Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
1439630_0001.png
Gældende fra 2013 (for regnskabsperiode 2012)
Vejledning om tilstrækkelig basiskapital
og solvensbehov for kreditinstitutter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439630_0002.png
Indholdsfortegnelse
1.
2.
Indledning
Metoder
Risikoområder:
3.
Indtjening
4.
Udlånsvækst
5.
Kreditrisici
6.
Markedsrisici
7.
Likviditetsrisici
8.
Operationelle risici
Særlige forhold:
9.
Særligt for IRB institutter
10.
Særlige forhold om følsomhedsanalyser
Dokumentation:
11.
Dokumentation
Bilag 1: Finanstilsynets opgørelse af pengeinstitutters solvensbehov - bonitetskategorier
Bilag 2: Finanstilsynets opgørelse af pengeinstitutters solvensbehov - koncentrationsrisiko
på brancher, jf. afsnit 5.3.2.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439630_0003.png
Vejledning om tilstrækkelig basiskapital og solvensbe-
hov for kreditinstitutter
1. Indledning
Vejledningen bidrager med Finanstilsynets fortolkning på udvalgte punkter i bilag 1 til be-
kendtgørelse om kapitaldækning for penge- og realkreditinstitutter, herefter kreditinstitutter.
Vejledningen tager udgangspunkt i Finanstilsynets hidtidige arbejde med vurdering af sol-
vensbehovet. Hensigten er at skabe gennemsigtighed i forhold til Finanstilsynets praksis og
hidtidige fortolkninger af kapitaldækningsbekendtgørelsens bilag 1. Herved bidrager vejled-
ningen til klarere rammer for institutterne ved opgørelsen af tilstrækkelig basiskapital og
solvensbehov.
Vejledningen tager udgangspunkt i en 8+ tilgang. På kreditområdet svarer det til at anven-
de kreditreservationsmetoden ved gennemgang af engagementer på undersøgelser. En 8+
tilgang betyder, at der tages udgangspunkt i minimumskravet på 8 pct. af de risikovægtede
poster (søjle I) med tillæg for risici og forhold, som ikke fuldt ud afspejles i opgørelsen af de
risikovægtede poster. Med andre ord antages almindelige risici at være dækket af 8 pct.-
kravet, og der skal derfor tages stilling til, i hvilket omfang et institut har risici derudover,
som nødvendiggør et tillæg i solvensbehovet (søjle II).
I vejledningen opstilles så vidt muligt benchmarks indenfor de enkelte risikoområder for,
hvornår Finanstilsynet som udgangspunkt vurderer, at søjle I ikke er tilstrækkeligt, og der
dermed skal afsættes tillæg i solvensbehovet. Endvidere er der så vidt muligt opstillet me-
toder til beregning af tillæggets størrelse indenfor de enkelte risikoområder. Disse bench-
marks og metoder benyttes som udgangspunkt i Finanstilsynets 8+ tilgang til opgørelse af
solvensbehovet.
Det er hensigten, at pengeinstitutterne kan tage udgangspunkt i de opstillede kvantitative
benchmarks og beregningsmetoder, men det er samtidig vigtigt, at det enkelte institut for-
holder sig til egne risici, erfaringer og data. Afvigelser i forhold til de opstillede benchmarks
og beregningsmetoder kræver fyldestgørende dokumentation af, at opgørelsen er sket på
passende forsigtig vis, og at der derved er afsat tilstrækkelig kapital til de underliggende
risici - på samme måde som hvis vejledningen blev benyttet.
Vejledningens afsnit 2-8 henvender sig til alle pengeinstitutter (medmindre andet anføres),
herunder også institutter, der er godkendt til at anvende en IRB-metode til opgørelse af
kreditrisikoen. Afsnit 2-5 samt 8 dækker også realkreditinstitutter. Afsnit 9 indeholder særli-
ge forhold for IRB-institutter, herunder vejledning vedrørende stress-test beregninger af
forskellig art. Afsnit 10 indeholder krav til store kreditinstitutter om følsomhedsanalyser,
herunder tillige en beskrivelse af de særlige risikoområder, som SDO og SDRO udsteden-
de institutter skal iagttage.
God risikostyring skal følge §§ 70-71 i lov om finansiel virksomhed og bekendtgørelse om
ledelse og styring, men en række risici kan ikke elimineres ved styring alene. Selv ved god
risikostyring skal der ske tillæg i solvensbehovet, hvis der er risici, der ikke vurderes at væ-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439630_0004.png
re tilstrækkeligt dækkede af søjle I. Hvis risikostyringen ydermere er svag, skal der foreta-
ges yderligere tillæg i solvensbehovet knyttet hertil.
Det er et krav, at bestyrelse og direktion foretager en samlet vurdering af det internt opgjor-
te solvensbehov med henblik på at sikre, at der er afsat tilstrækkelig kapital til at afdække
det pågældende instituts risici. Heri indgår også en kvalitativ vurdering af beregnede risici,
metodevalg, antagelser m.m., herunder stillingtagen til, hvorvidt opgørelsen virker fornuftig i
forhold til kravet om en forsigtig og fremadrettet tilgang i opgørelsen af solvensbehovet.
2. Metoder
Vejledningen anviser en 8+ metode. I 8+ metoden tages der udgangspunkt i minimumskra-
vet på 8 pct. af de risikovægtede poster (søjle I kravet). De normale risici antages at være
dækket af 8 pct. kravet, hvorefter der skal tages stilling til, hvorvidt instituttet har risici der-
udover, der nødvendiggør et tillæg i solvensbehovet (søjle II kravet). Derved vil over-
normale risici samt andre risici, der ikke er omfattet af søjle I, udløse tillæg til de 8 pct.
Der er i vid udstrækning metodefrihed ved opgørelse af den tilstrækkelige basiskapital,
men metodefriheden rækker ikke videre end, at resultatet i form af solvensbehovet skal
være retvisende og forsigtigt. Valget af metode skal således afspejle instituttets interne
processer, styringsredskaber samt kapitalplanlægning i øvrigt. Tilgængeligheden af rele-
vante interne data skal ligeledes indgå i overvejelserne om metodevalg.
Instituttet kan tage udgangspunkt i det seneste regnskab (som forecast for det fremadrette-
de resultat) til opgørelse og følsomhedsanalyser af relevante risici. Instituttet kan tillige tage
udgangspunkt i det kommende års bestyrelsesgodkendte budget, hvis dette er forsigtigt og
robust opgjort.
Instituttet skal godtgøre validiteten, dvs. gyldigheden, af den anvendte metode og doku-
mentere, at den korrekt afspejler instituttets risikoprofil. Kravene til denne godtgørelse er
større, hvis en ikke bredt anvendt metode anvendes til solvensbehovsopgørelsen.
En forsigtig og fremadrettet tilgang skal anvendes i solvensbehovsopgørelsen. En særlig
stor forsigtighed indenfor ét risikoområde kan ikke begrunde manglende forsigtighed inden-
for andre risikoområder.
De følgende afsnit 3-8 opstiller benchmarks og beregningsmetoder indenfor seks risikoom-
råder, som det typisk er relevant for et institut at vurdere i forhold til solvensbehovet. Så-
fremt der er andre relevante risikoelementer, som beskrevet i bilag 1 til bekendtgørelse om
kapitaldækning, der ikke er omtalt i denne vejledning, forventes kreditinstitutterne dog at
tage hensyn hertil ved opgørelsen af solvensbehovet.
3. Indtjening
Finanstilsynet vurderer som udgangspunkt solvensbehovet ud fra basisindtjeningen i for-
hold til udlån og garantier før nedskrivninger og kursreguleringer. Dette mål er et udtryk for
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439630_0005.png
risikoen for, at basisindtjeningen som første buffer ikke kan dække tab på udlån og garanti-
er.
Benchmark for basisindtjening
(i pct. af udlån + garantier før nedskrivninger)
Institutter i gruppe 1 med en basisindtjening (BI)
mindre end 0,5 pct. af udlån og garantier bør
afsætte ekstra kapital til at modstå kredittab
fremadrettet.
Institutter i gruppe 2-4 med en BI mindre end 1
pct. af udlån og garantier bør afsætte ekstra ka-
pital til at modstå kredittab fremadrettet.
