Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
1422172_0001.png
19. november 2014
J.nr. 14-4879325
Til Folketinget – Udvalget for Landdistrikter og Øer
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 34 af 5. november 2014 (alm. del).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422172_0002.png
Spørgsmål
Hvilke konsekvenser får reklameafgiftsloven for arbejdspladser i Danmark, herunder
særligt i yderområderne?
Svar
Som det også fremgår af besvarelsen af SAU alm. del spørgsmål 817 blev det i forbindelse
med folketingsbehandlingen af L 50 lagt til grund, at der vil være tale om en negativ be-
skæftigelseseffekt svarende til ca. 70 personer, hvis den danske grafiske branche alene skal
bære afgiften. Det blev dog vurderet som usandsynligt, at den grafiske branche alene skal
bære hele afgiften. Afgiften vil sandsynligvis blive fordelt på både detailhandlen, reklame-
bureauerne, trykkerierne og distributørerne, herunder også nogle i udlandet, jf. besvarel-
sen af spørgsmål 11 ved behandlingen af lovforslaget.
På lidt længere sigt må man regne med en nogenlunde tilsvarende merbeskæftigelse i
andre erhverv, da beskæftigelsen på mellemlangt til langt sigt afspejler strukturen på ar-
bejdsmarkedet og det samlede arbejdsudbud
Der er ikke anledning til at tro, at faldet i beskæftigelsen særligt vil ramme yderområderne
i forhold til resten af landet.
Desuden bemærkes det, at afgiften indgik som finansieringselement i Finanslovsaftalen
for 2012 og derfor skal ses i sammenhæng med hele aftalen og den samlede gevinst for
hele beskæftigelsen.
Side 2 af 2