Udenrigsudvalget 2014-15 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
1435499_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Dato:16. december 2014
Spørgsmål fra
Udenrigsudvalget til
udenrigsministeren af
21. november 2014.
URU alm. del spm. 48.
Spørgsmål 48
Vil ministeren oversende sit talepapir fra samrådet den 20. november 2014 om Israels juridiske
position i forhold til de palæstinensiske arabere?
Svar:
1. Jeg vil gerne starte med at takke spørgeren for dette
samrådsspørgsmål, som berører en række væsentlige juridiske
aspekter af situationen i Mellemøsten. Man kan konstatere, at der i
realiteten er tale om et spørgsmål med 8 underspørgsmål, og det er
min hensigt at besvare disse otte spørgsmål i den rækkefølge, de er
stillet, selvom der naturligt vil være et vis overlap.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der er tale om nogle ganske komplekse spørgsmål, og jeg skal derfor
bede om udvalgets tålmodighed, mens jeg gennemgår svarene et ad
gangen.
2. Det første af disse underspørgsmål lyder: ”Vil
ministeren bekræfte,
at FN’s Generalforsamling ikke er en lovgivende forsamling, og at
samtlige ca. 300 resolutioner vedtaget i FN's generalforsamling mod
Israel derfor ikke har status af international lov, endsige har eller får
lovstatus. Vil ministeren således erklære sig enig med tidligere
udenrigsminister, Villy Søvndal, som på et tilsvarende spørgsmål
netop svarede Folketinget således: "Resolutioner vedtaget af FN’s
Generalforsamling er ikke juridisk bindende, men alene udtryk for en
politisk tilkendegivelse fra FN’s medlemsstater”?
For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt FN’s Generalforsamling er
at karakterisere som en ”lovgivende” forsamling, så er jeg for så vidt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
enig i, at man skal passe på med at bruge termerne fra Montesquieus
magtfordelingslære på det internationale samfund. Staternes suveræne
lighed og den grundlæggende horisontale struktur i det internationale
samfund
gør
det
vanskeligt
at
passe
organer
som
Generalforsamlingen, Sikkerhedsrådet og Den Internationale Domstol
i Haag ind i en tredeling af magten, som vi kender fra de nationale
forfatningsstrukturer. Det er i stedet mere hensigtsmæssigt at se på de
beføjelser, de pågældende organer er blevet tildelt i FN-pagten, og
hvordan disse beføjelser udmønter sig i den folkeretlige regeldannelse.
For så vidt angår FN’s Generalforsamling så er det korrekt, at den – i
modsætning til FN’s Sikkerhedsråd – ikke i FN-pagten er tildelt
beføjelser til at træffe beslutninger med bindende virkning for stater.
Resolutionerne er således i sig selv ikke juridisk bindende, men er
som udgangspunkt politiske tilkendegivelser fra FN’s medlemsstater -
sådan som min forgænger jo også tidligere har tilkendegivet over for
Folketinget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Nu hvor vi er samlet til dette samråd, der har fokus på den folkeretlige
normdannelsesproces, er der dog anledning til at knytte et par ekstra
ord til dette forhold. Det bliver en smule teknisk, men det er jo ikke så
skidt at få belyst de folkeretlige grundbegreber.
Bindende folkeret kan som altovervejende hovedregel blive til på to
måder:
1) Den ene hovedretskilde er bindende aftaler mellem stater. En sådan
aftale kan betegnes traktat, konvention, pagt eller andet. Det afgørende
er, at parterne med aftalen tilsigter at være folkeretlig forbundet.
2) Den anden hovedretskilde i folkeretten er folkeretlig sædvane. I
statutten for Den Internationale Domstol tales der om ”sædvane som
udtryk for en almindelig praksis, der er anerkendt som retsregel”. Det
vil sige staters praksis som styret af, eller udtryk for, en følelse af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
retlig forbundethed – retlig forbundethed som juristerne, der har en
hang til latin, kalder
opinio juris.
