Udenrigsudvalget 2014-15 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
1432981_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
Den 1. december 2014
EU-koordination, j.nr. 2014-18568
Talepunkt til brug for handels- og udviklingsministerens
møde i Udenrigsudvalget tirsdag den 2. december 2014
samt
Europaudvalget fredag den 5.
december 2014
Dagsordenspunkt: Rådsmøde (udenrigsanliggender - udvikling)
den 12. december 2014
Jeg vil gerne forelægge punkterne på rådsmødet vedrørende
udenrigsanliggender – udvikling den 12. december.
Punkterne er til orientering.
Det første emne, jeg vil forelægge, er:
Dagsordenspunkt 1: Post-2015
Rådet skal drøfte EU’s holdning til post-2015 dagsordenen og
udviklingsfinansiering. Ministrene ventes at drøfte de centrale principper
for post-2015 dagsordenen og udviklingsfinansiering, og i denne
forbindelse hvordan man bedst fremmer EU’s holdning i de internationale
forhandlinger i FN. Drøftelsen forventes at føre til vedtagelse af
rådskonklusioner, som vil udbygge rådskonklusionerne fra juni 2013.
Omdrejningspunktet for drøftelsen vil være den serie af kernedokumenter,
der nu foreligger. De inkluderer foruden omtalte rådskonklusioner,
Kommissionens meddelelse ’Et værdigt liv for alle: Fra vision til fælles
handling’ af 2. juni 2014, rapporten fra FN’s åbne arbejdsgruppe om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
bæredygtighedsmål og rapporten fra FN’s ekspertkomité for finansiering
af bæredygtig udvikling. Det er forventningen, at synteserapporten fra
FN’s generalsekretær vil foreligge i et endeligt udkast og dermed kunne
indgå i drøftelserne.
Rådsmødet finder sted på tærsklen til de mellemstatslige forhandlinger i
FN, der starter i januar 2015. Der vil i 2015 dels være forhandlinger om
udviklingsfinansiering frem mod konferencen i Addis Abeba den 13.-16.
juli 2015 og dels forhandlinger om den samlede post-2015 dagsorden frem
mod topmødet i New York i september 2015.
Jeg vil arbejde for en ambitiøs og fleksibel EU-linje for det videre arbejde
med post-2015 processen. En linje der udstikker klare principper for post-
2015 dagsordenen og samtidig sikrer den nødvendige fleksibilitet. Herved
kan EU bedst gøre sin indflydelse gældende i forhandlingerne.
Post-2015 dagsordenen skal have bekæmpelse af fattigdom og fremme af
bæredygtig udvikling som ultimative mål, og så vidt muligt integrere de tre
dimensioner af bæredygtighed. Dagsordenen skal være global og målene
dermed gælde for alle verdens lande. Målene skal tage udgangspunkt i
forslaget fra FN’s åbne arbejdsgruppe om bæredygtighedsmål, samt følge
op på Rio-processen. Målene skal ligeledes videreføre de 2015-mål der
ikke nås, og adressere 2015-målenes åbenbare mangler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432981_0003.png
3
Konkret vil jeg arbejde for at sikre, at de danske prioriteter, der vil være
under pres i forhandlingerne, forsvares og ambitionsniveauet øges. Vi kan
forvente, at særligt ligestilling og kvinder og pigers rettigheder, herunder
seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder, fredsdimensionen samt
miljødimensionen af bæredygtig udvikling vil komme under pres.
I forhold til Konferencen om Udviklingsfinansiering vil jeg bl.a. arbejde
for, at EU genbekræfter FN’s målsætning om at yde 0,7 pct. af BNI i
udviklingsbistand. Både i EU og globalt.
Der forventes blandt medlemsstaterne forskellig betoning af særlige
prioritetsområder vedrørende post-2015 dagsordenen og udviklings-
finansiering, men det er ikke forventningen, at der vil være stor uenighed i
kredsen.
