Udenrigsudvalget 2014-15 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
1531802_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
20. maj 2015
Spørgsmål fra Udenrigsudvalget til
handels- og udviklingsministeren af 22.
april 2015.
URU alm. del – spørgsmål 161.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-
medlem af udvalget (MFU) Martin
Geertsen (V).
URU alm. del spørgsmål 161:
”Vil ministeren både absolut og relativt redegøre for, hvor stor en del af hhv. den bilaterale og
multilaterale bistand, der fra 2011 til 2015 er anvendt til hjælp i nærområderne i form af finan-
siering af flygtningelejre m.v.?”
Svar:
Bistand til internt fordrevne, flygtninge og berørte lokalsamfund i nærområder er en meget
vigtig del af den samlede danske humanitære bistand. Det skyldes ikke mindst, at behovene har
været stigende gennem de senere år, blandt andet på grund af krisen i Syrien men også i andre
konfliktramte lande og regioner, herunder Irak, Sydsudan og den Centralafrikanske Republik.
Et præcist tal for anvendelsen af danske udviklingsmidler til indsatser i nærområder kan imid-
lertid ikke fremskaffes. Det skyldes, at hverken Udenrigsministeriet, FN-organisationer eller
OECD/DAC anvender begrebet ”nærområder” til fordeling eller afrapportering af bistands-
midler.
Det kan dog oplyses, at langt hovedparten af de humanitære midler ydes til indsatser for internt
fordrevne,flygtninge og berørte lokalsamfund i og omkring konfliktramte lande og regioner,
dvs. i det man normalt refererer til med begrebet ”nærområder”. Dette har i særlig grad været
tilfældet i de senere år, hvor Regeringen har søgt at imødekomme de stigende behov ved både
at afsætte flere midler på finansloven for 2015 til den humanitære ramme samt foretaget
betydelige omallokeringer i finansårene med henblik på at kunne yde substantielle bidrag til
indsatser i nærområderne. Den danske humanitære bistand har derfor aldrig været større end i
2014, hvor Danmark udbetalte 2,32 mia. kr. i humanitær bistand men også i de tidligere år er
der udbetalt substantielle humanitære bidrag: 2,20 mia. kr. i 2013; 1,58 mia. kr. i 2012 og 1,43
mia. kr. i 2011.
Den danske humanitære bistand er omfattet af tre budgetlinjer på Finansloven, og for alle tre
dele går hovedparten af midlerne til indsatser for internt fordrevne, flygtninge og berørte
lokalsamfund i nærområder:
URU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 161: MFU spm. om at redegøre for, hvor stor en del af hhv. den bilaterale og multilaterale bistand, der fra 2011 til 2015 er anvendt til hjælp i nærområderne i form af finansiering af flygtningelejre m.v., til handels- og udviklingsministeren
1531802_0002.png
Det gælder for de kernebidrag Danmark yder til internationale humanitære organisationer (640
mio. kr. 2015) til bl.a. FN’s Flygtningehøjkommisariat, FN’s Humanitære Fond og FN’s
Verdensfødevareprogram (WFP).
Det gælder også for de midler, Danmark siden 2013 har ydet gennem humanitære
partnerskabsaftaler med nu 8 danske NGO’er og 3 FN organisationer (644 mio. kr. i 2015). Her
ydes hovedsageligt bistand i nærområderne til ofrene for langvarige kriser i de 10-15 kriser, som
Danmark prioriterer at yde humanitær bistand til. Valget af prioriterede kriser varierer lidt fra år
til år afhængigt af det globale krisebillede, men da mange kriser er langvarige, er der behov for
bistand til ofrene for disse kriser over lange perioder. Den nuværende liste over prioriterede
humanitære kriser omfatter Afghanistan, Pakistan og Myanmar, Gaza/Vestbredden, Irak,
Syrien og Yemen, samt Den Centralafrikanske Republik (CAR), Mali, Manu River landene
(Elfenbenskysten, Liberia og Sierra Leone), Somalia, Sudan og Sydsudan. Midlerne til ofrene
for de omtalte kriser finansierer både indsatser for internt fordrevne i de nævnte lande og for
flygtninge og berørte lokalsamfund i nabolandene, som f.eks. i Kenya, Etiopien, Jordan og
Libanon.
Og endelig gælder det for hovedparten af det tredje og sidste ben af den humanitære bistand,
”Øvrige bidrag til akutte og langvarige kriser” (491 mio. kr. afsat på 2015 Finansloven - forhøjet
med 220 mio. kr. i forhold til 2014 Finansloven), som også anvendes til indsatser i nærområder
for internt fordrevne og flygtninge, herunder ikke mindst i de seneste tre år til ofrene for krisen
i Syrien.
Udover nærområdeindsatser for internt fordrevne og flygtninge, ydes en mindre del af den
humanitære bistand til indsatser for ofrene for akutte naturkatastrofer, som f.eks. i Nepal eller
på Phillippinerne, eller til f.eks. ebola ramte lande.
Følgende tabel viser den humanitære bistands andel af den samlede udviklingsbistand i
perioden 2011 -2015, i absolutte tal såvel som relativt, målt i udbetalinger:
2011
Humanitær bistand
Samlet udviklingsbistand
%
1.425.784.608
15.712.030.000
9,1
2012
1.576.646.038
10,1
2013
2.204.301.809
13,4
2014
2.316.876.823
13,8
2015-plantal
1.775.000.000
9,6
15.589.830.000 16.443.250.000 16.833.460.000 17.693.000.000
Endelig ydes der også over andre dele af udviklingsbistanden midler til indsatser i nærområder.
Mange FN organisationer, også dem der ikke har rent humanitære mandater, arbejder således
med indsatser for flygtninge og internt fordrevne som led i deres generelle programmer i en del
lande. Det gælder eksempelvis UNICEF, som med dansk finansiering støtter almindelig
skolegang i Pakistan, hvor også afghanske flygtningebørn nyder godt af indsatsen. Den
bilaterale udviklingsbistand til f.eks. Afghanistan, Pakistan, Somalia og Sydsudan er også bistand
til nærområder, om end det ikke går til finansiering af flygtningelejre, men til generelle
udviklingsindsatser i disse skrøbelige stater.