Som eksempel på en praksis, der
ikke
er en folkeretlig sædvane - fordi
den ikke er udtryk for en retlig forpligtelse - kan nævnes kutymen med
flagning ved statsbesøg. Det er en høflighedsgestus, ikke en retlig
forpligtelse.
Modsat er eksempelvis den praksis, der giver statsoverhoveder
immunitet ved andre landes domstole en udmøntning af - og
understøttende for - eksistensen af en folkeretlig bindende sædvane:
Hvis dansk politi eksempelvis arresterer Tysklands præsident, begår
Danmark altså som udgangspunkt folkeretsbrud, mens efterlevelsen af
denne norm i en dansk retsafgørelse er med til at styrke normen.
Tilsvarende vil en tilkendegivelse af eksempelvis en dansk
statsrepræsentant om, at stater er forpligtet til at modtage egne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
statsborgere, der udvises af andre lande, kunne medvirke til styrkelsen
af en folkeretlig sædvane med et sådant indhold. Forudsætningen for
en sædvanes dannelse er, at sådan statspraksis og opinio juris er
tilstrækkelig udbredt.
Som den opmærksomme lytter vil have bidt mærke i, er der altså en
gråzone, hvor en norm er under udvikling og endnu ikke helt udviklet,
men endnu kræver yderligere praksis for at krystalliseres og blive
gældende ret.
Det er således et centralt spørgsmål, hvad der udgør relevant
statspraksis ved dannelse af folkeretlig sædvane. Og her kommer FN-
generalforsamlingsresolutioner ind i billedet. Der er bred støtte til det
synspunkt, at staters tilkendegivelser som udtrykt i deres tilslutning til
en given generalforsamlingsresolution - i visse tilfælde og afhængig af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435499_0007.png
resolutionens ordlyd - kan anses for statspraksis og opinio juris. Og
dermed bidrage til skabelsen af en folkeretlig sædvane.
I relation til de mange generalforsamlingsresolutioner om Israel - som
spørgeren henviser til - kan man altså, uanset at resolutionerne ikke er
folkeretligt bindende i sig selv, vurdere om de kan anses for udtryk for
statspraksis og opinio juris, der er med til at etablere en folkeretligt
bindende sædvane inden for et givet felt.
Ud over en sådan mulig betydning for sædvaneretsdannelse kan det
også være relevant at overveje, om de nævnte resolutioner har
betydning for fortolkningen af Genève-konventionerne fra 1949 om
beskyttelsen af krigens ofre. Mange af resolutionerne fastslår, at Israel
har pligt til at overholde Genève-konventionerne i de besatte områder.
Genève-konventionerne
tilhører
jo
den
første
kategori
af
folkeretsnorm, jeg nævnte tidligere, nemlig en folkeretlig aftale.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435499_0008.png
Der er 196 lande, der har ratificeret de fire Genève-konventioner,
herunder alle FN’s medlemsstater. Når godt 150 lande stemmer for en
generalforsamlingsresolution, der siger at Genève-konventionerne
finder anvendelse i de besatte områder, kan det ses som et stærkt
bidrag til en fastlæggelse af staters fortolkning af Genève-
konventionernes bestemmelser om geografisk anvendelse. Der er
således ikke tale om skabelse af en
ny
folkeretlig norm, men om
fortolkning af eksisterende normer, nemlig Genève-konventionerne,
og deres anvendelsesområde.
Det er da også den betydning, som Den Internationale Domstol i Haag
(ICJ) i sin 2004 udtalelse om den israelsk opførte ”sikkerhedsmur”
tillægger generalforsamlings-resolutionerne. Domstolen fortolker
Genève-konventionernes bestemmelser om anvendelsesområde og
understøtter sin konklusion om, at konventionerne finder anvendelse i
de besatte områder med henvisning til, at samme resultat er nået af
Sikkerhedsrådet, Generalforsamlingen og Internationale Komité for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435499_0009.png
Røde Kors, der jo har en særlig rolle i at sikre gennemførelsen og
respekten for Genève-konventionerne.