Realkreditinstitutter med en BI mindre end 0,1
pct. af realkreditudlånet bør afsætte ekstra kapi-
tal til at modstå kredittab fremadrettet.
BI er indtjening før nedskrivninger på udlån, kurs-
reguleringer og resultat af kapitalinteresser. Sat i
forhold til udlån og garantier.
Udmåling af tillæg i den tilstrækkelige basis-
kapital (mio. kr.)
Gruppe 1:
For BI < 0:
(udlån+garantier) * 0,5/100
For 0 < BI < 0,5: (udlån+garantier) * (0,5- BI)/100
For BI > 0,5:
Intet tillæg
Gruppe 2-4:
For BI < 0:
For 0 < BI < 1:
For BI > 1:
(udlån+garantier) * 1/100
(udlån+garantier) * (1 - BI)/100
Intet tillæg
Realkreditinstitutter:
For BI < 0:
(udlån) * 0,1/100
For 0 < BI < 0,1: (udlån) * (0,1- BI)/100
For BI > 0,1:
Intet tillæg
Eksempel pengeinstitutter: BI på 0,6 pct. af udlån
og garantier. Udlån+garantier er 100 mio. kr.
For et institut i gruppe 2-4 giver det et tillæg i den
tilstrækkelige basiskapital på 100 * (0,4/100) =
0,4 mio. kr. For et institut i gruppe 1 vil der ikke
ske tillæg.
Ved negativ BI kan tillægget for pengeinstitutter
ikke overstige 0,5 henholdsvis 1 pct. af udlån og
garantier
Anm.: Benchmark for pengeinstitutter skal ses i lyset af gruppernes gennemsnitlige nedskrivnin-
ger/hensættelser i perioden 1986-2011 på henholdsvis 0,89 i gruppe 1 og 1,31 pct. i gruppe 2-4. Bench-
mark for realkreditinstitutter skal ses i lyset af gennemsnitlige nedskrivninger/hensættelser i perioden
1991-2011 på 0,14 pct.
Instituttet kan tage udgangspunkt i interne budgettal, hvis de pågældende tal er forsigtigt
opgjort og godkendt af instituttets bestyrelse. Instituttet kan korrigere for ekstraordinære
forhold.
Instituttet skal også forholde sig til
volatiliteten
i den fremtidige indtjening. Vurderingen her-
af kan bl.a. inkludere analyser af de historiske udsving i indtjeningen. Hvis der er høj volati-
litet i indtjeningen, skal der tages hensyn hertil ved opgørelsen af solvensbehovet.
4. Udlånsvækst
4.1. Definition
I kapitaldækningsbekendtgørelsens bilag 1 optræder både begrebet udlånsvækst og be-
grebet vækst. Udlånsvækst er særlig relevant i forhold til solvensbehovet.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439630_0006.png
Det er den forventede fremtidige udlånsvækst, der skal indgå i instituttets vurdering af den
tilstrækkelige basiskapital og solvensbehovet, jf. bilag 1, pkt. 35 og 36. Det skyldes, at sol-
vensbehovet skal afspejle fremtidige risici.
4.2. Indregning af forhold der skal tages i betragtning
Udlånsvækst medfører i sig selv et øget kapitalbehov i takt med, at udlånet kommer på
bøgerne. En høj udlånsvækst er forbundet med en særlig høj risiko. Finanstilsynet vurderer
som udgangspunkt en samlet år-til-år udlånsvækst på 10 pct. og derover som udlånsvækst,
der kan påføre instituttet en over-normal kreditrisiko, og som der derfor skal afsættes yder-
ligere kapital i solvensbehovet til at dække.
Finanstilsynet vurderer som udgangspunkt solvensbehovet til den fremadrettede udlåns-
vækst ud fra forventningerne hertil og instituttets seneste hele års udlånsvækst som vist i
følgende tabel.
Benchmark for samlet udlånsvækst
(år-til-år i pct.)
Forventet udlånsvækst for det kommende år
større end 10 pct.
Udlånsvækst
forretninger.
opgøres
eksklusive
repo-
Udmåling af tillæg i den tilstrækkelige basis-
kapital (mio. kr.)
(8/100) * udlån i kr. udover 10 pct.’s udlånsvækst
* risikovægt (RWA)
Kapitaltillæg er baseret på søjle 1 kravet på 8
pct. i institutter med forventet fremtidig vækst ud
over benchmark.
Eksempel: En forventet udlånsvækst udover 10
pct. på 100 mio. kr., og hvor den samlede ud-
lånsvækst forventes at ske til kunder, hvis gen-
nemsnitlige risikovægt på 75 pct., giver et tillæg i
den tilstrækkelige basiskapital på (8/100) * 100 *
0,75 = 6 mio. kr.
Instituttet skal i den anvendte risikovægt tage
hensyn til udlånets underliggende risiko, fx hvor
der er tale om udlån til særligt risikofyldte bran-
cher etc.
Anm.: Benchmark for udlånsvækst tager reference til Tilsynsdiamanten, der opererer med en grænseværdi
på 20 pct. Benchmark for kapitaltillæg er derved placeret, før instituttet rammer diamantens grænseværdi.
Instituttet kan tage udgangspunkt i interne budgettal for kommende vækst, hvis disse er
robuste, dokumenterede og godkendt af instituttets bestyrelse.
Såfremt der tages udgangspunkt i det seneste hele års udlånsvækst, skal der derfor an-
vendes et højere skøn for det kommende års udlånsvækst i solvensbehovsopgørelsen,
hvis instituttet vurderer, at det kommende års udlånsvækst bliver højere end den aktuelle
udlånsvækst.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439630_0007.png
Uagtet det anviste benchmark på 10 pct. udlånsvækst samlet set forventer Finanstilsynet
også, at institutter med høj udlånsvækst i udvalgte segmenter tager stilling til, hvorvidt den-
ne vækst afstedkommer behov for kapitaltillæg. Det kan i særlig grad være tilfældet, hvis
der er tale om fx nye/perifere segmenter, særlige brancher og/eller geografiske områder.
1
Instituttet kan undlade at afsætte kapitaltillæg i solvensbehovet for den del af udlånsvæk-
sten, der kan henføres til opkøb eller fusioner, hvor der forventes at ske kapitalisering med
opkøbet eller fusionen.
5. Kreditrisici
For et kreditinstitut vil det væsentligste element i solvensbehovet være kreditrisici. Finans-
tilsynet tager i sine vurderinger højde for forskellige former for kreditrisici. Det drejer sig
først og fremmest om svagheder i udlånsbogen i form af kunder med finansielle problemer
- men også om koncentrationer i udlånsbogen på bl.a. brancher og store engagementer.
5.1 Kreditrisiko for store kunder med finansielle problemer
For større engagementer med kunder med finansielle problemer skal der ske en vurdering
af det forsigtigt skønnede tab på det enkelte engagement, der udgør mindst 2 pct. af insti-
tuttets basiskapital.
Afgrænsningen af et engagement er som udgangspunkt baseret på en sammenhørende
kreditrisiko, jf. FiL § 145. I konkrete tilfælde kan det dog være, at det alene er dele af et
engagement, der er svagt. Hvor et sådant delengagement ikke kan bringe det samlede
engagement i finansielle problemer, skal der alene solvensbehovsreserveres på det delen-
gagement, som er i finansielle problemer.
Kunder med finansielle problemer skal som minimum omfatte:
Bonitetskategori 1: Kunder med objektiv indikation for værdiforringelse (OIV).
Bonitetskategori 2c: Kunder med væsentlige svaghedstegn, men uden OIV.
Uudnyttede bevilgede kreditter indregnes i engagementet.
Det forsigtigt skønnede tab (tab givet misligholdelse) udgør det ”nettotab”, som ud fra en
forsigtig og fremadrettet vurdering risikeres, hvis engagementer med kunder med finansiel-
le problemer skal afvikles på grund af misligholdelse.
Ved opgørelsen af det forsigtigt skønnede tab skal eventuelle sikkerheder behandles ud fra
et forsigtighedsprincip. Dette indebærer, at sikkerheder skal opgøres til den værdi, der kan
realiseres inden for en overskuelig periode med et fradrag. Pant i ejendomme er et typisk
eksempel på anvendelse af sikkerhed. Ejendomme må ikke indgå med mere end deres
nuværende markedsværdi. Den nuværende markedsværdi er defineret som den værdi, en
ejendom isoleret set vil kunne sælges til i fri handel mellem uafhængige parter inden for en
periode på ca. 6 måneder. Er afkastprocenterne på ejendomsmarkedet lave set i et histo-
risk perspektiv, skal der ske fradrag i markedsværdien. Den vurderede markedsværdi efter
1
Realkreditinstitutter kan tage udgangspunkt i den segmentopdeling, der fremgår af værdiansættelsesbekendtgørelsen.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439630_0008.png
fradrag skal normalt reduceres med mindst 10 pct., der dækker realisationsomkostninger
og generel usikkerhed om prisniveau. Realisationsomkostninger omfatter bl.a. mæglersa-
lær, advokatomkostninger, forfaldne ejendomsskatter og afgifter samt eventuelle smårepa-
rationer, oprydning mv. De 10 pct. dækker ikke over f.eks. tomgang eller færdiggørelse af
projekter. Disse indregnes i prisen på ejendommen. Hvis indtægterne fra ejendommen ikke
kan dække de foranstående prioriteter, skal der endvidere fratrækkes det opgjorte under-
skud for mindst et halvt år.
Låntagers evt. tilbagebetalingsevne baseret på en forsigtigt opgjort dividende og indtje-
ningsforhold kan under helt særlige omstændigheder indgå, hvis dette kan sandsynliggøres
på en passende forsigtig vis.
Hvis instituttets egne aktier udgør en betydelig del af debitors formue, skal der udvises
særlig forsigtighed i vurderingen af solvensbehov for det pågældende engagement. Så-
fremt debitors tilbagebetalingsevne i udpræget grad er afhængig af værdien af instituttets
egne aktier, skal værdien af disse sættes til nul ved udregning af det forsigtigt skønnede
tab.
5.1.1 Eksempel
Et pengeinstitut har et erhvervsengagement (fx produktionsvirksomhed) på 1 mio. kr.,
hvorpå der er nedskrevet 400.000 kr. Engagementet er sikret med pant i industriejendom-
men, lagre mv., som udgør 500.000 kr. ud fra en forsigtig vurdering. Fradraget på panterne
til dækning af bl.a. realisationsomkostninger, herunder liggetid, opgøres til fx 50.000 kr. Det
forsigtigt skønnede tab udgør således 550.000 kr., hvoraf der så er nedskrevet 400.000 kr.,
som derfor fratrækkes det forsigtigt skønnede tab. Netto udgør kreditreservationen 150.000
kr.
Engagement
Sikkerheder
Realisationsomkostninger mv.
Det forsigtigt skønnede tab
Nedskrivning
Netto kreditreservation
1.000.000
500.000
50.000
550.000
400.000
150.000
-
+
-
Det skal bemærkes, at nedskrivninger (jf. også eksemplet oven for) er baseret på regn-
skabsregler, som foreskriver et neutralitetsprincip i opgørelsen af fx sikkerhedsværdier. I en
solvensbehovsopgørelse skal anlægges mere forsigtige vurderinger på opgørelsen, herun-
der også på sikkerhedsværdier. Netto kreditreservationen på 150.000 kr. udtrykker forskel-
len mellem en forsigtig opgørelse og nedskrivningsreglernes neutrale opgørelse.
2
Den beregnede netto kreditreservation fratrækkes søjle I kravet på engagementet. Ved en
risikovægt på 100 pct. udgør søjle I kravet 8 pct. af engagementet fratrukket nedskrivninger
svarende i eksemplet til 0,08 * (1.000.000 - 400.000) = 48.000. Tillægget til kapitalbehovet
2
Gruppevise nedskrivninger kan ligeså modregnes i det omfang, de kan individualiseres. Tilsvarende gælder fsva.
nedenstående afsnit 5.2., hvis gruppevise nedskrivninger kan henføres til de grupper af udlån, der adresseres her
særskilt.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439630_0009.png
som følge af det konkrete engagement udgør herefter 150.000 - 48.000 = 102.000 kr. Hvis
tillægget efter fradrag af søjle I kravet er negativt, gives der ikke tillæg.
5.2 Øvrige kreditrisici
Instituttet skal vurdere, hvorvidt der er særlige kreditrisici i den øvrige kreditportefølje (un-
der 2 pct. af basiskapitalen), som ikke er tilstrækkeligt dækket af søjle I kravet. Det kan fx
være, hvis instituttet har relativt mange engagementer i særligt risikofyldte brancher, lande
eller på områder, hvor instituttet forventer, at flere kunder kan få finansielle problemer
fremadrettet. Hvis dette er tilfældet, skal der afsættes kapital til dækning heraf.
Samtidig kan det være relevant at foretage følsomhedsanalyser på bagved liggende sik-
kerhedsværdier, hvis instituttets sikkerheder er koncentreret på få typer af sikkerheder som
fx fast ejendom eller jord. Hvis sådanne følsomhedsanalyser viser betydelige risikokoncen-
trationer og tabsrisici, skal der afsættes kapital til dækning heraf.
Instituttet skal tillige tage højde for den risiko, der følger af, at kunder eller brancher er sær-
ligt udsat for rente- og/eller valutarisici (FX-udlån). Dette kan bl.a. vurderes ved hjælp af
følsomhedsanalyser, jf. også afsnit 10.
Institutterne skal tage hensyn til den iboende kreditrisiko, som rentestigninger vil medføre i
form af øgede rentetilskrivninger på variabelt forrentede lån og reducerede sikkerhedsvær-
dier. Institutterne skal således tage højde for, at rentestigninger vil kunne medføre en for-
ringet tilbagebetalingsevne hos kunderne, og at dette i særlig grad gør sig gældende hos
kunder, der allerede har svaghedstegn.
Finanstilsynet forventer, at det i dokumentationen af solvensbehovet er beskrevet, hvorle-
des instituttet har taget højde for rente- og/eller valutarisici, herunder gennem stresstest af
kunderne.
5.3 Kreditrisikokoncentration
Kreditrisikokoncentration opstår som følge af ujævn fordeling af udlånsengagementer. Der
eksisterer flere former for sådanne koncentrationsrisici, jf. pkt. 56 i bilag 1, som geografisk
koncentration, koncentration på store engagementer, koncentration på erhvervsudlån, kon-
centration på brancher, herunder risikofyldte brancher, og koncentration på sikkerheder.
Instituttet skal ved brug af følsomhedsanalyser tage højde for sådanne relevante koncen-
trationsrisici i sin opgørelse af solvensbehovet.
Det forventes, at alle institutter som minimum forholder sig til koncentration på brancher
samt koncentration på individuelle engagementer, men andre typer af koncentrationsrisiko
kan også være af stor betydning for det enkelte institut. Det centrale ved koncentrationsrisi-
ko er, at selvom det forventede tab er uændret som følge af koncentration, så øger koncen-
trationsrisiko sandsynligheden for store uventede tab.
3
3
For en forklaring af forventede og uventede tab henvises til BIS: International Convergence of Capital Measurement
and Capital Standards: a Revised Framework.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439630_0010.png
5.3.1 Koncentrationsrisiko på individuelle engagementer (single name concentration)
Ved vurdering af koncentrationsrisiko på individuelle engagementer skal instituttet forholde
sig til, hvor ujævn fordelingen af engagementsstørrelser i dets udlånsportefølje er, uagtet
om boniteten er god. Det er erfaringen fra institutter, der har fået problemer, at de ofte har
haft et væsentligt omfang af relativt store engagementer. Når et lille antal engagementer
udgør en forholdsvis stor andel af den samlede engagementsmasse, vil effekten af, at nog-
le af de største engagementer bliver nødlidende, have stor betydning for instituttets øko-
nomiske sundhed. Det er denne risiko, der skal afsættes tilstrækkelig kapital til at dække.
Institutter med relativt få engagementer er derfor også omfattet af koncentration på indivi-
duelle engagementer, uagtet en ellers jævn fordeling af engagementsstørrelser.
Finanstilsynet vurderer som udgangspunkt solvensbehovet til koncentrationsrisiko på indi-
viduelle engagementer ved følgende formel.