Det næste punkt, jeg vil forelægge, er:
Dagsordenspunkt 2: Migration, flygtninge og udvikling
Rådet skal drøfte, hvordan migration bedre kan integreres i
udviklingsdagsordenen, herunder i programmeringen af EU’s
udviklingsinstrumenter og i politiske dialoger. Der ventes en udveksling af
synspunkter om, hvordan EU sikrer, at migration bedst muligt indarbejdes
i f.eks. kapacitetsopbygningsinitiativer, og at tilstrækkelige midler afsættes
hertil. Derudover ventes en udveksling af synspunkter om, hvordan EU i
samtaler med partnerlande og -regioner mere systematisk kan sætte fokus
på både udfordringer og muligheder ved migration.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Ligeledes ventes drøftelsen at omfatte, hvordan EU i højere grad kan sikre
en stærkere sammenhæng mellem nødhjælp, rehabilitering og udvikling i
EU’s respons på langstrakte kriser for herigennem bedst muligt at håndtere
udfordringerne relateret til flygtninge og internt fordrevne og berørte
lokalsamfund, ikke mindst i nærområderne. Fokus vil i den sammenhæng
især ventes at være på, hvordan EU bedre sikrer en langsigtet
udviklingsplanlægning allerede fra en given krises start for at supplere den
mere kortsigtede humanitære bistand. Dertil kommer opbygning af
partnerlandenes kapacitet og vilje til at lade flygtningene bidrage mest
muligt til udviklingen i nærområdernes lokalsamfund og dermed udnytte
de potentialer, der kan være forbundet med tvungen migration.
Rådet ventes at anmode Kommissionen om at fremlægge en ny meddelelse
om indarbejdelse af migrationsdimensionen i EU’s udviklingssamarbejde
inden udgangen af 2015.
Regeringen støtter en styrkelse af migrationsdimensionen i
programmeringen af EU's udviklingsinstrumenter for bedre at tage højde
for de udfordringer og muligheder, der er forbundet med forskellige
former for migration, herunder ikke mindst tvungen migration. Regeringen
støtter også, at EU i samtaler med partnerlande og -regioner systematisk
indarbejder migration, ligeledes for at sætte fokus på både udfordringer og
muligheder ved migration. Mens især tvungen migration udgør en stor
udfordring og byrde for partnerlandene i nærområder, så udgør flygtninge
og andre migranter også et potentiale, hvorfor partnerlandenes kapacitet og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432981_0005.png
5
vilje til lade dem bidrage til lokal udvikling bør opbygges gennem
målrettede aktiviteter og dialog. Endeligt støtter regeringen, at
Kommissionen anmodes om udarbejdelse af en ny meddelelse om
indarbejdelse af migrations-dimensionen i EU’s udviklingssamarbejde.
Dette leder mig til næste punkt:
Dagsordenspunkt 3: Ligestilling
Baggrunden for punktet er, at EU nu går i gang med at opdatere den
handlingsplan for ligestilling og kvinders rettigheder i EU’s
udviklingssamarbejde, som Rådet vedtog i 2010.
Opdateringen finder bl.a. sted på baggrund af en rapport udarbejdet af
Kommissionen i 2013, der konkluderede at der på visse områder, herunder
i forhold til styrket koordination af EU’s og medlemslandenes aktiviteter
på området, var sket fremskridt.
Rapporten pegede imidlertid også på, at der på områder, som monitorering
og evaluering af programmer og projekters resultater i forhold til at
fremme ligestilling var en række problemer. Der er med andre ord tale om
nogle ret grundlæggende mangler.
Der er ingen tvivl om, at arbejdet med at fremme ligestilling og kvinders
rettigheder i EU’s udviklingsindsats set med danske øjne skal gribes mere
ambitiøst an. Det gælder blandt andet om at sikre kønsaspektet bredt i
EU’s arbejde – både i tilrettelæggelsen af de konkrete programmer og i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432981_0006.png
6
den politiske dialog EU fører med partnere og om at styrke
resultatmålingen.
Mit budskab på rådsmødet vil derfor være: højere ambitionsniveau, fokus
på klare mål og resultater og bred integrering med vægt på en tilgang der
fokuserer på at fremme piger og kvinders rettigheder, herunder deres
seksuelle og reproduktive rettigheder.