1
Det er i den sammenhæng værd at bemærke, at siden Domstolen afgav
sin udtalelse har Palæstina ratificeret Genève-konventionerne med
virkninger af 2. april 2014. Det fremgår af depositaren, det
schweiziske udenrigsministeriums – hjemmeside, hvor man altså kan
finde Palæstina opregnet som statspart til konventionerne.
Vi vender tilbage til Domstolens udtalelse og også spørgsmålet om
Genève-konventionens anvendelse under de senere spørgsmål. Her
skal et par hovedpunkter blot slås fast mht. til underspørgsmål 1:
Generalforsamlingsresolutioner er ikke i sig selv folkeretligt bindende.
Men de kan have en vis folkeretlig virkning, dels som statspraksis til
ICJs udtalelse om ”Juridiske konsekvenser af konstruktionen af en mur i det besatte
palæstinensiske Områder” af 9. juli 2004, præmis 86 – 101.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
dannelse af retssædvaner, dels som udtryk for staters fortolkning af
eksisterende folkeretlige normer, herunder konventioner.
3. Vi er nu nået til det andet underspørgsmål - og jeg lover, at
besvarelsen bliver kortere. Det lyder: ”Vil
ministeren bekræfte, at en
international lov bliver til alene ved traktater mellem stater eller ved
tradition? Eksempelvis således, at Den Internationale Domstol i Haag
kan afgøre tvister mellem stater og afsige domme, som så vil være at
regne for international lov, og at det ligeledes er blevet hævd, at FN’s
Sikkerhedsråd kan vedtage resolutioner, som har en slags status som
international lov?”
Jeg har ovenfor berørt, hvordan de to væsentligste folkeretskilder –
traktater og sædvane - bliver til. Statutten for Den Internationale
Domstol i Haag fra 1945 opregner som øvrige retskilder også
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
generelle retsprincipper anerkendt af civiliserede nationer samt som
subsidiære kilder retsafgørelser og respekterede forfatteres tekster.
Det er måske ikke helt præcist som spørgeren formulerer det, at
Domstolen ”kan
afgøre tvister mellem stater og afsige domme, som så
vil være at regne for international lov”.
Domstolen kan under visse
omstændigheder afgøre tvister mellem stater med bindende virkning
for de involverede stater, men afgørelsen bliver ikke dermed
”international lov”, der selvstændigt er bindende for andre stater.
Domstolens afgørelse vil derimod have virkning som væsentlig - og
ofte udslagsgivende - fortolkningsbidrag til lignende tvister mellem
andre stater, (Omend staten med ”det tabende synspunkt” ofte vil søge
at forklare, hvorfor ICJ’s dom ikke lige er relevant her.)
Det er nok heller ikke helt præcist - som spørgeren formulerer det - at
det ”er
blevet hævd, at FN’s Sikkerhedsråd kan vedtage resolutioner,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
som har en slags status som international lov”.
Alle FN’s medlemmer
har gennem tiltrædelse af FN-pagten ved traktat accepteret Pagtens
bestemmelser om, at Sikkerhedsrådet kan træffe beslutninger med
bindende virkning, jf. Pagtens artikel 25. Hvorvidt en konkret
sikkerhedsrådsresolution rent faktisk er af bindende karakter
forudsætter en vurdering af resolutionens nærmere ordlyd og kontekst.
Er der ved siden af FN-pagtens artikel 25 en folkeretlig norm, der
tilsiger, at Sikkerhedsrådet folkeretligt kan binde stater, der ikke er
medlem af FN, private aktører og andre internationale organisationer?
Svaret er formentlig ja, under visse omstændigheder. Men det rækker
for vidt at komme ind på nuancerne her.
