Udenrigsudvalget 2014-15 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
1487772_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
20. januar 2015
Spørgsmål fra Udenrigsudvalget til
handels- og udviklingsministeren af 5.
januar 2015. URU alm. del – spørgsmål 75
stillet af Christian Juhl (EL).
URU alm.del spørgsmål 75
”I forlængelse af DanWatch’s afsløringer af danske pensionsselskabers investering i Syngenta,
jf. artikel af 26. december 2014 på DanWatch’s hjemmeside med tilhørende links til rapport og
film, bedes ministeren, evt. med bidrag fra andre ministerier, besvare følgende spørgsmål:
1) Har der været involveret dansk udviklingsbistand eller erhvervsbistand direkte eller
indirekte i aktiviteter, som beskrives i DanWatch’s film om indiske gældsslaver?
2) Kan der opstilles regler, der forhindrer eller begrænser danske pensionsselskabers og
investeringsforeningers engagement i den slags aktiviteter?
3) Hvilke muligheder er der for, at dansk udviklingsbistand kan bruges til at gøre
gældsslaver i Syd fri af ublu udlånere og kyniske agro-virksomheder som Syngenta?
4) Hvilke muligheder er der for, at dansk udviklingsbistand kan bruges til at sikre, at
landmændene gøres fri af multinationale agro-virksomheders patent på frø, gødning og
sprøjtegifte?
5) Hvilke muligheder er der internationalt for, f.eks. via FN og internationale regler/aftaler,
at stoppe eller begrænse disse multinationale agro-virksomheders udbytning af verdens
fattigste bønder?”
Svar:
Ad 1)
Der er ikke samarbejde med Syngenta i Indien, hverken gennem dansk bilateralt
udviklingssamarbejde eller Eksportrådet. Invest in Denmark har haft en begrænset dialog med
Syngenta vedrørende dennes aktiviteter i Danmark.
Det bemærkes endvidere at dansk udviklingsbistand til Indien siden 2005 har være begrænset
og hovedsageligt omfattet civilsamfundsstøtte.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ad 2)
Der foreligger omfattende internationale retningslinjer for ansvarlige investeringer. Det er
pensionsselskabernes og investeringsselskabernes eget ansvar at leve op til disse retningslinjer,
herunder fastsætte deres egne strategier for ansvarlige investeringer.
Der findes i dag ingen danske offentlige regler for ansvarlige investeringer hos danske
pensionskasser. Det er op til pensionskasserne selv at fastsætte deres egne strategier for
ansvarlige investeringer. Det samme gælder for andre institutionelle investorer,
investeringsforeninger, banker mv.
Ad 3)
Landbrugere, der dyrker små landbrug, udgør en meget stor, kompleks og diversificeret
målgruppe, som er udfordrende at hjælpe. Internationale organisationer inkl. International
Fund for Agricultural Development (IFAD) og Consultative Group to Assist the Poor (CGAP)
skønner, at der globalt er mindst 500 millioner landbrugere med små brug, som med deres
familier repræsenterer omkring 2,5 milliarder mennesker. Endvidere at kun en lille del af disse,
omkring 35 millioner, svarende til omkring 7 pct. af den samlede målgruppe, indgår i
formaliserede og kommercielle værdikæder. Resten er subsistensbønder, som står helt udenfor
værdikæderne (omkring 300 millioner) eller kun i mindre udstrækning er tilknyttet kommercielle
værdikæder (165 millioner).
At sikre investeringer og udvikling blandt disse landbrug er centralt. Både for at komme
ekstrem fattigdom og sult til livs og for at kunne sikre den fremtidige globale
fødevareforsyning. Danida har som mange andre udviklingspartnere igennem de seneste årtier
derfor også målrettet arbejdet med at forbedre produktionsvilkårene for små landbrug med
kommercielt potentiale ved bl.a. at integrere dem i nationale, regionale og internationale
værdikæder, som understøtter landbrugernes rettigheder og muligheder, og som er baseret på
ansvarlige og transparente forretningsprincipper. Der er i denne forbindelse fokus på en række
forskellige indsatser, herunder forskning, kapacitetsopbygning og adgang til billige og ansvarlige
finansielle ydelser.
Ad 4)
Det er vigtigt at understrege at internationale agro-virksomheder også fremover vil spille en
betydelig rolle i den globale produktion og handel med fødevarer. Der er ingen nemme
løsninger til at sikre, at små landbrug kan frigøres fra multinationale agro-virksomheders
patenter på frø, gødning og sprøjtegifte. En vigtig tilgang er at fremme en konstruktiv og
vedholdende CSR-dialog med de store multinationale agroindustrier.
Det er en prioritet i krydsfeltet mellem handel og udvikling for Danmark at højne
virksomheders samfundsansvar i globale værdikæder, både danske og internationale
virksomheder. Civilsamfundet og pressen har en central rolle at spille i forhold til at fremme
gennemsigtighed i virksomheders efterlevelse af retningslinjer og standarder for
samfundsansvar.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danmark støtter endvidere et program under biodiversitetskonventionen, der udfordrer
patentrettigheder, som ikke gavner landbrugere med småbrug. Programmet er det første globale
tiltag til oprettelse af et gennemsigtigt, internationalt aftalegrundlag for handel med og
udnyttelse af genetisk materiale til gavn også for fattige, naturressourceafhængige befolkninger.
Ad 5)
FN er aktivt engageret i det komplekse arbejde, som det er at sikre fattige bønders tilknytning
til kommercielle markeder med henblik på inklusiv og bæredygtig vækst. Respekt for
menneskerettigheder er et gennemgående tema i dette arbejde, ligesom det er det i FN’s arbejde
med at styrke private virksomheders sociale ansvar. Ifølge FN’s ’Guiding Principles on
Business and Human Rigths’ har virksomheder en forpligtelse til at sikre respekt for
menneskerettigheder i forbindelse med virksomhedens aktiviteter. Danmark støtter aktivt FN i
arbejdet for global implementering af principperne, bl.a. gennem UN Working Group on
Business and Human Rights. Særlige principper for ansvarlig investering i landbrug er desuden
iværksat i internationalt regi med henblik på at skabe rammerne for nationale politikker og
internationale investeringer.
3