Lad mig også nævne:
Dagsordenspunkt 4: Ebola
Ebola er på Rådets dagsorden igen den 12. december. Det aktuelle udbrud
af ebola i Liberia, Sierra Leone og Guinea i Vestafrika giver fortsat
anledning til stor bekymring. Der er tale om en alvorlig udfordring, som
det internationale samfund, herunder EU og Danmark fortsat må prioritere
meget højt. Der skal stadig en massiv indsats til for at inddæmme
epidemien. Ellers vil den kunne koste yderligere tusindvis af menneskeliv.
Den udpegede EU-koordinator, Christos Stylianides, ventes at deltage i
drøftelsen på rådsmødet og fortælle om sine indtryk og give en status på
situationen efter besøg i de berørte lande. Derudover forventes drøftelsen
også at fokusere på de mere langsigtede konsekvenser af ebola for landene
i regionen.
Ultimo november er der registreret i alt 15.901 tilfælde af ebola, hvoraf
5.674 tilfælde er døde i de tre mest berørte lande Guinea, Liberia og Sierra
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Leone. WHO vurderer imidlertid, at det officielt registrerede antal døde og
smittede er undervurderet.
Der er sat en række målsætninger op af WHO med 1. december som den
kritiske måldato for den internationale indsats, hvor man gerne ville have
kapacitet på plads til 1) isolering af 70 pct. af de smittede og 2) sikre, at 70
pct. af begravelser af ebola-inficerede finder sted uden yderligere
smitterisiko. Hvor man i Guinea er nået langt på begge mål, udestår
udfordringer i hhv. Liberia og Sierra Leone.
Nigeria og Senegal blev officielt erklæret ebola-frit hhv. den 20. og 17.
oktober. Smitten har endvidere bredt sig til Mali, hvor der pr. 26.
november er noteret 9 tilfælde.
Danmark har givet tilsagn om at støtte med i alt ca. 190 mio. kr. til
indsatsen mod ebola. Danmark bidrager bl.a. med udsendelse af op til 25
sundhedsmedarbejdere til Vestafrika i indsatsen mod ebola. Netop
udsendelse af sundhedspersonale er yderst vigtigt for at få knækket
smittekurven og inddæmmet epidemien.
Det første hold danske læger og sygeplejersker har indledt deres
forberedelse før udsendelse. Holdet består af 5 læger, 13 sygeplejersker, 1
medico-tekniker og en holdfører fra Forsvaret. Det er Forsvarets
Sundhedstjeneste, der står for forberedelserne af sundhedspersonalet, der
er rekrutteret fra den civile sundhedssektor.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432981_0008.png
8
Danmark støtter fortsat en koordineret og styrket EU-indsats i indsatsen
mod ebola. Det gælder også i forhold til den mere langsigtede indsats,
herunder at det sker i tæt koordination med FN, Verdensbanken og andre
centrale aktører.
Endvidere vil jeg også nævne:
Dagsordenspunkt 5: Den private sektors rolle i udviklingen
Rådet ventes på rådsmødet at vedtage rådskonklusioner om en styrket rolle
for den private sektors rolle i udviklingssamarbejdet.
Rådskonklusionerne kommer på baggrund af Kommissionens fremlagte
meddelelse af 13. maj d.å. og i forlængelse af tidligere rådskonklusioner af
23. juni om samme emne. Kommissionens meddelelse indeholder en
række principper og prioritetsområder for EU’s udviklingspolitiske arbejde
med den private sektor. Formålet med de nye konklusioner er at bygge
videre på og operationalisere de tidligere konklusioner som igennem et
stærkt fokus på principper og kriterier etablerer en fælles europæisk
ramme for inddragelse af den private sektor i udviklingsarbejdet.
