Udenrigsudvalget 2014-15 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
1516715_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Sekretariatet for Ministeren for Nordisk Samarbejde
Den 9. april 2015
Spørgsmål fra Udenrigsudvalget til
ministeren for nordisk samarbejde af 16.
marts 2015. URU alm. del – spørgsmål 132
stillet af ikkemedlem af udvalget Finn Sø-
rensen (EL).
URU alm. del spørgsmål 132:
I forlængelse af svaret på URU alm. del - spørgsmål 80 ønskes følgende spørgsmål besvaret:
– Hvorfor oplyses det til Nordisk Råds budgetgruppe i notat af 7. januar 2015, at der i 2013 var
54,9 mio. kr. i udisponerede midler på Nordisk Ministerråds budget, mens Nordisk Minister-
råds sekretariat efterfølgende meddeler spørger i mail af 19. januar 2015, at der er udisponerede
midler på 32 mio. kr. i 2013?
– Hvad er disse midler anvendt til? Kan ministeren forklare, hvorfor der er et stort millionbeløb i
udisponerede midler? Og hvorfor er der en forskel på mere end 22 mio. kr. i de oplyste budgetop-
lysninger til Nordisk Råds budgetgruppe i skrivelse af 7. januar 2015 og efterfølgende i mail af 19.
januar til spørger?
– Hvad vil regeringen under det danske formandskab for Nordisk Ministerråd foretage sig for, at de
bevilgede midler bruges eller anvendes til forslag, som er fremsat under budgetforhandlingerne med
Nordisk Råd?
– Hvordan vil det danske formandskab arbejde for, at den parlamentariske kontrol af budgetmid-
lerne styrkes?
– Hvordan vil ministeren arbejde for, at omdisponering af midler i Nordisk Ministerråd bliver mere
gennemsigtig?
Svar:
Der er indhentet bidrag til besvarelsen fra Nordisk Ministerråds sekretariat, da spørgsmålene
angår anvendelsen af Nordisk Ministerråds midler. Nordisk Ministerråds sekretariat har oplyst
følgende om de nævnte skriftlige dokumenter og de heri angivne tal til brug for besvarelsen af
spørgsmålet:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
”Nordisk Ministerråd henviser i mail af 19. januar til, at der er 32,8 mio. kr. i udisponerede mid-
ler, da dette er i overensstemmelse med årsregnskabet for Nordisk Ministerråd (ikke 54,9 mio.
kr.) pkt. 7.14 i årsrapport for Nordisk Ministerråd 2013. Hertil kommer 6,4 mio. kr. som blev
tilbageført til landene. I forhold til det samlede nordiske budget er andelen af uudnyttede midler
på ca. 3 pct. Andelen af udisponerede midler er faldet fra 32,8 mio. kr. i 2013 til 16,7 mio. kr. i
2014.”
Endvidere anfører Nordisk Ministerråds sekretariat:
”Det er behæftet med en vis usikkerhed at svare på, hvorfor Nordisk Råds budgetgruppe oply-
ses et tal på 54,9 MDKK. Det kan skyldes, at der i notatet til Nordisk Råds budgetgruppe er
citeret direkte fra Rigsrevisionens beretning vedrørende Nordisk Ministerråds regnskab 2013.
Her er der ud over udisponerede midler på 32,8 MDKK endvidere indregnet midler for i alt
22,1 MDKK, der i henhold til det af samarbejdsministrene vedtagne Økonomireglement af 26.
juni 2014 for Nordisk Ministerråds virksomhed ikke er udisponerede midler, men derimod
egenkapital. Der henvises i øvrigt til årsrapport 2013 for Nordisk Ministerråd punkt 7.14 Ikke
disponerede midler, bilag 1 ikke disponerede midler og bilag 3 Rigsrevisionens beretning (sær-
skilt punkt 19 vedr. udisponerede midler).”
I forhold til spørgsmålet, hvad midlerne er anvendt til, gør Nordisk Ministerråds sekretariat
opmærksom på, at midlerne er udisponerede og derfor ikke anvendt. De udisponerede midler
er midler afsat til specifikke formål i budgettet, hvis anvendelse der endnu ikke er truffet nær-
mere beslutning om inden for budgetåret. Udisponerede midler betyder ikke, at der ikke er pla-
ner for den nærmere anvendelse af midlerne. En årsag til, at der forekommer udisponerede
midler, er, at der i det nordiske samarbejde i relation til f.eks. planlægning og opstart af projekt,
kan være en lang proces med flere aktører (i projekter deltager mindst tre nordiske lande). Sam-
let set er processerne herfor mere krævende end i de nationale processer. Der kan også være
tale om mindreforbrug på projekter og programmer, der kan frigøres til finansiering af flere
aktiviteter inden for de enkelte budgetposter.
Nordisk Ministerråd arbejder til stadighed for en bedre planlægning og styring af projekter og
programmer, der kan nedbringe niveauet af udisponerede midler, men der må dog løbende for-
ventes et vist niveau af udisponerede midler, eftersom der er tale om en omfattende projekt-
virksomhed. Andelen af udisponerede midler kan, og har, varieret over tid.
Reglen er, at der ud af en samlet bevilling til et formål (budgetpost) kan videreføres maksimalt
15 pct. (i 2013 var det 20 pct.) til næste års budget, som skal anvendes til det oprindelige poli-
tisk vedtagne formål.
Samarbejdsministrene har også via Økonomireglementet truffet nærmere beslutning om regule-
ring af anvendelse af midler over det nordiske budget. Heraf fremgår af § 20B:
”Af mindreforbrug (udisponerede midler) på budgetposter vedrørende projektmidler, pro-
grammer og organisationsbidrag kan der overføres et beløb svarende til 15 pct. af årets bevilling
til det efterfølgende budgetår […]”.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den primære parlamentariske kontrol med budgettet foregår i budgetprocessen og i et budget
med mål og prioriteringer, som Nordisk Råd har indsigt i. Den parlamentariske indsigt er styr-
ket ved fokus på resultatopfølgning, hvor der i budgettet fremover indgår resultatopfølgning
for de enkelte budgetposter fra og med budget 2015. Der er positive tilbagemeldinger fra Nor-
disk Råd på dette.
Hertil kommer, at det af Økonomireglementet endvidere fremgår, at hovedlinjer og større prio-
riteter i budgettet drøftes med Nordisk Råd forud for fremsættelse af de budgetanvisninger, der
sætter rammerne for budgettet, jf. §4. Det giver Nordisk Råd mulighed for at komme med ind-
spil til prioriteter i kommende års budget.
Det danske formandskab i 2015 lægger vægt på god og tidlig kontakt med Nordisk Råd om
budgettet. Formandskabet og sekretariatet mødtes med Nordisk Råds budgetgruppe den 21.
januar 2015. På mødet drøftede man primært indspil fra Nordisk Råd til budget 2016 samt den
forestående budgetproces. Nordisk Råds indspil tages med videre i budgetprocessen.
Endelig følger Nordisk Ministerråd tæt de indgåede budgetkompromisser med Nordisk Råd,
som der afrapporteres på i årsrapport for Nordisk Ministerråd, hvorved Nordisk Råd kan få
indsigt i behandling af budgetkompromiserne Nordisk Ministerråd.
Hvad angår omdisponering af midler er det i budgettet slået fast, til hvilke organer og indtil
hvilket niveau, der kan omprioriteres inden for det politisk vedtagne budget. Dette fremgår af
budget 2015 af bilag 3, side 172.”
Det bemærkes at de omtalte bilag og Nordisk Ministerråds budget kan findes på
www.norden.org.
3