Udenrigsudvalget 2014-15 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Den 17. november 2014
Spørgsmål fra Udenrigsudvalget til
handels- og udviklingsministeren af 20. ok-
tober 2014.
URU alm. del – spørgsmål 13.
URU alm. del spørgsmål 13:
Vil ministeren redegøre for konsekvenserne for udviklingsbistanden, hvis antallet
af asylansøgere når 20.000 i år, herunder angive hvilke projekter der ikke kan
gennemføres?
Svar:
For 2014 vil de øgede udgifter til flygtninge modtagelse ikke have nogen konsekvenser for den
del af udviklingsbistanden, der administreres af Udenrigsministeriet under § 6.3 Bistand til ud-
viklingslandene. Det forventes, at 350 mio. kr. af merudgifterne til flygtningemodtagelse vil
kunne opgøres som udviklingsbistand i 2014. Den merudgift til flygtningemodtagelse, der kan
opgøres som udviklingsbistand, vil jævnfør normal praksis blive indrapporteret til OECD-DAC
og kan derfor påvirke bistandsprocenten målt i udbetalinger, der opgøres til OECD-DAC.
For 2015 forventes de nye skøn for antallet af asylansøgere at betyde øgede udgifter til flygt-
ningemodtagelse, hvoraf ca. 2,5 mia. kr. vil kunne opgøres som udviklingsbistand. Med Aftale
om finansloven for 2015 omprioriteres 1,5 mia. kr. fra den del af udviklingsbistanden, som ud-
møntes af Udenrigsministeriet, til den del af udviklingsbistanden, som anvendes til at hjælpe
nyankomne flygtninge og asylansøgere i Danmark. Heraf reserveres 0,5 mia. kr. i form af en
budgetregulering, som vil kunne omprioriteres i efteråret 2015, hvis det skulle vise sig nødven-
digt.
Konsekvensen af aftalen om finansloven for 2015 på rammen for udviklingsbistanden er, at
udviklingsbistanden løftes med 800 mio. kr. i 2015. Det indebærer, at det danske bistandsniveau
stiger fra de forudsatte 0,83 pct. af BNI til 0,87 pct. i 2015. Derudover fremrykkes der tilsagn
fra 2015 til 2014 for samlet 200 mio. kr.
Et faktaark, der beskriver hvilke aktiviteter, der reduceres, annulleres eller udskydes i 2015 som
følge af merudgifterne til flygtningemodtagelse, er vedlagt som bilag 1.