Udenrigsudvalget 2014-15 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
1439110_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Spørgsmål fra Udenrigsudvalget til
udenrigsministeren af 11. november 2014.
URU alm. del – spørgsmål 34.
URU alm. del spørgsmål 34:
’Ministeren bedes redegøre for nedsættelsen af Udenrigsministeriets udetillæg, herunder hvor
stor en årlig besparelse der er opnået ved at nedsætte tillægget?’
Svar:
Udenrigsministeriet og Finansministeriet indgik i juni 2013 en aftale om rammerne for en
modernisering af udetillægsordningen. Den praktiske udmøntning af aftalen er efterfølgende
fastlagt i et administrationsgrundlag.
Den nye udetillægsordning er enklere og bygger et langt stykke hen ad vejen på de samme
hovedprincipper, der anvendes af sammenlignelige udenrigstjenester og internationale danske
virksomheder. Udetillægsordningen består af to elementer, der skal kompensere de udsendte
for meromkostninger under udsendelse: Et udetillæg, der udbetales månedligt, samt
supplerende ydelser, der hovedsageligt dækker konkrete merudgifter efter regning (fx flytning,
forsikring, børnepasning og skolegang). Derudover stilles tjenestebolig til rådighed for
medarbejderne
.
Set isoleret indebærer omlægningen en reduktion af rammen til udetillæg fra 154 mio. kr. til 95
mio. kr. De frigjorte midler på i alt 59 mio. kr. forbliver i Udenrigsministeriet og anvendes til
skattepligtig løn for udsendte medarbejdere. Rammen til supplerende ydelser er uændret (125
mio. kr.). Udenrigsministeriets samlede bevillingsramme er således ikke berørt af omlægningen.
Da udsendte medarbejderes løn i modsætning til udetillæg er skattepligtig, vil den
gennemsnitlige udsendte medarbejder – afhængigt af løn, udsendelsessted og personlige forhold
- imidlertid opleve et fald i den samlede nettokompensation som følge af omlægningen.
Den nye udetillægsordning er trådt i kraft for udsendelser og forflyttelser fra 1. januar 2014 og
implementeres frem til udgangen af 2017, hvor alle udsendte medarbejdere senest skal være
overgået til den nye ordning.