4. Underspørgsmål 3 lyder: ”Når
det ofte - også af ministeren -
hævdes, at Israel i forbindelse med boligbyggeri i Judæa og Samaria
overtræder international lov, vil Udenrigsministeren da overfor
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udenrigsudvalget oplyse præcis hvilken lov, der henvises til, og
forklare, hvorfor der i så fald ikke i perioden fra 1967 og til i dag er
blevet rejst sag mod Israel ved Den Internationale Domstol i Haag?”
Det fremgår af den fjerde Genève-konvention artikel 49, stk. 6 at:
”Besættelsesmagten
må ikke deportere eller overføre dele af sin egen
civilbefolkning til det område, den besætter”.
Der er bred international
konsensus om, at de israelske bosættelser i de besatte områder udgør
en krænkelse af denne bestemmelse. Lad mig starte med at henvise til
Sikkerhedsrådets tilkendegivelser.
I resolution 446 af 22. marts 1979 opfordres Israel som
besættelsesmagt til nøje at overholde Genève-konventionerne og - jeg
citerer fra den engelske tekst:
"not to transfer parts of its own civilian
population into the occupied Arab territories"
(Operativ paragraf 3).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435499_0014.png
Rådet gentog sin position i resolution 452 af 20. juli 1979 og i
resolution 465 fra 1. marts 1980. I sidstnævnte resolution beskrev
Sikkerhedsrådet Israels politik og praksis med at bosætte dele af sin
befolkning og nye immigranter i de besatte områder som en grov
overtrædelse ("flagrant
violation")
af den fjerde Genève-konvention.
(Operativ paragraf 5)
Specifikt i relation til Israels forsøg på at annektere Øst-jerusalem
samt at bosætte området har Sikkerhedsrådet med resolution 298 af
25. september 1971 fastslået at - jeg citerer fra den engelske tekst:
"all
legislative and administrative actions taken by Israel to change
the status of the City of Jerusalem, including expropriation of land
and properties, transfer of populations and legislation aimed at the
incorporation of the occupied section, are totally invalid and cannot
change that status".
(Operativ paragraf 3).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Som spørgeren selv har henvist til, har FN’s Generalforsamling i
utallige resolutioner, som skiftende danske regeringer har stemt for,
fordømt de israelske bosættelser som krænkelser af fjerde Genève-
konvention art. 49, stk. 6. EU har indtaget samme synspunkt.
I den tidligere omtalte vejledende udtalelse fra 2004 fastslår Den
Internationale Domstol i Haag, at de israelske bosættelser udgør en
krænkelse af folkeretten (udtalelsens præmis 120).
Det er således mildest talt et minoritetssynspunkt - såvel her i
Folketinget som internationalt - at de israelske bosættelser ikke skulle
være i strid med den fjerde Genève-konvention. Faktisk er det
vanskeligt at finde stater – ud over Israel – der i dag udtrykkeligt
tilkendegiver den opfattelse, at bosættelserne ikke udgør en krænkelse
af konventionen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
På spørgsmålet, hvorfor Israel ikke er blevet sagsøgt ved Den
Internationale Domstol skal svaret måske findes i det forhold, at Israel
ikke har accepteret Domstolens jurisdiktion. I henhold til ICJ-
statuttens art. 36, stk. 2 er det frivilligt for stater om de, som
eksempelvis Danmark har gjort, vil acceptere Domstolens jurisdiktion.
Man kan så spekulere i, hvorvidt eksempelvis arabiske stater ville
ønske at sagsøge Israel, selv hvis de kunne, fordi de med stor
sandsynlighed ville blive mødt med en række modkrav af betydelig
styrke.
I fraværet af stat-mod-stat sager har FN’s Generalforsamling
imidlertid anmodet Den Internationale Domstol om en såkaldt
”vejledende udtalelse” specifikt rettet mod lovligheden af den
sikkerhedsmur, som Israel har opført på blandt andet besat
palæstinensisk område. Det er den udtalelse fra Domstolen, jeg har
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
henvist til et par gange, og som altså ikke direkte og i sig selv er
bindende for de berørte aktører.
