Udenrigsudvalget 2014-15 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
1491322_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Sekretariatet for Ministeren for Nordisk Samarbejde
Den 29. januar 2015
Spørgsmål fra Udenrigsudvalget til
Ministeren for Nordisk Samarbejde af 16.
januar 2015. URU alm.del – spørgsmål 80
stillet af ikke medlem af udvalget Finn Sø-
rensen (EL).
URU alm.del spørgsmål 80:
”Folketingets danske delegation til Nordisk Råd har de sidste to år fremsat forslag om en bevil-
ling på 750.000 kr. til et forprojekt til etableringen af et Nordens hus i Flensborg. Det er ikke
lykkedes at komme igennem med forslaget, men alligevel er der i 2013 54,9 millioner kr. i
udisponerede midler på Nordisk Ministerråds budget. Kan ministeren forklare, hvorfor der er
et stort millionbeløb i udisponerede midler, samtidig med at man ikke kan finde penge til Nor-
dens hus i Flensborg?”
Svar:
I henhold til Nordisk Ministerråds årsregnskab for 2013 var der 32,8 millioner kr. i udisponere-
de midler i 2013, hvilket svarer til 3,3 % af det totale budget. I tillæg hertil blev 6,4 millioner kr.
beskåret efter 20 %-reglen (siden ændret til 15%-regel) og tilbagebetalt til landene.
Udisponerede midler på en budgetpost er i slutningen af året sammensat for det første af de
midler, der ikke blev brugt vedkommende år på budgetposten, og for det andet af de midler der
er tilbageførte til budgetposten gennem året.
At der er udisponerede midler på en budgetpost, betyder imidlertid ikke, at midlerne er frie og
kan bruges til et hvilket som helst formål senere. Udisponerede midler på en budgetpost skal
bruges til de af Nordisk Ministerråds medlemmer politisk besluttede målsætninger for den re-
spektive budgetpost.
En del af forklaringen på, hvorfor årets bevilling ikke er 100 pct. disponeret er, at processen
med at starte aktiviteter ind i mellem er ret lang. Dels skal der være konsensus mellem alle de
nordiske lande om, hvilke aktiviteter der skal igangsættes, dels skal der i mange tilfælde findes
en samarbejdspartner til at gennemføre arbejdet. Samlet set er denne nordiske proces noget
mere tidskrævende end den proces, man har ved disponeringer af nationale midler.
En anden del af forklaringen på udisponerede midler er, at restmidler tilbageføres til budgetpo-
sten, hvis aktiviteter, der er finansierede fra budgetposten, bliver gennemført for mindre beløb,
end det var planlagt. Disse midler bliver ved tilbageførslen en del af de midler, som er til rådig-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hed på vedkommende budgetpost - og skal bruges til det formål, som tilhører budgetposten.
Aktiviteter afsluttes gennem hele året. Derfor tilbageføres midler over hele året.
Der er flere tiltag i den pågående moderniseringsreform, som skal resultere i bedre styring af
midler på budgetpostniveau, og dermed forhåbentlig i at en større del af bevillingen bliver brugt
inden for budgetåret. Et af disse tiltag er, at beslutningsprocessen for opstart af aktiviteter skal
rykkes frem. Allerede ved den årlige udarbejdelse af budgettet skal der foreligge konkrete planer
om anvendelse af midlerne. Som led i moderniseringsreformen er ligeledes truffet beslutning
om at ændre den tidligere 20 % regel til en 15 % regel, hvilket indebærer, at det fra og med
2014 kun er muligt at overføre 15 % af udisponerede midler fra hver budgetpost til det næste
år.
2