Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
1421609_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Sagsnr.
2014-20257
Doknr.
180640
Dato
18-11-2014
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har d. 22. oktober 2014 stillet følgende
spørgsmål nr. 21 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 21:
Hvilke hensyn lå bag indførelsen af hovedstadsudligningen i 30-erne, og i hvilket om-
fang gør disse hensyn sig fortsat gældende?
Svar:
Den nuværende hovedstadsudligning har sit udspring i en ordning fra 1973, hvor der
blev indført en hovedstadsudligning, som i store træk dækkede det samme område
som den nuværende hovedstadsudligning.
Men allerede i 1937 blev der indført en form for hovedstadsudligning, som omfattede
Københavns, Frederiksberg og Gentofte Kommuner. Baggrunden var, at byudviklin-
gen i København i 1920’erne efterhånden bredte sig ud over Københavns Kommunes
grænser. Ordningen blev begrundet med, at der inden for det sammenhængende
byområde var behov for en særlig udligningsordning, hvis man skulle undgå uaccep-
table forskelle i kommunernes beskatning og service. Denne ordning var med mindre
ændringer gældende frem til 1973.
Det er i princippet de samme hensyn, der fortsat gør sig gældende i forbindelse med
hovedstadsudligningen, som dækker kommunerne i Region Hovedstaden (ekskl.
Bornholms Kommune) samt Greve, Køge, Roskilde, Solrød, Stevns og Lejre Kommu-
ner. Baggrunden er, at der efter krigen skete det en kraftig udbygning i omegnskom-
munerne. Udviklingen blev styret af den overordnede planlægning for hovedstadsom-
rådet, som indebar, at en væsentlig del af boligudbygningen i 1960’erne og 1970’erne
blev koncentreret i kommunerne vest og syd for København.
Udviklingen har betydet, at der er betydelige forskelle i boligsammensætningen og
befolkningssammensætningen mellem de enkelte kommuner i hovedstadsområdet.
Hovedstadsområdet må i sagens natur fortsat opfattes som et sammenhængende
byområde, og det vil ikke være holdbart, hvis der opstår for store forskelle i skat og
service mellem de enkelte dele af det sammenhængende byområde.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard