Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
1495462_0001.png
MINISTEREN
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Folketinget
Dato
J. nr.
10. februar 2015
2014-5434
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Udvalget for Landdistrikter og Øer har i brev af 17. december 2014 stillet mig
følgende spørgsmål (ULØ alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 85:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 16/12-14 fra Feriehusudlejer-
nes Brancheforening om færgeforlig Bornholm, jf. ULØ alm. del - bilag 53.
Svar:
Regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre) Venstre, Dansk Folke-
parti, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti indgik d. 11. de-
cember 2014 aftale om den fremtidige færgebetjening af Bornholm. Aftalen
omfatter den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm i form af ru-
terne Rønne-Køge og Rønne-Ystad
Hvis partierne er villige til det, vil der komme en 2. etape i forhandlingerne om
den fremtidige færgebetjening af Bornholm. Jeg støtter dette og håber på, at
der bliver mulighed for, at vi i forligskredsen kan se på, om vi kan imødekom-
me nogle af de udfordringer, som man bl.a. har fremhævet fra bornholmsk
side. I første række forudsætter det, at forligskredsen bag Vækstpakken 2014 er
enig i at afsætte nogle af de overskydende midler (fra pkt. 108 i vækstpakken)
til færgebetjeningen af Bornholm.
I forhold til aftalen fra december 2014 bemærker jeg, at det grundet udsigten til
stigende omkostninger var svært at få enderne til at mødes. Med andre ord var
forligskredsen nødt til at prioritere anvendelsen af midlerne til færgebetjenin-
gen af Bornholm.
Der var endvidere et krav i forligskredsen om, at godsruten Rønne-Køge blev
opretholdt uændret og ikke i hovedsagen blev omlagt til Rønne-Ystad, uagtet at
det frigav færre midler til alternativ anvendelse – herunder navnlig til redukti-
on af billetpriser. Også fra bornholmsk erhvervsliv og fra bornholmske arbejds-
tageres side blev det op til aftalens indgåelse fremført som en hovedprioritet, at
Køge-ruten skulle opretholdes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495462_0002.png
Vedr. erstatningsfærge
Side 2/4
Forligskredsen prioriterede at fjerne kravet om en erstatningsfærge, der er me-
get omkostningsfuld og kun i begrænset omfang har været indsat på de sam-
fundsbegrundede ruter som egentlig erstatningstonnage.
I
praksis betyder det, at afgange, der i dag sejles med erstatningsfærgen Povl
Anker på grund af dårligt vejr og havari, vil bortfalde. Der er tale om relativt få
afgange, der overvejende har ligget i lavsæsonen. Også fra Bornholms Regions-
kommunes side gjorde man Transportministeriet og transportordførerne op-
mærksom på dilemmaet mellem på den ene side at råde over tilstrækkelig re-
servekapacitet og på den anden side de store omkostninger forbundet med at
have færger liggende, der ikke sejler.
Jeg har dog forståelse for, at der fra bornholmsk side er bekymring for robust-
heden af sejladsen uden en erstatningsfærge.
Vedr. besejling af Rønne-Sassnitz
For så vidt angår ruten Rønne-Sassnitz er det vigtigt at holde sig for øje, at den
ikke indgår i kontrakten om den samfundsbegrundede færgebetjening af Born-
holm, men i dag besejles af Danske Færger A/S som såkaldt fri trafik. Den vil
heller ikke indgå i den kommende færgekontrakt. Det vil være i strid med EU´s
statsstøtteregler at dimensionere kravene til f.eks. Køge-færgen, der er en del af
den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm, ud fra hensynet til en
rute, der drives rent kommercielt – uanset at ruten Rønne-Sassnitz er af øko-
nomisk betydning for Bornholm.
Idet ruten Rønne-Sassnitz ikke er en del af den samfundsbegrundede færgebe-
tjening af Bornholm og dermed ikke et kontraktkrav, vides det under alle om-
stændigheder ikke, om den vindende tilbudsgiver vil besejle ruten fremadrettet.
Det afhænger af den enkelte tilbudsgivers vurdering af det kommercielle poten-
tiale heri.
Den nuværende operatør Danske Færger A/S har oplyst, at ca. halvdelen af de
tyske turister, der sejlede med rederiet til Bornholm i 2014, benyttede ruten
Rønne-Ystad. Af de turister, der rejste via Rønne-Sassnitz, var det desuden kun
lidt under halvdelen, der benyttede afgange som blev betjent af den nuværende
reservefærge Povl Anker – dvs. under en fjerdedel af det samlede antal tyske
turister. Resten sejlede med Køge-færgen Hammerodde mellem Rønne og
Sassnitz.
