Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Folketinget
Dato
J. nr.
19. maj 2015
2015-2753
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Udvalget for Landdistrikter og Øer har i brev af 28. april 2015 stillet mig føl-
gende spørgsmål (ULØ alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 139:
Ministeren bedes i fortsættelse af samrådet 28/4-15 om færgebetjeningen af
Bornholm tilsende udvalget en beregning, som sammenholder udgifterne over
en 10-årig periode mellem en ny konventionel færge i stil med færgen mellem
Hirtshals og Norge, men i mindre format, og Povl Anker (inklusiv vedligehold,
reparationer m.m.)
Svar:
Ruterne mellem Hirtshals og Norge betjenes af flere færgeselskaber, der benyt-
ter forskellige konventionelle færger, som adskiller sig fra hinanden på flere
punkter herunder størrelse, hastighed og drivmiddel. Men jeg antager, at der
spørges til en sammenligning af udgifterne mellem den nuværende erstatnings-
færge Povl Anker og en hurtig konventionel færge. I den offentlige debat har
hurtige konventionelle færger været fremhævet som et attraktivt alternativ, da
de ikke er underlagt de samme begrænsninger som hurtigfærger, for så vidt
angår sejlads i dårligt vejr. Hurtige konventionelle færger er ofte omtalt som
”superfærger”.
Transportministeriet ligger ikke inde med en specifik sammenligning af ud-
giftsstrukturen til henholdsvis den nuværende erstatningsfærge Povl Anker og
en hurtig konventionel færge.
I forbindelse med forhandlingerne om den fremtidige færgebetjening af Born-
holm har Transportministeriet fået undersøgt forskellige koncepter for færge-
betjeningen. De koncepter, der omfatter hurtige konventionelle færger, har
skilt sig ud, idet omkostningerne til navnlig anskaffelse og brændstof er vurde-
ret at være væsentligt højere end for andre konventionelle færger.
For så vidt angår brændstof har Transportministeriets rådgiver specifikt vurde-
ret, at en hurtig konventionel færge med en overfartstid på Ystad-ruten på 125
minutter anvender næsten tre gange så meget brændstof per overfart som en
almindelig konventionel færge af typen Povl Anker eller mere end dobbelt så