Andelen af de 20 største engagementer i procent af den samlede engagementsmasse: A
20
De samlede risikovægtede poster for kreditrisiko eksklusiv kreditinstitutter: RWA
Andelen af engagementsmassen for de 20 største engagementer der er solvensreserve-
ret
4
:
SR
20
0;1
Tillæg i tilstrækkelig basiskapital/solvensbehov:
hvis A
20
> 4 pct. ellers 0.
A
20
4% / 125
RWA
1
SR
20
Et engagement er den samlede kreditfacilitet inklusiv utrukne faciliteter efter nedskrivnin-
ger, men uden hensyntagen til sikkerheder. Repo-forretninger indgår ikke. Engagementer
med centralbanker, kreditinstitutter, Indskydergarantifonden, ECAI AAA ratede stater her-
under den danske stat, kommuner etc., samt koncerninterne engagementer medtages ikke
i A
20
.
De angivne tillæg skal betragtes som benchmarks for instituttets egen vurdering af koncen-
trationsrisiko. Afvigelser i forhold til disse benchmarks kræver fyldestgørende dokumentati-
on af, at opgørelsen er sket på passende forsigtig vis.
Det bemærkes, at koncentrationsrisikoen på individuelle engagementer skal adskilles fra
vurderingen af, om instituttet lovligt kan opretholde sit største engagement, jf. pkt. 83 og 84
i bilag 1.
I 2013 vægtes tillægget for koncentrationsrisiko på individuelle engagementer 50 pct. Fra
2014 indregnes tillægget 100 pct.
5.3.2 Koncentrationsrisiko på brancher (sector concentration risk)
Ved vurdering af koncentrationsrisiko på brancher skal pengeinstituttet forholde sig til, hvor
ujævnt fordelt instituttets udlånsportefølje er på brancher. Dette uagtet, at engagementerne
4
Den del af engagementet, som der er givet tillæg i solvensbehovet for, jf. afsnit 5.1. I forhold til eksempel på engage-
mentet i afsnit 5.1 vil andelen, der er solvensreserveret (SR), udgøre 10,2 pct. (102.000/1.000.000). I et engagement
med god bonitet (dvs. uden tillæg efter afsnit 5.1) er SR 0 pct.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439630_0011.png
måtte have en god bonitet. Det er erfaringen fra institutter, der har fået problemer, at de
ofte har haft et væsentligt omfang af engagementer indenfor relativt få brancher.
Når et instituts engagementer er fordelt på et relativt lille antal brancher, vil effekten af en
lavkonjunktur i en eller flere af disse brancher have stor betydning for instituttets økonomi-
ske sundhed. Det er denne risiko, der skal afsættes tilstrækkelig kapital til at dække. Fokus
er det uventede tab. Jo mere koncentreret et institut er på enkelte brancher, jo større vil
udsvinget i nedskrivningerne potentielt være. Pointen er derfor ikke, hvorvidt der er tale om
eksponeringer mod gode eller dårlige brancher på et aktuelt tidspunkt, men snarere den
potentielle volatilitet i fremtidige nedskrivningsprocenter.
Det bemærkes, at realkreditinstitutterne har en helt særlig profil, der kan henføres til insti-
tutternes kerneforretning. Realkreditinstitutterne skal dog overveje i hvilket omfang, der er
en koncentrationsrisiko, som bør adresseres og afsættes kapital til.
5.3.3 Eksempel
I 2010 var sektorens højeste nedskrivningsprocent på branchen ’bygge og anlæg’. Blandt
sektorens laveste nedskrivningsprocenter var branchen ’Information og kommunikation’. En
erhvervsportefølje koncentreret mod ’information og kommunikation’ ville således med stor
sandsynlighed have lavere nedskrivningsprocent end en portefølje koncentreret mod ’byg-
ge og anlæg’. Ved en IT boble, som den i starten af 2000’erne, kan det modsatte gøre sig
gældende. I begge tilfælde kunne risikoen have været imødegået ved en mere diversifice-
ret portefølje, hvorved lavere volatilitet i nedskrivningsprocent opnås.
Til at måle graden af koncentration på brancher anvender Finanstilsynet Herfindahl
Hirschman indekset (HHI). Den maksimalt koncentrerede portefølje, der ikke giver anled-
ning til tillæg, har et HHI på 0,2 svarende til, at andelen af engagementer på hver branche
maksimalt er 20 pct. Tillægget justeres for andelen af de totale erhvervsengagementer, der
er solvensreserveret
SR
erhverv
0;1
.
Finanstilsynet vurderer som udgangspunkt solvensbehovet for koncentrationsrisiko på
brancher som vist i følgende tabel:
HHI – Herfindahl Hirschman indeks
HHI ≤ 20%
20% < HHI ≤ 25%
25% < HHI ≤ 30%
30% < HHI ≤ 40%
40% < HHI ≤ 60%
60% < HHI ≤ 100%
Tillæg i tilstrækkelig basiskapi-
tal/solvensbehov
0
0,008 * RWA
erhverv
* (1-SR
erhverv
)
0,016* RWA
erhverv
* (1-SR
erhverv
)
0,024* RWA
erhverv
* (1-SR
erhverv
)
0,032* RWA
erhverv
* (1-SR
erhverv
)
0,040*RWA
erhverv
* (1-SR
erhverv
)
Anm.: Kun for engagementer relateret til erhverv (definition af HHI i bilag 2).
Individuelle nedskrivninger samt gruppevise nedskrivninger - der kan henføres til en given branche - kan
nedbringe den eksponering, der indgår i beregningen af branchekoncentrationen.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439630_0012.png
Tabellens opstillede niveauer skal betragtes som benchmarks for instituttets egen vurde-
ring af koncentrationsrisiko. Afvigelser i forhold til disse benchmarks kræver fyldestgørende
dokumentation af, at opgørelsen er sket på passende forsigtig vis.
Instituttet skal som minimum opdele brancherne som anvist i bilag 2, dog kan instituttet
tage udgangspunkt i andre branchefordelinger (fx GICS), såfremt instituttet kan dokumen-
tere, at det giver et mere retvisende billede af instituttets koncentrationsrisiko end branche-
fordeling efter DB07-standarden.
Ovenstående metode for opgørelse af koncentrationsrisiko kan også anvendes af institutter
med IRB-godkendelse. Alternativt kan et IRB-institut vælge at anvende mere avancerede
tilgange til estimation af koncentrationsrisiko som fx multifaktor-modeller eller granularity
adjustment modeller, hvor det dokumenteres, at disse modeller giver et mere retvisende
billede, og opgørelsen i øvrigt er sket på passende forsigtig vis.
I 2013 vægtes tillægget for koncentrationsrisiko på brancher 50 pct. Fra 2014 indregnes
tillægget 100 pct.
6. Markedsrisici
6.1 Definition
Markedsrisiko defineres som risikoen for, at værdien af en portefølje af finansielle instru-
menter forringes som følge af kurs- og prisændringer på de finansielle markeder. Markeds-
risiko skal vurderes med henblik på specielt rente-, valuta- samt aktierisici og opgøres som
summen af disse. Risici ved utilstrækkelig kontrol og styring af markedsrisici skal opgøres
under risikoområdet ”kontrolrisici”, jf. kapitaldækningsbekendtgørelsens bilag 1, pkt. 60-69.
Institutter, der anvender godkendte VaR-modeller til at beregne kapitalkravet under søjle 1,
forventes ikke at følge de anviste metoder nedenfor.
Institutter, der ikke har godkendt VaR, men som anvender mere avancerede metoder, kan
tage afsæt i disse, forudsat at de kan dokumentere, at disse metoder giver et mere retvi-
sende billede, og opgørelsen i øvrigt er sket på passende forsigtig vis.
Øvrige institutter forventes at anvende metoderne, som angivet i vejledningen nedenfor.
6.2 Forhold der skal tages i betragtning
Instituttet skal foretage en samlet vurdering af, hvorvidt alle markedsrisici er tilstrækkeligt
dækket af søjle I, og hvor meget kapital der i givet fald skal afsættes i solvensbehovet. In-
stituttet skal således forholde sig til, at flere typer markedsrisici kan opstå samtidigt. Fx kan
risici forstærke hinanden, hvilket specielt observeres i lavkonjunkturer, hvor korrelationer
typisk stiger på tværs af risici.