Det er ikke desto mindre det internationale samfunds højeste domstol,
der fortolker bindende folkeretlige normer og dermed må gives
betydelig vægt. De væsentligste konklusioner i ICJ-udtalelser i
relation til dette samråd er, som jeg tidligere har nævnt, at Israel er
underlagt forpligtelserne i Genève-konventionerne for så vidt angår de
besatte områder, samt at de israelske bosættelser udgør en krænkelse
af den fjerde Genève-konvention.
5) Det fjerde underspørgsmål lyder: ”Vil
Udenrigsministeren bekræfte,
at en grænse mellem to lande alene kan fastlægges efter en gensidig
aftale mellem de to lande i forbindelse med en fredsslutning eller efter
en dom ved Den Internationale Domstol i Haag?”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er korrekt, at disse fremgangsmåder – fredsaftaler og afgørelser
fra Den Internationale Domstol i Haag – nok er de mest typiske i
nyere tid. Der er dog historisk en række eksisterende grænser, der er
blevet til ved stormagternes grænsedragning. I senere tid er der
eksempler på, at våbenhvilelinjer, i modsætning til fredsaftaler, ligger
til grund for den i praksis anvendte grænse som kan få mere eller
mindre permanent karakter. Der er således mange stater, hvis
grænsedragning ikke i det hele ligger fast på grund af tvister med
omgivende stater om større eller mindre grænseafsnit. Den
demilitariserede line mellem Nord- og Sydkorea er et eksempel på en
våbenhvilelinje, der i praksis fungerer som en grænse. Også Kosovos
grænse til Serbien er fortsat omstridt, allerede fordi Serbien ikke
anerkender Kosovo som en stat og således heller ikke anerkender, at
der kan være tale om en international grænse.
Med hensyn til metoder til grænsefastlæggelse er det et interessant, og
så vidt ses et fortsat teoretisk spørgsmål, om FN’s Sikkerhedsråd
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
under FN-pagtens kapitel VII om international fred og sikkerhed med
bindende virkning ville kunne beslutte, hvor en omstridt grænse skulle
ligge. Det vil jeg ikke udelukke kunne være tilfældet afhængig af de
konkrete omstændigheder.
Disse overvejelser til side, så er det jo velkendt, at Danmark støtter en
forhandlet grænse mellem Israel og Palæstina som del af en samlet
fredsaftale.
6) Det femte underspørgsmål lyder: ”Vil
Udenrigsministeren bekræfte,
at det i FN’s Sikkerhedsråds resolution 242 af 22. november 1967
hedder, at Israel skal trække sig tilbage fra "territorier", indtaget i
krigen, og ikke fra "territorierne", og vil ministeren vurdere, hvorfor
netop dette ord i sin tid var helt afgørende for, at USA og
Storbritannien kunne støtte resolutionen? Og vil ministeren yderligere
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vurdere, hvorvidt Israel har levet op til resolution 242 af 22.
november 1967?”
Det er vist velkendt, at der er forskellige læsninger af resolution 242,
herunder at den engelske og franske version af resolutionen ikke er
helt sammenfaldende netop på spørgsmålet om, hvorvidt resolutionen
kræver, at Israel skal trække sig tilbage fra hele territoriet, som Israel
besatte i 1967, eller kun fra dele af dette territorium. Jeg ser ikke
nogen grund til, at vi fra dansk side skal kaste os ind i det
fortolkningsspørgsmål, hvor selv de, der forhandlede teksten, så vidt
ses stillede sig tilfredse med ”konstruktiv uklarhed”. Også fordi man
kan spørge sig selv, hvor relevant eller hjælpsomt det egentlig ville
være at forholde sig til dette på nuværende tidspunkt.
Uanset at forhandlingerne mellem parterne må siges at være inde i et
dødvande for tiden, så er det – som nævnt for et øjeblik siden - den
danske regerings opfattelse, at den endelige grænse bør fastlægges ved
aftale. Det er altså som udgangspunkt parterne, der har rådighed over
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
dette spørgsmål. Men det er også parterne, som må skabe
forudsætningerne for reelle forhandlinger, og det er netop derfor, at
bosættelsespolitikken er så problematisk. Forsøg på ensidigt at skabe
facts on the ground
præjudicerer forhandlingerne og undergraver
tilliden til, at tilkendegivelser om forhandlingsvilje fremsættes i god
tro.