Regeringen finder det positivt, at EU søger at styrke den private sektors
rolle i udviklingssamarbejdet, herunder gennem øget brug af innovative
tilgange til finansiering. Regeringen hilser en fælles europæisk ramme
velkommen, i særdeleshed et styrket fokus på virksomheders
samfundsansvar, herunder implementering af ’UN Guiding Principles on
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432981_0009.png
9
Business and Human Rights’. Regeringen har også arbejdet for et øget
fokus på at fremme bæredygtige værdikæder i samarbejde med den private
sektor, i overensstemmelse med den sekspunktsplan for virksomheders
samfundsansvar, som jeg præsenterede i september. Det er regeringens
forventning, at en styrket fælles europæisk ramme med fokus på
virksomheders samfundsansvar og fremme af internationale standarder
også vil være til gavn for danske virksomheder og dermed dansk vækst og
beskæftigelse. Regeringen har endvidere i processen lagt vægt på, at
formålet med privatsektorindsatser skal være fattigdomsbekæmpelse.
Til sidst vil jeg kort nævne:
Dagsordenspunkt 6: Underskrivelse af EPA-aftale med AVS-lande i
Vestafrika
Det forventes, at Rådet træffer beslutning om underskrivelse på EU’s
vegne af den regionale økonomiske partnerskabsaftale - EPA’en - mellem
AVS-landene i Vestafrika og EU og EU’s medlemslande. Rådet forventes
også at kunne træffe beslutning om foreløbig anvendelse af aftalen, når
parterne har givet den fornødne tilslutning til aftalen.
I lyset af den hidtidige danske holdning til EPA-aftalerne er regeringen
indstillet på at give tilslutning til forslaget.
Det er også forventningen, at EU-udviklingsministrene udenfor selve
mødet underskriver aftalen på deres lands vegne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
Det er meget tilfredsstillende, at der er opnået så mange fremskridt i
forhandlingerne mellem AVS-lande og EU om EPA’erne. Der blev opnået
gode fremskridt både op til og efter skæringsdatoen den 1. oktober for
ændring af markedsadgangen i EU for de AVS-lande, der ikke har
iværksat eller endeligt indgået en aftale.
Der er nu indgået 50 EPA aftaler.
Situationen er nu den, at der er indgået fuldstændige EPA aftaler med
AVS-landene i Vestindien. Aftalerne omfatter både varehandel og
tjenesteydelser og investeringer. Aftalerne er i gang med at blive anvendt.
Med AVS-landene i Vestafrika og i det sydlige Afrika er der i sommer
indgået varehandelsaftaler. Angola er ikke omfattet af aftalen med det
sydlige Afrika. Angola vil fortsat være omfattet af EU’s generelle
toldpræferencer GSP. Angola er et mindstudviklet land og vil derfor være
omfattet af de særlige ”alt undtagen våben” toldpræferencer.
I det østlige og sydlige Afrika er der indgået varehandelsaftaler med
Comorerne, Madagaskar, Mauritius, Seychellerne og Zimbabwe og efter
fristens udløb den 1. oktober også med AVS-landene i det østlige Afrika.
Disse omfatter Burundi, Kenya, Rwanda, Tanzania og Uganda. De øvrige
AVS-lande i det østlige og sydlige Afrika, der ikke har ønsket at indgå en
EPA-aftale, vil fortsat være omfattet af EU’s generelle toldpræferencer,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
GSP. De er alle mindstudviklede og vil derfor være omfattet af de særlige
”alt undtagen våben” toldpræferencer.
Der er indgået en varehandelsaftale med Cameroun. De øvrige AVS-lande
i Centralafrika, der ikke har ønsket at indgå en EPA-aftale, vil fortsat være
omfattet af EU’s generelle toldpræferencer, GSP. De AVS-lande, der er
mindstudviklede vil være omfattet af de særlige ”alt undtagen våben”
toldpræferencer.
Der er indgået varehandelsaftaler med Papua New Guinea og Fiji i
Stillehavsområdet. De øvrige AVS-lande i Stillehavsområdet, der ikke har
ønsket at indgå en EPA-aftale, vil fortsat være omfattet af EU’s gennerelle
toldpræferencer, GSP. De AVS-lande, der er mindstudviklede vil være
omfattet af de særlige ”alt undtagen våben” toldpræferencer.
Tak for ordet.
EU-koordination, den 1. december 2014