tion sørge for, at de pågældende kom til en læge og dermed fik den do-
kumentation, der var nødvendig for at hjælpe dem i spørgsmålet om at få
dagpenge. Udgifterne hertil samt transport og hotel blev afholdt af Sø-
fartsstyrelsen.
Endelig har en af de danske søfarende været til møder i Søfartsstyrelsen
for at få nærmere oplysninger om, hvad den pågældende havde krav på
efter de danske regler.
Samlet set er det Søfartsstyrelsens opfattelse, at de pågældende har fået
en korrekt behandling af deres sager og modtaget de ydelser, som følger
af de regler, styrelsen administrerer.
Søfartsstyrelsen fik ekstraordinært i samarbejde med Danmarks Rederi-
forening skabt en økonomisk mulighed for et særligt behandlingstilbud,
som skulle dække ekstra psykologbistand.
Søfartsstyrelsen understreger, at der er tale om en usædvanlig sag, som
styrelsen vil bruge til at se, om der er noget, der kan forbedres. Erfarin-
gerne fra den konkrete sag har således givet anledning til en række initia-
tiver. Søfartsstyrelsen vil i samarbejde med CO-Søfart og Danmarks Re-
deriforening udarbejde en drejebog, som skal bruges, hvis situationen
skulle opstå igen i fremtiden. Drejebogen skal beskrive, hvad der skal
ske, hvornår og hvem der skal agere.
I samarbejde med de søfarendes organisationer og rederierhvervet, vil
Søfartsstyrelsen endvidere opdatere vejledningen om de søfarendes ret og
pligt i tilfælde af pirateri. Søfartsstyrelsen har herudover justeret den
blanket, som anvendes i forbindelse med udbetaling af sygedagpenge, så
det tydeligt fremgår, at sygdom omfatter såvel fysisk som psykisk syg-
dom. Endelig vil der ske justeringer i vejledningen på styrelsens hjemme-
side.”
Beskæftigelsesministeriet har derudover oplyst at:
”Arbejdsskadestyrelsen modtog anmeldelse af arbejdsskadesagerne på
tidspunktet for gidselstagningen og påbegyndte behandlingen af sagerne
straks efter gidslernes frigivelse i juni 2013.
Alle seks søfolk har fået deres følger af kidnapningen anerkendt som ar-
bejdsulykker, og de har fået udbetalt godtgørelse for sikkert varigt mén
for de af følgerne, som på nuværende tidspunkt har kunnet vurderes som
varige, og fået dækket udgifter til behandling hos psykolog.
Arbejdsskadestyrelsen sagsbehandler fortsat alle seks sager. Sagerne har
bl.a. afventet Ankestyrelsens behandling af arbejdsgiverens forsikrings-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/4
selskabs anke over anerkendelsen i fem af de seks sager. Arbejdsskade-
styrelsen sagsbehandler således pt. spørgsmålet om endeligt varigt mén i
alle seks sager samt for fem sager også spørgsmålet om erstatning for tab
af erhvervsevne.
Det kan endvidere bemærkes, at Arbejdsskadestyrelsen har kontakt med
de filippinske søfolk, der er rejst tilbage til Filippinerne, for at få de
manglende oplysninger om deres erhvervsmæssige muligheder og situati-
on belyst.
Det er Arbejdsskadestyrelsens vurdering, at de 6 søfolk har fået en kor-
rekt behandling af deres arbejdsskadesager.”
Udenrigsministeriet har oplyst at:
”Udenrigsministeriet skal oplyse, at – efter søfolkenes frigivelse – har
Udenrigsministeriets Borgerservice, der bistår så længe en nødsituation i
udlandet verserer, ikke haft en myndighedsrolle i relation til søfolkene.
Det honorære konsulat i Manila har bistået Søfartsstyrelsen og andre
hjemlige myndigheder på området i forbindelse med disse myndigheders
kontakt til de filippinske søfolk, blandt andet i forbindelse med arbejds-
skadesagerne.”
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at regeringen allerede har ændret lovgiv-
ningen omkring sørøveri, jf. lov nr. 618 af 12. juni 2013, hvor rederens
pligt over for den søfarende i tilfælde af sørøveri blev tydeliggjort, og
hvor Søfartsstyrelsen, hvis en søfarende blev taget som gidsel i forbindel-
se med sørøveri, blev givet mulighed for at yde rimeligt tilskud til forsør-
gelse af den søfarendes ægtefælle eller børn under 18 år, såfremt disse
ikke havde midler.
Endelig har jeg bedt Søfartsstyrelsen om at tage en drøftelse med søfarts-
erhvervet om, hvorvidt de gældende regler om arbejdsgiverens forpligtel-
se i medfør af arbejdsskadereglerne er fuldt ud dækkende for den psyko-
logbistand, der kan være nødvendig i gidselsager.