7) Underspørgsmål 6 ”Vil
ministeren oplyse, hvorvidt der på noget
tidspunkt efter 1967 er truffet nogen lovmæssig beslutning om
overhøjheden over disse territorier, eller truffet nogen aftale mellem
PLO og Israel om deling? Og vil ministeren vurdere og juridisk
begrunde, hvorvidt alle de nævnte territorier fra før 1967-krigen
juridisk set er besatte?”
Nej, mig bekendt er der ikke noget internationalt organ, der har taget
stilling til overhøjheden over, hvad spørgeren kalder ”disse territorier”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og som andre normalt karakteriserer som ”de besatte områder”.
Sikkerhedsrådet har – som nævnt tidligere – udtrykkeligt fordømt
Israels forsøg på at annektere Østjerusalem. Den Internationale
Domstol karakteriserer også dele af Sikkerhedsmuren som forsøg på
de facto annektering af dele af området øst for den grønne linje. Men
Domstolen tager heller ikke stilling til hvem, der måtte have
territorialhøjhed over de besatte områder. Det vurderes ikke
nødvendigt for at konstatere, at Israel bryder sine forpligtelser som
besættelsesmagt.
8) Underspørgsmål 7) ”Vil
ministeren oplyse, hvorvidt Oslo-aftalerne
mellem Israel og PLO indeholder noget forbud mod at opføre
bygninger i territorierne, som er under israelsk kontrol?”
Da den første Oslo-aftale (Princip-aftalen af 1993) blev indgået for
godt 20 år siden, skabte det verden over et håb om snarlig fred mellem
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Israel og det palæstinensiske folk. Den israelske ministerpræsident
Yitzhak Rabin tog et modigt skridt for at starte en fredsproces, der
kunne føre til en endelig løsning.
Vi ved alle, at Rabin tragisk blev myrdet af en jødisk højre-ekstremist,
der var oprørt over Oslo-aftalen, og at Israel – og verden - dermed
mistede en betydningsfuld statsmand på et tidspunkt, hvor der var
reelle muligheder for fred. Rabin blev efterfulgt af Netanyahu.
Min egen vurdering er, at attentatet på Rabin var et alvorligt slag mod
fredprocessen, som aldrig siden har haft samme fremdrift.
Oslo-aftalen var første skridt i forsøget på at skabe en ramme for at
adressere de vanskeligste spørgsmål, så som bosættelser, Jerusalem og
flygtninges tilbagevenden. Jeg tror, at det er bekendt for de fleste med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
interesse for emnet, at Oslo-aftalen hverken forbyder bosættelser eller
tillader dem.
Hvis der spørges, hvad retsvirkningerne af Oslo-aftalen er for så vidt
angår bosættelserne, så er svaret: Ingenting. Vi står tilbage med den
eksisterende retstilstand under Genève-konventionerne, og jeg har jo
redegjort for, hvad den er.
9) Til sidst er der underspørgsmål 8. ”Vil
ministeren bekræfte, at FN’s
fjerde Geneve-konventions artikel 49 alene drejer sig om forholdet
mellem etablerede stater?”
Spørgsmålet om, hvorvidt Genève-konventionerne gælder for de
besatte områder er behandlet ovenfor under henvisning til en række
retskilder. De helt særlige forhold, der gør sig gældende med hensyn
til dette område, herunder områdets status forud for 1967, er udførligt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
beskrevet og gennemgået af Den Internationale Domstol i Haag. Jeg
finder denne argumentation overbevisende, og fra dansk side har vi
tilsluttet os den opfattelse, at Genève-konventionerne gælder i de
besatte områder.
Tak for ordet.