Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
1418522_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Sagsnr.
2014 - 20083
Doknr.
176533
Dato
11-11-2014
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har d. 14.10.2014 stillet følgende
spørgsmål nr. 2 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 2:
”Ministerens kommentarer udbedes til henvendelse af 8/10-14 fra Sammenslutningen
af Danske Småøer, jf. ULØ alm. del – bilag 4, fsva. bemærkningerne i henvendelsen
om færgedrift og færgetilskud til småøerne.”
Svar:
Økonomi- og Indenrigsministeriet udbetaler årligt et generelt tilskud til kommuner med
små øer - det såkaldte § 20-tilskud. Det samlede tilskud til kommuner med små øer
udgør i 2014 i alt 106 mio. kr. Tilskuddet er med virkning for 2014 blevet forøget med
15 mio. kr. på baggrund af den aftale om justeringer i udligningssystemet, som blev
indgået i maj 2012.
Da der er tale om et generelt tilskud, er pengene ikke øremærket bestemte formål.
Kommunerne har frihed til selv at prioritere, hvordan midlerne skal anvendes.
Jeg mener grundlæggende, at det er et godt princip, at det er kommunen selv, der
beslutter, hvordan der skal prioriteres med hensyn til færgerne. Der kan nemlig være
mange lokale forhold, som skal tænkes med, når spørgsmål om den lokale trafikbetje-
ning skal afgøres. Dette gælder ikke mindst fartplanerne på ruterne. Jeg skal derfor
ikke gå nærmere ind i de mere konkrete beskrivelser vedrørende den lokale færge-
drift, som er nævnt i henvendelsen.
Sammenslutningen af Danske Småøer skriver videre, at der er behov for, at jeg un-
derstreger overfor kommunerne, at der bag § 20-tilskuddet ligger et princip om trede-
ling af udgifterne – nu med 2/3 til staten.
Det er korrekt, at der før kommunalreformen var et princip om, at kommune, amt og
stat hver skulle bære en tredjedel af udgifterne ved en kommunal færgerute. Den
statslige støtte var en refusionsordning (med loft), hvor kommuner og amter kun fik
statsstøtte, hvis de hver især selv afholdt udgifter af mindst samme størrelse som det
statslige tilskud.
De hidtidige amtslige tilskud blev efter kommunalreformen indarbejdet i det statslige
generelle tilskud. Tilskuddet blev samtidig tillagt en del af tilskuddet til særligt vanske-
ligt stillede kommuner med mindre øer med en fastholdelse af den hidtidige fordeling.
Denne del af tilskuddet er med den seneste omlægning af tilskuddet med virkning for
2014 blevet fordelt på alle kommuner omfattet af ordningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418522_0002.png
Tilskuddet ydes som et generelt tilskud, men er begrundet i de særlige udgifter, der er
forbundet med at have en eller flere mindre øer som en del af kommunen, herunder
særligt færgedriften.
Med indførelsen af det generelle tilskud er der ikke et lovmæssigt krav om, at kommu-
nerne skal tilføre færgedriften midler svarende til en bestemt andel af det statslige
tilskud. Men det er fortsat lagt til grund, at kommunerne skal bære en del af både
drifts- og investeringsudgifterne ved færgetrafikken.
Endelig vil jeg tilføje, at der som bekendt i forlængelse af en folketingsdebat før som-
merferien er ved at blive nedsat en arbejdsgruppe, der skal se på, hvordan det bedst
sikres, at danske ø-kommuner og småøer opnår bedre og billigere transport til resten
af Danmark. Arbejdet skal være afsluttet i foråret 2015.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
2