Finanstilsynet tager som udgangspunkt afsæt i de nedenstående benchmarks for, hvornår
markedsrisici ikke er tilstrækkeligt dækket af søjle I, og hvordan tillæg i solvensbehovet
fastsættes. Det er Finanstilsynets forventning, at der
derudover
tages stilling til, i hvilket
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439630_0013.png
omfang, der skal afsættes tillæg i solvensbehovet ved koncentration af markedsrisici. Ved
koncentration forstås fx positioner indenfor én sektor, ét land, ét marked eller en risikokon-
centration på et lavt antal instrumenter. Sidstnævnte kan være en handelsbeholdning af
værdipapirer på mindre end 10 forskellige aktier eller obligationer eller valutapositioner i
mindre end 5 forskellige valutaer.
Ved opgørelsen af risici skal instituttet ikke tage udgangspunkt i de aktuelle positioner men
tage udgangspunkt i, at instituttet påtager sig de maksimale risici inden for de grænser,
som bestyrelsen har sat for direktionens beføjelser til at tage markedsrisici, jf. FiL § 70.
6.3 Renterisiko
Den generelle renterisiko er et udtryk for, hvor meget af kernekapitalen inkl. hybridkapital
efter fradrag, der tabes ved en generel rentestigning på 1 procentpoint på gældsinstrumen-
ter såvel i som udenfor handelsbeholdningen. En negativ renterisiko er dermed en gevinst
ved en rentestigning.
Benchmark for renterisiko indenfor han-
delsbeholdningen (i pct. af kernekapital
efter fradrag)
Alle positioner indenfor handelsbeholdnin-
gen større end 5 pct.
Udmåling af tillæg i den tilstrækkelige
basiskapital (mio. kr.)
(Renterisiko i pct. – 5 pct.) * kernekapital
efter fradrag * 2
Kapitaltillæg er derved baseret på et rente-
stød på 200 basispunkter for renterisiko ud
over det anviste benchmark.
Eksempel: Renterisikoen er 10 pct., og ker-
nekapitalen er 150 mio. kr. Det giver et til-
læg i den tilstrækkelige basiskapital på ((10-
5)/100)*150 * 2) = 15 mio. kr.
Udmåling af tillæg i den tilstrækkelige
basiskapital (mio. kr.)
Rentestigning eller rentefald på minimum
200 basispunkter, jf. standardmetode.
Renterisiko udenfor handelsbeholdnin-
gen
Alle positioner udenfor handelsbeholdnin-
gen.
Anm.: Instituttet kan tage udgangspunkt i standardmetoderne, der er grundlaget for indberetninger til Fi-
nanstilsynet. Gruppe 4-institutter skal ikke foretage denne indberetning til Finanstilsynet, men skal forholde
sig til beregningen ved solvensbehovsopgørelsen. I standardmetoderne indgår en generel renteændring
på 2 procentpoint, jf. bilag 1, pkt. 79. Benchmark tager afsæt i et konfidensniveau på 80 pct. baseret på
indberetninger af renterisiko i perioden 1995-2011. Udmåling af kapitaltillæg tager afsæt i historiske årlige
renteændringer på statspapirer.
Ved renteændringer forskydes rentekurven normalt ikke nødvendigvis parallelt, hvorfor
instituttet skal vurdere, om søjle I tilstrækkeligt dækker instituttets rentestrukturrisiko.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439630_0014.png
6.4 Aktierisiko
Benchmark for aktierisiko
(aktiebeholdning i pct. af kernekapital
efter fradrag)
Aktiebeholdning større end 50 pct.
Aktier i handelsbeholdningen:
Aktiebeholdning + kapitalandele i associe-
rede virksomheder (eksklusiv puljeordnin-
ger)/kernekapital efter fradrag inkl. hybrid-
kapital
Aktier i anlægsbeholdningen indgår ikke,
men som kreditrisiko overfor udsteder
Udmåling af tillæg i den tilstrækkelige
basiskapital (mio. kr.)
(Aktiebeholdning i pct. – 50 pct.) * kerneka-
pital efter fradrag * 40 pct.
Eksempel: Et institut beregner sin aktierisi-
ko til 55 pct. De 50 pct. antages dækket af
søjle I, hvorved der er 5 pct. i rest. Kerne-
kapitalen efter fradrag er 150 mio. kr. Det
giver et tillæg i den tilstrækkelige basiskapi-
tal på (55-50)/100 * 150 * 0,4 = 3 mio. kr.
Anm.: Benchmark tager afsæt i et konfidensniveau på 80 pct. baseret på indberetninger i perioden 1995-
2011. Udmåling af kapitaltillæg tager afsæt i historiske årlige aktiekursændringer.
Ved opgørelsen af aktierisiciene kan instituttet undlade at medtage sektoraktier.
6.5 Valutarisiko
Benchmark for valutarisiko
Valutaposition, jf. valutaindikator 1, i pro-
cent af kernekapital større end 10 pct.
Valutarisiko, jf. valutaindikator 2, større end
0,12 pct. af kernekapital
Udmåling af tillæg i den tilstrækkelige
basiskapital (mio. kr.)
(Valutaindikator 1 i pct. – 10 pct.) * kerne-
kapital efter fradrag * 30 pct.
(Valutaindikator 2 i pct. – 0,12 pct.) * kerne-
kapital efter fradrag * 30 pct.
Anm.: Benchmark på valutaindikator 1 tager afsæt i et konfidensniveau på 80 pct. baseret på indberetnin-
ger af valutapositioner i perioden 1999-2011. Udmåling af kapitaltillæg tager afsæt i historiske årlige valu-
takursændringer. Benchmark på valutaindikator 2, som er et VaR mål, er baseret på en forsigtig vurdering.
Der kan ved opgørelsen af tillæg på basis af valutaindikator 1 korrigeres for den lavere
volatilitet i euro-positioner.
Med hensyn til modpartsrisiko på derivater skal institutter med risikoen koncentreret på få
modparter vurdere, hvorvidt dette er tilstrækkeligt dækket af søjle I. Instituttet skal her være
opmærksom på, at en given ændring i en underliggende værdi (f.eks. renten) kan ændre
modpartsrisikoen på en række modparter samtidig. Hvis det ikke vurderes at være tilstræk-
keligt dækket, skal der afsættes yderligere kapital hertil.
I institutter med høje niveauer for markedsrisiko er det endvidere forventningen, at institut-
tets solvensbehovsdokumentation (ICAAP) indeholder en uddybende redegørelse for:
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439630_0015.png
Renterisiko: Dette kan fx være en opgørelse over renterisikoen med beskrivelse af,
hvor den høje renterisiko kan opstå, og hvad instituttet påtænker at foretage sig i en si-
tuation med markant rentestigning eller markant rentefald, hvor relevant.
Aktierisiko: Dette kan fx være en opgørelse over aktiebeholdningen opdelt i egne akti-
er, sektoraktier og andre aktier med beskrivelse af, hvor den høje aktierisiko kan opstå.
Endvidere skal instituttet særligt overveje, om der er koncentrationer i aktiebeholdnin-
gen, herunder på enkelte aktier eller brancher, og hvad instituttet påtænker at foretage
sig i en situation med markante fald på børsmarkederne.
Valutarisiko eller valutaposition: Dette kan fx være en opgørelse over valutabeholdnin-
gen med beskrivelse af, hvor den høje valutarisiko kan opstå. Endvidere skal instituttet
særligt overveje, om der er koncentrationer på få valutaer, herunder valuta som ikke er
euro, og hvad instituttet påtænker at foretage sig i en situation med markante fald på
valutamarkederne.
7. Likviditetsrisici
7.1 Definition
Likviditetsrisici er overordnet set risikoen for, at et institut ikke har likviditet til at opfylde sine
betalingsforpligtelser til tiden. Denne risiko kan særligt opstå for institutter med et stort ind-
lånsunderskud. En forøgelse af solvensbehovet sikrer ikke i sig selv instituttet mod likvidi-
tetsrisici. Instituttets likviditetsstyring, stress-tests og beredskabsplan for fremskaffelse af
likviditet er de centrale elementer, og det er alene meromkostningen ved fremskaffelse af
likviditet, dvs. fundingomkostninger, som skal indregnes i solvensbehovet under risikoom-
rådet »likviditetsrisici«. Instituttet skal tillige vurdere, hvorvidt den tilstrækkelige likviditets-
styring og -kontrol er til stede, og om der bør ske et tillæg i solvensbehovet under risikoom-
rådet »kontrolrisici«, jf. bilag 1, pkt. 60-69.
7.2 Forhold der skal tages i betragtning
Et pengeinstitut må påregne en meromkostning ved fremskaffelse af likviditet i stressede
situationer. Særligt pengeinstitutter, der er afhængige af markedsfunding, obligationsudste-
delse eller indlån fra professionelle aktører, kan blive udsat for sådanne meromkostninger
ved fremskaffelse af funding.
Instituttet skal derfor tage udgangspunkt i egne stress-tests for likviditeten på en et-årig
horisont. Instituttet skal beregne den meromkostning, der følger af, at stress-scenariet rea-
liseres, og at instituttet må iværksætte sin beredskabsplan. Denne meromkostning afsættes
som et tillæg i solvensbehovet. Som minimum forventer Finanstilsynet, at der anvendes et
stød på 250 basispunkter i forhold til Cibor 3 på den markedsfunding, der skal refinansie-
res, beregnet af funding fra professionelle aktører - fx pensionskasser, forsikringsselskaber
og kreditinstitutter - og udstedte obligationer med en restløbetid på under �½ år.
Pengeinstitutter kan undlade tillæg, hvis instituttet - via stresstest - kan dokumentere, at det
kan undvære likviditeten fra professionelle aktører, eller instituttet kan benytte andre og
billigere fundingmuligheder.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439630_0016.png
8. Operationelle risici
8.1 Definition
Ved operationel risiko forstås risikoen for økonomiske tab som følge af uhensigtsmæssige
eller mangelfulde interne procedurer, menneskelige eller systemmæssige fejl eller som
følge af eksterne begivenheder, inklusive retlige risici.
8.2 Forhold der skal tages i betragtning
Finanstilsynet forventer, at instituttet gennemgår nedenstående liste i sin vurdering af,
hvorvidt der er behov for et tillæg i solvensbehovet som følge af særlige risici, der ikke vur-
deres at være tilstrækkeligt dækket af søjle I. Endvidere skal reglerne for virksomhedssty-
ring, i fx lov om finansiel virksomhed § 71, overholdes selvstændigt. Er dette ikke tilfældet,
vil instituttet i givet fald skulle afsætte kapital, indtil forholdene er bragt på plads.
Instituttet skal forholde sig til, om opbygningen af organisationen kan medføre operationelle
risici såsom:
Om eventuelt manglende funktionsadskillelse mellem udførelse af opgaver (fx handel,
bogføring, afvikling af værdipapirhandler), og kontrol af samme, kan medføre risiko for
tab.
Risikoen for it-nedbrud samt konsekvensen af et sådant nedbrud, herunder skal insti-
tuttet vurdere konsekvensen af, at outsourcede it-funktioner heller ikke kan udføres.
Kompleksiteten af instituttets systemer og forretninger; instituttet skal herunder tage
højde for nye forretningsområder og konsekvenserne heraf.
Personalets kompetencer og erfaring; er der eksempelvis stor udskiftning i personalet,
må det alt andet lige forventes at øge risikoen for fejl, der kan føre til økonomiske tab
for instituttet.
Performancebaserede kompensationssystemer kan udgøre en risiko for, at personalet
foretager handlinger, som påfører instituttet en højere risiko end instituttets fastsatte
limits på eksempelvis markedsområdet, hvilket øger risikoen for tab samt størrelsen
heraf.
Utilstrækkelige eller manglende forretningsgange på centrale områder.
Omfanget af manuelle rutiner, da dette alt andet lige øger risikoen for fejl.
Instituttet skal særligt tage hensyn til en forøgelse af de operationelle risici i forbindelse
med f.eks.:
Ændringer i forretningsmodellen.
Organisationsændringer.
Ibrugtagning af nye it-systemer, herunder ændringer i outsourcing af it-drift.
Anvendelse af nye finansielle produkter og tjenesteydelser.
Markedsføring af nye finansielle tjenesteydelser.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439630_0017.png
9. Særligt for IRB institutter
9.1 Modelusikkerhed
Kreditinstitutter, der er godkendt til at anvende en IRB-metode til opgørelse af kreditrisiko-
en, skal vurdere, hvorvidt den usikkerhed, der er forbundet med de anvendte modeller, bør
adresseres i opgørelsen af solvensbehovet. Dette fx henset til, at mangler i det datagrund-
lag, som modellerne er baseret på, giver en forøget usikkerhed. Der kan endvidere være
usikkerhed om modellernes fremadrettede konjunkturegenskaber. Typisk vil dette allerede i
et vist omfang være adresseret i søjle I. IRB institutter skal derfor i vurderingen tage stilling
til, i hvilket omfang der skal afsættes yderligere kapital til dækning af denne modelusikker-
hed.
9.2 Stresstest
IRB institutter skal, jf. kapitaldækningsbekendtgørelsens bilag 1, pkt. 20, som minimum
årligt gennemføre stress-tests på baggrund af makroøkonomiske scenarier fastsat af Fi-
nanstilsynet. Scenarierne vil omfatte et basisscenario (det mest sandsynlige forløb) samt
hårdere recessionsscenarier, som vil supplere stress-test på basis af milde recessionssce-
narier samt kreditinstituttets egne fremadrettede scenarier.
Scenarierne vil beskrive udviklingen i relevante makroøkonomiske nøgletal på 2-3 års sigt
samt andre relevante faktorer. De fastsatte scenarier vil blive offentliggjort på Finanstilsy-
nets hjemmeside med tilhørende vejledning til udførelse af makro stress-testen samt indbe-
retning af resultaterne.
Bestyrelse og direktion forventes i forlængelse heraf at tage stilling til, hvor meget yderlige-
re kapital, der på baggrund af de gennemførte stresstests er behov for at afsætte for at
fastholde en hensigtsmæssig kapitaloverdækning også under stress eller i øvrigt imødegå
de risici, som afdækkes i stresstesten. Institutterne skal tage hensyn til den i forvejen afsat-
te kapital på især kreditområdet på kunder med finansielle problemer etc.
Resultat-ark med beregningsresultater indsendes særskilt til Finanstilsynet sammen med
en dokumentation af metoder og antagelser, jf. vejledningen til udførelse og indberetning af
makro stress-test. De væsentligste resultater inddrages i instituttets solvensbehovsdoku-
mentation, medmindre andet er aftalt med Finanstilsynet.
Kravet om at gennemføre stress-tests gælder som udgangspunkt for kreditinstitutter, der er
godkendt til at anvende IRB for kreditrisiko, men Finanstilsynet kan justere kredsen af insti-
tutter, der skal gennemføre og indberette stress-tests på baggrund af de fastsatte scenari-
er.
Endelig kan det være relevant for kreditinstitutter uden for kredsen selv at foretage stress-
test af instituttet i de fastsatte scenarier med henblik på at vurdere behovet for at afsætte
yderligere kapital.
9.3 Reverse stress-test
Som en særskilt øvelse skal IRB-institutter foretage reverse stress-test.
5
5
Jf. også EBA Guideline on Stress Testing (GL32).
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439630_0018.png
I reverse stress-testen skal IRB-instituttet identificere alle væsentlige risici, der kan udmøn-
te sig ugunstigt for instituttet. Det være sig kreditrisici, markedsrisici, operationelle risici
eller indtjeningsrisici, der udløser et stresset tab under relevante begivenheder eller æn-
dringer i fremtidige økonomiske vilkår. Eksempler herpå kan være begivenheder med mar-
kant påvirkning af kapitalmarkedet eller boligmarkedet og makroøkonomiske forhold som fx
afledte effekter af statsgældskriser, fastlåste fundingmarkeder etc. I den forbindelse skal
instituttet være særligt opmærksom på begivenheder, der kan udløse væsentlige tab på
flere forskellige risikoområder.
Formålet med en reverse stress-test er, at instituttet får et endnu bedre fokus på egne helt
centrale risici, og derfor skal de valgte begivenheder eller økonomiske vilkår være så hår-
de, at instituttet bringes i en stresset situation. Af dokumentationen af solvensbehovet skal
der som minimum blot være kvalitative overvejelser af de valgte begivenheder eller øko-
nomiske vilkår og en kort beskrivelse af konsekvenserne for instituttet fx i form af tab og
kapital- og likviditetspåvirkning. En god dokumentation vil derudover indeholde overvejelser
om management actions og risikostyring.
Som et vigtigt delelement i reverse stress-testen forventes IRB-instituttet at undersøge po-
tentielle ugunstige effekter for sine krediteksponeringer og instituttets evne til at modstå
tab. Dette består i at identificere mulige begivenheder eller ændringer i fremtidige økonomi-
ske vilkår, som kan have ugunstige effekter på IRB-instituttets krediteksponeringer. Resul-
tatet udtrykkes som tabskapaciteten defineret som det tab, som instituttet kan tåle, før den
kapitalmæssige overdækning - målt i forhold til solvensbehovet - elimineres. Tabskapacite-
ten på mindst 2 års sigt skal beregnes. Resultatet skal fremgå af solvensbehovsdokumen-
tationen.
Derudover skal instituttet som minimum kvalitativt overveje i dokumentationen af solvens-
behovet, hvordan et sådant stresset tab kan blive udløst. Det kan eksempelvis være over-
vejelser om, hvilke brancher og geografiske områder instituttet er eksponeret i, hvor store
tab instituttet kan tåle heri, samt hvad der kan udløse et sådant tab.
Bestyrelse og direktion forventes at tage stilling til, hvorvidt det opgjorte solvensbehov ret-
visende afspejler tabskapaciteten og de øvrige centrale risici, som instituttet har identifice-
ret via reverse stress-test.
10. Særlige forhold om følsomhedsanalyser
10.1 Realkreditinstitutter – følsomhedsmatrix for låntageres renterisiko
Instituttet skal specifikt forholde sig til den forøgede risiko, der er forbundet med den del af
udlånsporteføljen, hvor låntager er udsat for en renterisiko, der kan påføre instituttet en
øget kreditrisiko.
Instituttet skal derfor udføre en todimensionel følsomhedsanalyse (følsomhedsmatrix), hvor
akkumulerede nedskrivninger (i 1.000 kr.) opgøres ved rentestigninger på hhv. 200 bp.,
400 bp. og 500 bp. og på samme tidspunkt ved ejendomsprisfald på hhv. 10 pct., 20 pct. og
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439630_0019.png
30 pct. i forhold til den del af udlånsporteføljen, som har rentetilpasning (dvs. variabelt for-
rentede lån) og under hensyntagen til de aktuelle lånevilkår herunder afdragsfrihed.
Instituttet skal beregne to matricer: Én for privatsegmentet og én for erhvervssegmentet.
Privatsegmentet består af ejerboliger og fritidshuse. Erhvervssegmentet består af de reste-
rende ejendomskategorier.
Realkreditinstitutter, der har datterselskaber, skal som udgangspunkt beregne matricerne
på to niveauer – for instituttet solo og for (del)koncernen bestående af realkreditinstituttet
og dets datterselskaber.
I opgørelsen skal følgende skabelon anvendes:
Private/Erhverv
Ejendomsprisfald
i procent
0 pct.
10 pct.
20 pct.
30 pct.
Rentestigning i basispunkter
0 bp.
200 bp.
400 bp.
500 bp.
Følgende rammer udgør en teknisk minimumstandard for beregningen af følsomhedsmatri-
cen:
1. Nedskrivninger: Instituttet skal beregne akkumulerede nedskrivninger i de respektive
matrixkombinationer. Referencepunktet i matricen (dvs. det første felt i matricen) svarer
til de akkumulerede nedskrivninger på opgørelsestidspunktet for det relevante segment.
2. Segmentfordelt beregning: Der skal laves en særskilt beregning for hvert segment.
Segmentresultatet må ikke afhænge af et andet segmentresultat. For eksempel må ma-
tricen for privatsegmentet ikke være en andel af matricen for erhvervssegmentet.
3. Opgørelsestidspunkt: Der skal anvendes samme opgørelsestidspunkt som i solvensbe-
hovsberegningen, medmindre andet er aftalt med Finanstilsynet.
4. Udgangspunkt: Følsomhedsmatricen skal tage udgangspunkt i de karakteristika for
ejendomsprisen og renteniveauet, der gør sig gældende på opgørelsestidspunktet. Insti-
tuttet skal dog være opmærksomt på, at:
Ejendomsprisen og renteniveauet skal modsvare den samme definiti-
on/afgrænsning, som har ligget til grund i en eventuel regressionsmodel, eller
Ejendomsprisen og renteniveauet skal tage afsæt i de gældende niveauer på opgø-
relsestidspunktet.
Instituttet skal vurdere følsomhedsmatricen i forbindelse med opgørelse af solvensbehovet,
men uden at beregningen automatisk medfører krav om kapitaldækning.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439630_0020.png
Følsomhedsanalysen skal dokumenteres, herunder med en beskrivelse af metoder og for-
udsætninger bag analysen. Udgiftsførte nedskrivninger skal indberettes for det enkelte
segment (i 1.000 kr.) for den relevante regnskabsperiode. Dette skal følge af instituttets
solvensbehovsdokumentation (ICAAP).
10.2 Store pengeinstitutter – følsomhedsmatrix for låntageres renterisiko
Institutter, der er klassificeret som gruppe 1 institut, skal specifikt forholde sig til den for-
øgede risiko, der er forbundet med den del af udlånsporteføljen, hvor låntager er udsat for
en renterisiko, der kan påføre instituttet en øget kreditrisiko.
Instituttet skal derfor udføre en todimensionel følsomhedsanalyse (følsomhedsmatrix), hvor
akkumulerede nedskrivninger (i 1.000 kr.)opgøres ved rentestigninger på hhv. 200 bp., 400
bp. og 500 bp. og på samme tidspunkt ved fald i sikkerhedsværdierne på hhv. 10 pct., 20
pct. og 30 pct.
Alle udlån med en variabel rente skal indgå i analysen, uanset om der er bagvedliggende
sikkerheder eller ej. Udlån til offentlige myndigheder indgår ikke i analysen.
Instituttet skal beregne to matricer: Én for privatsegmentet og én for erhvervssegmentet.
Pengeinstitutter, der har datterselskaber, skal som udgangspunkt beregne matricerne på to
niveauer – for instituttet solo og for (del)koncernen bestående af pengeinstituttet og dets
datterselskaber.
I opgørelsen skal følgende skabelon anvendes:
Private/Erhverv
Fald i sikkerheds-
værdier i procent
0 pct.
10 pct.
20 pct.
30 pct.
Rentestigning i basispunkter
0 bp.
200 bp.
400 bp.
500 bp.
Følgende rammer udgør en teknisk minimumstandard for beregningen af følsomhedsmatri-
cen:
1. Nedskrivninger: Instituttet skal beregne akkumulerede nedskrivninger i de respektive
matrixkombinationer. Referencepunktet i matricen (dvs. det første felt i matricen) svarer
til de akkumulerede nedskrivninger på opgørelsestidspunktet for det relevante segment.
2. Segmentfordelt beregning: Der skal laves en særskilt beregning for hvert segment.
Segmentresultatet må ikke afhænge af et andet segmentresultat. For eksempel må ma-
tricen for privatsegmentet ikke være en andel af matricen for erhvervssegmentet.
3. Opgørelsestidspunkt: Der skal anvendes samme opgørelsestidspunkt som i solvensbe-
hovsberegningen, medmindre andet er aftalt med Finanstilsynet.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439630_0021.png
4. Udgangspunkt: Følsomhedsmatricen skal tage udgangspunkt i de karakteristika for sik-
kerhedsværdierne og renteniveauet, der gør sig gældende på opgørelsestidspunktet.
Instituttet skal dog være opmærksomt på, at:
Sikkerhedsværdien og renteniveauet skal modsvare den samme definiti-
on/afgrænsning, som har ligget til grund i en eventuel regressionsmodel, eller
Sikkerhedsværdien og renteniveauet skal tage afsæt i de gældende niveauer på
opgørelsestidspunktet.
