Udenrigsudvalget 2014-15 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
1488115_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Spørgsmål fra Udenrigsudvalget til
udenrigsministeren af 8. januar 2015.
URU alm.del – spørgsmål 76 stillet af Peter
Skaarup (DF)
URU alm.del spørgsmål 76:
”Vil ministeren – under henvisning til artiklen ”Diplomater slipper uden straf: Tæsker hustru og
befamler pizzadreng” på mx.dk den 18. november 2014 – redegøre nærmere for de sager, der
omtales i artiklen, samt tage initiativ til at ophæve udenlandske diplomaters immunitet, således at der
bliver mulighed for at straffe diplomater for overtrædelse af den danske lovgivning?”
Svar:
Den omhandlede artikel i Metroxpress er udarbejdet på grundlag af akter udleveret af
Udenrigsministeriet i besvarelse af en anmodning om aktindsigt fra avisen. Konkret drejer det sig om
20 politirapporter vedr. incidenter, som involverer diplomater i perioden 1. januar 2012 – 24.
september 2014. I medfør af offentlighedsloven blev 16 af politirapporterne udleveret i anonymiseret
form, mens 4 ikke skønnedes at kunne udleveres. I Metroxpress artikel nævnes 5 af sagerne, jf.
følgende redegørelse for disse sager:
Ad ”Fuld familiefar slog betjent”
Ifølge politirapporten drejer sagen sig om et incident på en bar, hvor en diplomat ifølge politiet
skønnedes beruset i middel grad og generede de øvrige gæster på stedet med provokerende og
brovtende opførsel og uhøvisk tale. Ved politiets ankomst slog diplomaten ud efter politipersonalet,
men slaget blev afværget, og der var kun let kontakt med politibetjentens hage. Politiet tog kontakt til
Udenrigsministeriets Protokol, der bekræftede diplomatstatus. Politiet kørte diplomaten til hans
bopæl.
Diplomatens arbejdsgiver besluttede i løbet af få dage at hjemkalde medarbejderen som følge af
sagen, og medarbejderen forlod Danmark efter kort tid.
Ad ”Utro mand tæskede konen”
Ifølge politirapporten drejser sagen sig om et ægteskabeligt skænderi i forbindelse med, at diplomaten
havde fundet en yngre elskerinde, som han ønskede at leve sammen med. Hustruen blev slået med
knytnæveslag, håndledsvrist og skub ind i væggen.
Diplomatens immunitet blev hævet med henblik på politiets afhøringer i sagen, der mundede ud i, at
der, grundet manglende beviser, ikke kunne rejses sigtelse i sagen. Diplomatens arbejdsgiver
besluttede at bringe den pågældende medarbejders ansættelse i Danmark til ophør, og medarbejderen
forlod Danmark efter få måneder.
Ad ”Sendte cyklist på traumecenter”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488115_0002.png
Ifølge politirapporten drejer sagen sig om et færdselsuheld, hvor en cyklist blev påkørt af en
diplomatbil i et kryds. Ifølge politirapporten kom cyklisten alvorligt til skade i forbindelse med
uheldet. Bilen, som havde påkørt cyklisten, havde blå diplomatnummerplader og var umiddelbart
efter påkørslen kørt fra stedet.
Da diplomatbilens nummerplader ikke var blevet observeret, lykkedes det ikke at identificere
diplomaten, og der har derfor ikke været nogen opfølgning på sagen.
Ad ”Ragede pizzadreng i skridtet”
Ifølge politirapporten drejer sagen sig om en blufærdighedskrænkelse, hvor en diplomat blev seksuelt
nærgående og befølte en pizzadreng i skridtet i forbindelse med, at han leverede en pizza på
diplomatens privatadresse.
Diplomaten fik en alvorlig advarsel af sin højeste chef og i overensstemmelse med
ansættelsesmyndighedens etiske regelsæt ”glemmes” sagen ikke af arbejdsgiveren.
Ad ”Oralsex, chikane og spritkørsel”
Ifølge politirapporten drejer sagen sig om en diplomats upassende opførsel i forbindelse med
indtagelse af store mængder alkohol på et hotel og i hotellets bar. Incidentet omfattede aggressiv
adfærd, som var generende for stedets øvrige gæster, samt oralsex i offentligt område.
Diplomatens arbejdsgiver besluttede i løbet af få dage at hjemkalde ham som følge af sagen og han
forlod Danmark efter kort tid.
--ooo--
Formålet med den diplomatiske immunitet er ikke at begunstige enkeltpersoner, men at sikre
diplomatiske repræsentationers effektive udøvelse af deres virksomhed som repræsentanter for stater.
Immuniteten er nødvendig at opretholde, for at vi kan sikre vore diplomaters korrekte arbejdsvilkår
over alt i Verden, hvor det er vigtigt for os at være til stede for at varetage Danmarks
udenrigspolitiske interesser.
I henhold til Wienerkonventionens art. 32, stk. 1 kan en udsenderstat give afkald på en diplomats
immunitet og tilsvarende gælder for de internationale organisationer.
Muligheden for at bede om hævelse af den diplomatiske immunitet med henblik på afhøring,
domstolsprøvelse og gennemførelse af en evt. domsfældelse indgår blandt de optioner, som er
mulige, når Udenrigsministeriet vurderer en konkret sag, som indebærer brud på dansk lovgivning,
herunder sager som falder ind under dansk strafferet. Vurderes sagen i samarbejde med politiet som
værende så alvorlig, at der ønskes undersøgelse og mulig dansk retsforfølgelse anmodes om hævelse
af immuniteten. I andre tilfælde, eller hvis der ikke kan opnås enighed om hævelse af immuniteten,
kan opfølgningen på sagen bestå i en aftale mellem Udenrigsministeriet og diplomatens chef om at
diplomaten får en kraftig påtale fra sin chef, eller at diplomaten hjemkaldes og hurtigt forlader
Danmark. Endelig eksisterer der altid mulighed for at udvise diplomater, erklære dem ”persona non
grata”, jf. Wienerkonventionens art. 9.