Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
1485213_0001.png
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
1240 København K
J.nr. mst 001-12302
13. januar 2015
Udvalget for Landdistrikter og Øer har i brev af 10. december 2014 stillet følgende
spørgsmål nr. 84 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 84 (alm. del)
Ministerens kommentarer udbedes til henvendelse fra Ellen Lundsgaard,
Mørkøv, om værditab på naboejendom til vindmøller, jf. ULØ alm. del - bilag
48. Ministeren bedes kommentere:
a. Frederiksborg Ejendomskontors vurdering af værdiforringelsen af ejendommen.
b. Ellens Lundsgaards synspunkter på vindmølleproblematikken.
Svar
Jeg kan oplyse udvalget, at jeg har bedt klima-, energi- og bygninsministeren
bidrage til besvarelsen. Klima-, energi- og bygningsministeren oplyser følgende:
”Værditabsordningen
Værditabsordningen findes i §§ 6-12 og i § 54 i lov om fremme af vedvarende
energi, jf. lov-bekendtgørelse nr. 1330 af 25. november 2013 (VE-loven).
Ordningen handler overordnet om, at vindmølleopstilleren skal betale for det fulde
værditab, som forårsages på beboelsesejendomme ved opstilling af nye vindmøller.
Kravet bortfalder dog, såfremt tabet udgør 1 pct. eller mindre af ejendommens
værdi.
Afgørelsen om værditabsbetaling træffes af en Taksationsmyndighed på baggrund
af en individuel vurdering. Taksationsmyndigheden består af en juridisk formand
og en sagkyndig, og dens afgørelser kan ikke påklages, men der kan anlægges en
sag ved domstolene mellem opstiller og ejer. Parterne kan indgå forlig i stedet for
taksation. På den baggrund kan jeg ikke tage konkret stilling til Frederiksborg
Ejendomskontors vurdering af værdiforringelsen af ejendommen af 5. april 2009.
Værditabsordningen blev indført med VE-loven i slutningen af 2008 og gælder alle
nye vindmøller, som er blevet tilsluttet efter den 1. januar 2009 efter § 75 i VE-
loven. Værditabs-ordningen administreres af Energinet.dk.
Da vindmøllerne ved Ny Bjergby i Mørkøv blev opstillet og formodet tilsluttet i
2008, har de ikke været omfattet af værditabsordningen. Hensigten med
værditabsordningen er at supplere de ulovbestemte naboretlige erstatningsregler,
hvorefter der er mulighed for erstatning til naboer til vindmøller på naboretligt
grundlag.
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Skrotningsordningen
Af Ellen Lundsgaards synspunkter på vindmølleproblematikken fremgår det, at
vindmøllerne ved Ny Bjergby i Mørkøv blev opstillet som led i
skrotningsordningen. Skrotningsordningen udløb den 15. december 2011.
Skrotningsordningen omhandler, at der inden for en pulje, svarende til en samlet
effekt på 175 MW, blev tildelt et ekstra pristillæg til nye landbaserede vindmøller
forudsat, at ejeren havde et skrotningsbevis for en vindmølle med en installeret
effekt på 450 kW eller derunder, som blev nedtaget inden for perioden 15.
december 2004 til 15. december 2011.
Baggrunden for skrotningsordningen var den energipolitiske aftale af 29. marts
2004 mellem Venstre, Det Konservative Folkeparti, Socialdemokratiet, Socialistisk
Folkeparti, Det Radikale Venstre og Kristendemokraterne vedrørende vindenergi
og decentral kraftvarme mv. Formålet med en skrotningsordning var, at der
udbyggedes med vindkraft, samtidig med at ældre og uheldigt placerede
vindmøller skulle nedtages. ”
I forhold til Ellen Lundgaards synspunkter om støj fra nærliggende vindmøller kan
jeg oplyse følgende:
Det er i vindmøllebekendtgørelsen fastlagt, at anmeldelsen af vindmøller skal
indeholde dokumentation for, at vindmøllerne kan overholde de bindende
støjgrænser. Efterfølgende er det kommunens ansvar at føre tilsyn med driften af
møllerne, således at vindmøllebekendtgørelsens støjgrænser overholdes.
Jeg er enig i, at det er afgørende, at tilsynet med møllerne bliver udført kvalificeret
og fagligt korrekt, og derfor er det også i vindmøllebekendtgørelsen fastlagt, at
kontrolmålingerne skal udføres af akkrediterede firmaer eller personer, der er
støjcertificerede.
Hvis man som borger mener, at kommunen ikke fører det fornødne tilsyn, kan
man henvende sig til Statsforvaltningen. Statsforvaltningen er ikke forpligtet til at
behandle en klage over en kommune, men vil kunne vurdere, hvorvidt en
kommune har overholdt reglerne i forhold til kommunens tilsynsforpligtigelse.
Man kan som borger klage til Natur og Miljøklagenævntet over kommunens
afgørelser efter vindmøllebekendtgørelsens § 12, hvorefter kommunalbestyrelsen
kan påbyde, at ejeren af en vindmølle for egen regning udfører støjmålinger og -
beregninger.
Jeg har ikke planer om at ændre det nuværende klagesystem eller ændre på
kommunens tilsynsforpligtelser.
Jeg kan oplyse, at der ikke i dag er viden om, at støj under de gældende
grænseværdier giver anledning til helbredseffekter. Kræftens Bekæmpelse
gennemfører i øjeblikket en undersøgelse om vindmøllestøj og helbredseffekter.
Hvis vi får ny viden om vindmøller og helbredseffekter, vil jeg naturligvis tage
stilling til, om der er behov for at ændre reglerne.
I forhold til spørgsmålet om støjen fra store og små vindmøller kan jeg henvise til
min besvarelse af spørgsmål 39 (alm. del) af 22. november 2013 til Miljøudvalget
om forskelle på støj fra store og små vindmøller.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er korrekt, at store vindmøller udsender mere støj end mindre vindmøller,
men bekendtgørelsens støjgrænser gælder for den samlede støj fra alle vindmøller
i et område og skal overholdes uafhængigt af møllernes størrelse.
Kirsten Brosbøl
/
Claus Torp
3