Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
1422535_0001.png
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
19. november 2014
Udvalget for Landdistrikter og Øer har i brev af 22. oktober 2014 stillet følgende
spørgsmål nr. 24 (ULØ alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
J.nr. 2014-6751
Spørgsmål nr. 24:
”Ministerens kommentarer udbedes til artiklen i JyskeVestkysten 18/10-14:
”MF´er bakker op om provinskommunernes oprør” fsva. bemærkningerne om
beskæftigelsesreformens refusionsmodel, og vil ministeren herunder redegøre
nærmere for, om refusionsmodellen kommer til at ramme yderkommuner
hårdere end andre kommuner”.
Endeligt svar:
Af aftalen om reform af beskæftigelsesindsatsen af 18. juni 2014 fremgår, at den af
regeringen foreslåede refusionsomlægning, som skal understøtte en effektiv be-
skæftigelsesindsats, gennemføres med virkning fra 2016. Det fremgår endvidere, at
refusionsomlægningen skal gennemføres samtidig med tilpasninger i det kommu-
nale tilskuds- og udligningssystem.
Formålet med refusionsomlægningen er at give den enkelte kommune et større
økonomisk incitament til at forebygge langvarig offentlig forsørgelse og til at gen-
nemføre en effektiv beskæftigelsesindsats. Omlægningen skal således understøtte,
at kommunerne i højere grad tilbyder ledige den indsats, som hjælper den enkelte
tættere på arbejdsmarkedet.
Det er samtidig hensigten, at refusionsomlægningen ikke skal indebære utilsigtede
byrdefordelingsmæssige forskydninger for kommunerne. Omlægningen skal derfor
ses i sammenhæng med en samlet plan for tilpasninger i det kommunale tilskuds-
og udligningssystem, der forudsættes at omfatte tre elementer. For det første en ini-
tial tilpasning af udligningssystemet fra 2016. For det andet en midlertidig kom-
pensationsordning. For det tredje en yderligere tilpasning af tilskuds- og udlig-
ningssystemet, som håndterer de langsigtede byrdemæssige ændringer fra 2018.
Da kommunerne som helhed bliver kompenseret via bloktilskuddet for ændringer-
ne i deres nettoudgifter på området, er der ikke tale om, at kommunerne under ét
rammes økonomisk af refusionsmodellen.
Idet der skal gennemføres ændringer i tilskuds- og udligningssystemet, som imø-
degår de byrdefordelingsmæssige forskydninger som følge af refusionsomlægnin-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gen, er der heller ikke grundlag for at forvente, at yderkommuner skulle blive stillet
dårligere end andre kommuner.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
2