Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
1418195_0001.png
Udvalget for Landdistrikter og Øer
København, 10. november 2014
Sagsnr.: 28098
Dok.nr.: 740757
Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 4 (ULØ alm. del) stillet den 14. oktober
2014.
Spørgsmål nr. 4:
”Ministerens kommentarer udbedes til henvendelse af 8/10-14 til ministeren fra Sammenslutningen
af Danske Småøer om støtte til landbrugere på ikke-brofaste øer og bopælspligt”
Svar:
I den kommende ø-støtteordning under søjle 1, direkte betalinger, vil der ikke være et
bopælskrav, da det i henhold til artikel 48 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 1307/2013 gælder, at der kan ydes støtte til landbrugere, hvis bedrifter befinder
sig helt eller delvist i de af medlemsstaterne udpegede områder med naturbetingede
begrænsninger. Bestemmelsen indeholder ikke et krav om, at de pågældende
landbrugere skal have bopæl i de udpegede områder.
For forordninger gælder, at de er udtømmende dvs., at medlemsstaterne ikke kan tilføje
eller fjerne støttebetingelser, med mindre denne mulighed udtrykkeligt fremgår af
forordningen. Det indebærer, at Danmark ikke kan indføje et krav om, at
støttemodtageren skal have bopæl i de udpegede områder. Direkte forespurgt har
Kommissionen med udgangspunkt i organisationens ønske bekræftet dette.
For landdistriktsstøtteordningerne under søjle 2 gælder, at forordningsreglerne i langt
højere grad er en ramme, som medlemsstaterne selv kan udfylde. Danmark valgte for
den nuværende ø-støtteordning under søjle 2 at stille et bopælskrav, da et af formålene
var at fremme bosættelsen på ikke-brofaste og dæmningsfaste øer.
Formålet med den kommende ø-støtteordning er i henhold til ovennævnte forordning at
fremme bæredygtig udvikling af landbruget i områder med naturbetingede
begrænsninger. Dermed kan man kompensere landbrugerne for de ekstra udgifter, der er
ved at drive landbrug i områder med naturlige begrænsninger. Ordningen har til formål
at understøtte landbrug på de danske øer og de positive afledte effekter heraf. I
Danmark giver vi bl.a. støtten, fordi såsæd, gødning, høst og dyr skal sejles til og fra
øerne.
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den nuværende ø-støtteordning under søjle 2 bliver flyttet til søjle 1, da det modsat
tidligere med landbrugsreformen bliver muligt at have en sådan ordning under søjle 1 fra
2015. Under søjle 1 er det muligt at få refunderet den fulde udgift fra EU, hvilket dermed
vil frigøre midler i søjle 2 til andre formål. Endelig betyder flytningen af ordningen til søjle
1, at der vil kunne skabes en bedre sammenhæng til grundbetalingsordningen, herunder
en ensretning og forenkling af støttebetingelserne. Herudover vil ændringen medføre
administrative besparelser i forhold til den eksisterende ordning. Ud fra disse
betragtninger er der truffet en politisk beslutning om at flytte ordningen til søjle 1.
Med den nye finansiering blev det samtidig besluttet at yde tilskuddet til langt flere øer
for herved i øget omfang at bidrage til udvikling af landbrug på flere øer.
Med hensyn til støttesatsen er det totale beløb til ordningen, som nævnt i besvarelsen af
spørgsmål nr. 219 (ULØ alm. del), øget tilsvarende til den arealmæssige udvidelse mhp.
at fastholde størrelsen af den nuværende støtte pr. hektar.
Dan Jørgensen
/ Line Andersen
2