Også uden erstatningsfærge giver forliget mulighed for, at operatøren kan fore-
tage en daglig dobbelttur på ruten Rønne-Sassnitz med Køge-færgen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495462_0003.png
Alt i alt mener jeg altså ikke, at der er belæg for en konklusion om, at den tyske
turisme på Bornholm står og falder med tilstedeværelsen af en erstatningsfær-
ge. Det siger dog sig selv, at den kan blive påvirket.
Vedr. IC Bornholm
Forligskredsen prioriterede også at afvikle IC Bornholm, da der i forvejen er en
udmærket togbetjening mellem København H og Ystad. Midlerne, der frigives
ved afvikling af IC Bornholm tilføres den økonomiske ramme for færgeudbud-
det.
Togturen mellem København H og Ystad vil fremover foregå ved, at rejsende
tager Øresundstoget fra København H til Trianglen St. i Malmö, og der skifter
til Pågatoget mod Ystad, der afgår fra samme perron. Både Øresundstog og
Pågatog kører med lavgulvsvogne, og der er mulighed for at tilkalde togføreras-
sistance til ind- og udstigning. Der vil således fortsat være god tilgængelighed
for mennesker med handicap, ligesom der tilbydes cykelmedtagning. Endelig er
rejsetiden med Pågatoget ikke væsentligt længere end med IC Bornholm i dag.
Transportministeriet vil gå i dialog og forhandle med Skånetrafiken om, hvor-
dan togforbindelsen til Ystad kan tilrettelægges bedst muligt, så der tages hen-
syn til det transportbehov, der eksisterer mellem Rønne og Sjælland. Det om-
fatter bl.a. muligheden for at købe en konkurrencedygtig billet, der dækker hele
rejsen fra Bornholm til København.
Elementer i aftalen, der vil gavne det bornholmske samfund
Det er samtidig fortsat min vurdering, at aftalen om den fremtidige færgebetje-
ning indeholder en række elementer, der vil komme Bornholm, turismen til
Bornholm og det øvrige bornholmske erhvervsliv til gavn.
Aftalen sikrer, at der fortsat er en intensiv færgebetjening på Rønne-Ystad i
højsæsonen, og kravene til ruternes kapacitet giver rum til, at turismen fortsat
kan udvikle sig.
For passagererne vil der være flere billigere billetter, idet de gennemsnitlige
priser på de almindelige passagerbilletter sænkes med 10 pct.
Udbuddet tilrettelægges desuden, så den tilbudsgiver, der yder de største re-
duktioner af de gennemsnitlige passagerbilletpriser på udvalgte billettyper ud
over de 10 pct., vinder kontrakten. Det er forventningen, at det vil medføre
yderligere reduktion af billetpriserne.
Det er værd at nævne, at den kommende operatør får ansvaret for, hvordan
billetprisreduktionen konkret skal udmøntes. Det er min forventning, at det
særligt vil være attraktivt for operatøren at sænke priserne i skuldersæsonen.
Side 3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495462_0004.png
Eksempelberegninger viser, at det sandsynligvis vil give en rabat på over 20
pct. i forhold til listeprisen på billettypen ”bil+5” i dag, hvis rabatten gives hele
skulder- og lavsæson. Hvis operatøren målretter rabatten i skuldersæsonen, vil
reduktionen i sagens natur blive større endnu. Det vil medvirke til at tiltrække
flere turister uden for højsæsonen og samtidig gøre, at operatøren kan udnytte
sin kapacitet mere effektivt. Det har længe været et ønske fra bornholmsk side,
at man kunne udnytte skuldersæsonen bedre og tiltrække flere turister til øen
uden for den absolutte højsæson. Aftalen giver gode muligheder for dette.
Endelig udestår som nævnt indledningsvist udmøntningen af ca. 48 mio. kr. af
vækstpakkemidlerne, hvilket også – forudsat at der kan skabes enighed i de to
forligskredse – kan komme færgebetjeningen af Bornholm til gavn.
Jeg har forståelse for, at man fra bornholmsk side er bekymret for sejladsen
uden en erstatningsfærge. Det er et af de temaer, som jeg vil lægge op til at
drøfte i den kommende tid med forligskredsen, hvis der kan skabes enighed om
at afsætte flere midler til færgebetjeningen af Bornholm.
For mit eget vedkommende er der i hvert fald vilje til i den kommende tid at se
på, hvordan vi kan imødekomme nogle af de udfordringer, som man har frem-
hævet fra bornholmsk side.
Side 4/4
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke