Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
1435652_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Sagsnr.
2014 - 21417
Doknr.
186871
Dato
16-12-2014
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har d. 27.11.2014 stillet følgende
spørgsmål nr. 57 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 57:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25/11-14 fra Færgegruppen
på Femø om krav til anvendelsen af tilskuddet til øerne m.v., jf. ULØ alm. del -
bilag 37.”
Svar:
Jeg kan oplyse, at jeg har modtaget samme henvendelse fra færgegruppen på Femø,
som er fremsendt til Udvalget for Landdistrikter og Øer.
I den anledning har jeg sendt følgende svar til Jørgen Larsen og Femø beboerfor-
ening, som har fremsendt henvendelse til mig på vegne af Færgegruppen på Femø:
”Tak for henvendelsen vedrørende færgebetjeningen i Lolland Kommune, som jeg
besvarer på regeringens vegne.
Indledningsvist vil jeg gerne kvittere for jeres positive modtagelse af initiativet vedrø-
rende nedbringelse af taksterne for godstransport til og fra øerne. Jeg er sikker på, at
det nye initiativ vil få en gavnlig virkning for de erhvervsdrivende på øerne og dermed
understøtte øerne som helårssamfund.
I henvendelsen beskriver I, hvorledes I ser på forskellige problemstillinger vedrørende
færgedriften i Lollands Kommune. Som bekendt er det kommunerne, der har ansvaret
for færgedriften til de små øer. Jeg har derfor ikke mulighed for at gå nærmere ind i de
mere konkrete problemstillinger vedr. bestemte ruter.
Derimod vil jeg gerne kommentere på det overordnede hovedbudskab i jeres henven-
delse om, at staten efter jeres opfattelse bør overtage en større rolle i styringen af
færgeområdet. Konkret foreslår I, at der oprettes et trafikselskab, som skal varetage
færgedriften til de små øer finansieret af de nuværende generelle statslige tilskud til
kommuner med små øer og bidrag fra kommunerne.
Mit udgangspunkt er imidlertid, at det grundlæggende er et godt princip, at det er en
lokal beslutning, hvordan der skal prioriteres med hensyn til færgerne. En opgave, der
derfor naturligt hører hjemme i det kommunale nærdemokrati. Der kan nemlig, som
det også fremgår af jeres henvendelse, være mange lokale forhold, som skal tænkes
med, når spørgsmål om den lokale trafikbetjening skal afgøres. Kendskabet til disse
forhold er størst i de enkelte kommuner og på øerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435652_0002.png
Men jeg tror samtidigt, at der er et potentiale for et større samarbejde mellem kommu-
nerne om færgedriften. Det er derfor glædeligt, at kommunerne nu etablerer et fælles
færgesekretariat, der skal danne ramme om et samarbejde mellem kommunerne på
færgeområdet.
Endelig kan jeg oplyse, at som udløber af en forespørgselsdebat i Folketinget i juni
analyserer en arbejdsgruppe i øjeblikket, hvordan ø-kommunerne og de små øer op-
når bedre og billigere transport til resten af Danmark. Dette arbejde skal være færdigt
1. marts 2015.
Afslutningsvis vil jeg lige for god ordens skyld oplyse, at de nuværende generelle til-
skud til kommuner med små øer ikke mindst er begrundet i udgifterne til færgedrift,
men også de ekstra udgifter, der kan være forbundet med at stille de forskellige kom-
munale velfærdsydelser til rådighed på øerne.”
Som det fremgår, har jeg i svaret fokuseret på det overordnede mere principielle
spørgsmål om statens versus kommunernes rolle i færgedriften, idet de mere konkrete
spørgsmål om evt. ændringer i færgedriften i Lollands Kommune er et lokalt anliggen-
de, som bør drøftes med de lokale politikere.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
2