Instituttet skal vurdere følsomhedsmatricen i forbindelse med opgørelse af solvensbehovet,
men uden at beregningen automatisk medfører krav om kapitaldækning.
Analysen skal dokumenteres, herunder med en beskrivelse af metoder og forudsætninger.
Dette skal ske i solvensbehovsdokumentationen (ICAAP).
10.3 Institutter, der udsteder SDO og SDRO
Ved SDO/SDRO udstedelse skal instituttet løbende overvåge, om belåningsgrænserne er
overholdt. I de tilfælde, hvor grænserne er overskredet, skal instituttet stille supplerende
sikkerhed.
Et institut, der udsteder SDO/SDRO, skal forholde sig til de risici, som krav om supplerende
sikkerhedsstillelse medfører. Instituttet skal forholde sig til den likviditetsrisiko, der opstår,
hvis det SDO/SDRO udstedende institut er tvunget til at optage kapital (evt. gennem udste-
delse af JCB) for at overholde kravet om supplerende sikkerhed. Instituttet skal ligeledes
forholde sig til den indtjeningsrisiko, som et øget krav om supplerende sikkerhed medfører.
Instituttet skal i den forbindelse udføre en følsomhedsanalyse i nedenstående tabel, som
belyser behovet for yderligere supplerende sikkerhedsstillelse ved ejendomsprisfald på
hhv. 5, 10 og 20 pct. i forhold til den seneste foretagne værdiansættelse i henhold til be-
kendtgørelse om værdiansættelse af pant og lån i fast ejendom som stilles til sikkerhed for
udstedelse af særligt dækkende realkreditobligationer og særligt dækkede obligationer,
§ 30. Instituttet skal være særlig opmærksomt ved væsentligt ændrede markedsforhold
også indenfor forskellige ejendomskategorier og/eller geografiske områder.
Behovet for yderligere supplerende sikkerhedsstillelse ved ejendomsprisfald
Ejendomskategori
Ejerboliger
Fritidshuse
Støttet byggeri til beboelse
Andelsboliger
Private beboelsesejendomme til udlejning
Industri- og håndværksejendomme
Kontor- og forretningsejendomme
Landbrugsejendomme
Ejendomme til sociale, kulturelle og undervisningsmæssige formål
Andre ejendomme
I alt
- 5 pct.
- 10 pct.
- 20 pct.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439630_0022.png
Følsomhedsanalysen skal dokumenteres, herunder en beskrivelse af metoder og forud-
sætninger bag analysen. Dette skal ske i dokumentationen af solvensbehovet (ICAAP).
11. Dokumentation
Bestyrelsen skal godkende opgørelsen af den tilstrækkelige basiskapital og solvensbeho-
vet, jf. pkt. 14 og 99 a) i bilag 1. Hermed forstås, at godkendelsen skal fremgå af bestyrel-
sens forhandlingsprotokol, og at protokollen endvidere skal give et retvisende billede af
bestyrelsens drøftelser og rejste spørgsmål.
Af bilag 1, pkt. 98-100, fremgår krav vedrørende skriftlig dokumentation af opgørelsen af
solvensbehovet. Herudover skal følgende forhold fremgå af dokumentationen.
Generelt:
Beregningsmetoder og talmæssige forudsætninger skal både dokumenteres og be-
grundes for alle væsentlige risikoområder, herunder med en beskrivelse af metoder og
forudsætninger i udregning af det enkelte tillæg.
Virksomheden forventes i videst muligt omfang at reflektere over de enkelte tillæg i
dokumentationen.
Skønsmæssige vurderinger skal dokumenteres i videst muligt omfang. Instituttet skal
være særlig opmærksomt på grundlaget for skønnet, og hvilken sikkerhed der er for, at
skønnet er forsigtigt.
Specifikation af årsagerne til forskelle mellem det individuelle solvensbehov og even-
tuelle kapitalmålsætninger eller lignende.
Instituttets beredskabsplaner for fremskaffelse af kapital og likviditet skal være vedlagt
dokumentationen af solvensbehovet.
Særligt for store institutter og IRB-institutter:
For realkreditinstitutter ved følsomhedsanalyse af rentetilpasningslån, jf. afsnit 10.1.
Følsomhedsanalysen skal dokumenteres, herunder med en beskrivelse af metoder og
forudsætninger bag analysen.
For institutter, der udsteder SDO eller SDRO ved følsomhedsanalyse af supplerende
sikkerheder, jf. afsnit 10.3. Følsomhedsanalysen skal dokumenteres, herunder med en
beskrivelse af metoder og forudsætninger bag analysen.
For pengeinstitutter ved følsomhedsmatrix for låntagers renterisiko, jf. afsnit 10.2. Føl-
somhedsanalysen skal dokumenteres, herunder med en beskrivelse af metoder og
forudsætninger bag analysen.
Stress-test i forhold til det af Finanstilsynet opstillede scenarie, jf. afsnit 9.2, skal do-
kumenteres. Dokumentationen skal indeholde forklaring af metode og antagelser. Re-
sultaterne dokumenteres i et resultatark, som forefindes på Finanstilsynets hjemme-
side.
For IRB-institutter og andre institutter, der udfører reverse stress-test, skal en forkla-
ring til tabskapaciteten og kvalitative overvejelser om, hvad der skal til for at udløse et
sådant stresset tab, fremgå i dokumentationen af solvensbehovet, jf. afsnit 9.3.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439630_0023.png
Bilag 1
Finanstilsynets opgørelse af pengeinstitutters solvensbehov - bonitetskategorier
Ved en undersøgelse vil Finanstilsynet gennemgå et udvalg af pengeinstituttets faktiske
udlån – kreditengagementer – og på baggrund heraf vurdere instituttets kreditrisiko, der
typisk udgør det væsentligste element i pengeinstituttets solvensbehov. Metoden tager
udgangspunkt i en opdeling af de på undersøgelsen gennemgåede engagementer, som
ser således ud:
Karakter
3
2a
2b
2c
1
Beskrivelse
Kunder med utvivlsom god bonitet
Kunder med normal bonitet
Kunder med visse svaghedstegn
Kunder med væsentlige svaghedstegn, men uden objektiv indikation for vær-
diforringelse
Kunder med objektiv indikation for værdiforringelse
I bilag 8 til vejledning til regnskabsindberetning for kreditinstitutter og fondsmæglerselska-
ber m.fl. er karaktererne yderligere beskrevet.
Som minimum gennemgås engagementer med bonitetskategori 2c og 1.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439630_0024.png
Bilag 2
Finanstilsynets opgørelse af pengeinstitutters solvensbehov - koncentrationsri-
siko på brancher, jf. afsnit 5.3.2
Ved beregning af Herfindahl Hirschman indekset (HHI) for brancher justeres for koncentra-
tion mod ”Finansiering og Forsikring”. Finansiering og Forsikring vægtes kun 75 pct. i be-
regningen af HHI i kraft af at branchen i høj grad pr. konstruktion er eksponeret mod alle de
andre brancher, samtidigt med at denne branche er forholdsvis bred og dækker uforholds-
mæssigt meget af sektorens samlede engagementsmasse. Som proxy for et instituts bran-
cheeksponeringer anvender Finanstilsynet summen af udlån og garantier som angivet på
skemaet AS38.
Landbrug, jagt, skovbrug og fiskeri
Industri og råstofindvinding
Energiforsyning
Handel
Transport, hoteller og restauranter
Information og kommunikation
0,75∙(Finansiering og forsikring)
Fast ejendom + Bygge og anlæg
Øvrige erhverv
I alt erhverv
b1
b2
b3
b4
b5
b6
b7
b8
b9
Total
8
b
i
2
b
9
HHI
�½
max
,
Total
Total
i
�½
1
Øvrige erhverv (b9) er ikke en egentlig branche. Øvrige erhverv medtages derfor ikke i be-
regningen af HHI. For at undgå moral hazard, hvor et instituts branchekoncentration sæn-
kes ved at placere engagementer som øvrige erhverv, justeres HHI for andelen øvrige er-
hverv. Da nogle engagementer rettelig hører til under øvrige erhverv, bliver justeringen kun
bindende ved store koncentrationer i øvrige erhverv.
24