Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
1525045_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 8
Tale til besvarelse af samrådsspørgsmål P
Samrådsspørgs-
mål P
Samrådsspørgsmål P:
”Ministeren bedes ud fra en
landdistriktsvinkel redegøre for, hvilke
konsekvenser aftalen om den fremtidige
færgebetjening af Bornholm vil få for
udvikling og vækst på Bornholm.
Ministeren bedes herunder:
a. Kommentere henvendelser fra
Destination Bornholm hhv.
Feriehusudlejernes Brancheforening og
Horesta til udvalget (ULØ alm. del –
bilag 97 og 98).
b. Redegøre for, hvilke konsekvenser
fjernelsen af kravet om
erstatningsfærge vil få for antallet af
tyske turister på Bornholm samt de
hermed afledte økonomiske
konsekvenser for Bornholm og
turisterhvervet på Bornholm.
c. Redegøre for, hvordan ministeren
mener, de problemer, som aftalen
medfører, kan løses.”
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 28/4-15 om færgebetjeningen af Bornholm, til transportministeren
1525045_0002.png
Side 2 af 8
Indledning
I december 2014 indgik et bredt flertal i
Folketinget en aftale om den fremtidige
færgebetjening af Bornholm. Det var en
aftale, som var udtryk for det muliges
kunst, hvor stigende udgifter og
bornholmske ønsker om for eksempel
lavere billetpriser skulle holdes op imod
den økonomiske ramme.
Aftalen indeholder en række elementer,
som vil være til gavn for Bornholm. Men
det er også åbenlyst, at dele af aftalen –
ikke mindst spørgsmålet om en
erstatningsfærge – har ført til kritik fra
bornholmerne. I regeringen er vi villige
til at se på dette.
Vedr. aftalen om
den fremtidige
færgebetjening af
Bornholm
I forbindelse med spørgsmål nr. 85 fra
Udvalget for Landdistrikter og Øer har
jeg tidligere givet udvalget et skriftligt
svar om aftalen set fra en
landdistriktsvinkel.
Jeg vil derfor
forsøge at gøre det kort.
Aftalen indebærer flere forhold, som vil
medvirke til at styrke
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 28/4-15 om færgebetjeningen af Bornholm, til transportministeren
1525045_0003.png
Side 3 af 8
rammebetingelserne for det
bornholmske samfund:
Den grundlæggende rutestruktur
opretholdes. Det vil sige, at
hurtigfærger fortsat vil betjene
ruten mellem Rønne og Ystad, mens
en konventionel færge dagligt sejler
mellem Rønne og Køge.
Det generelt høje serviceniveau kan
opretholdes i hele den kommende
kontraktperiode.
Operatøren vil – som det ser ud nu -
være forpligtet til at sænke de
gennemsnitlige priser på de
almindelige passagerbillettyper med
10 %.
Det forventes, at operatøren navnlig
vil sænke priserne i
skuldersæsonen. Det vil
sandsynligvis give en rabat på over
20 %, hvis rabatten gives i hele
skulder- og lavsæsonen.
Udbuddet tilrettelægges, så den
tilbudsgiver, der kan yde den største
reduktion af de gennemsnitlige
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 28/4-15 om færgebetjeningen af Bornholm, til transportministeren
1525045_0004.png
Side 4 af 8
billetpriser ud over de 10 pct. vinder
kontrakten.
Dertil kommer – som udvalget
allerede ved – at taksterne for
godstransporten sænkes markant
med midler fra vækstpakken.
Prioriteringer
Som I ved, måtte færgeforligskredsen
prioritere skarpt i forbindelse med
aftalen.
Forligskredsen besluttede at afvikle
togforbindelsen IC Bornholm mellem
København og Ystad, blandt andet fordi
strækningen allerede i dag betjenes
intensivt med svenske tog. Vi er nu i
dialog med Skånetrafiken om, hvordan
togbetjeningen kan tilrettelægges bedst
muligt.
Forligskredsen besluttede også at afvikle
kravet om en erstatningsfærge, der kun
er indsat i begrænset omfang på de
samfundsbegrundede ruter i de seneste
år.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 28/4-15 om færgebetjeningen af Bornholm, til transportministeren
1525045_0005.png
Side 5 af 8
Kommentar til
erstatnings-
færgen og
henvendelser fra
turistorganisa-
tionerne.
Destination Bornholm og
Turisterhvervets Samarbejdsforum
fokuserer i deres henvendelser særligt på
spørgsmålet om erstatningsfærgen.
Der har i den forbindelse været nogle
meget høje beløb fremme i medierne om
konsekvenserne ved at afvikle
erstatningsfærgen – særligt i forhold til
den tyske turisme til Bornholm.
Aftalen, som den ser ud nu, giver fortsat
mulighed for, at operatøren kan bruge
Køge-færgen til at sejle til Sassnitz. Det
er også vigtigt at holde sig for øje, at en
del af de tyske turister rejser til
Bornholm via Ystad.
Jeg har dog samtidig stor forståelse for
det ønske, som også Destination
Bornholm og Turisterhvervets
Samarbejdsforum giver udtryk for,
nemlig at der fortsat skal være en
erstatningsfærge til rådighed. Det gælder
særligt i forhold til robustheden af
færgebetjeningen, som en
erstatningsfærge i sagens natur vil
styrke.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 28/4-15 om færgebetjeningen af Bornholm, til transportministeren
1525045_0006.png
Side 6 af 8
Dialog med
Kontaktrådet
Siden december 2014 har jeg drøftet
forliget med en række bornholmske
repræsentanter og interesser.
I den forbindelse vil jeg fremhæve min
dialog med Kontaktrådet for
Trafikbetjeningen af Bornholm.
Kontaktrådet har til formål at rådgive
transportministeren om forbindelserne
til Bornholm og består af en bred vifte af
bornholmske interesser. Det omfatter
repræsentanter fra det politiske niveau,
erhvervslivet, turismen,
passagerforeninger og organisationerne
samt bornholmske arbejdsgivere og
arbejdstagere.
Kontaktrådet har givet mig den entydige
indstilling, at eventuelt yderligere midler
i første omgang bør anvendes til, at der
fortsat skal være en erstatningsfærge til
rådighed – og at det er vigtigere end
andre ønsker om endnu lavere
billetpriser og opretholdelse af IC
Bornholm.
Det er en meget klar melding fra
bornholmsk side, som jeg lægger meget
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 28/4-15 om færgebetjeningen af Bornholm, til transportministeren
1525045_0007.png
Side 7 af 8
vægt på. Og det er en sag, som jeg gerne
vil være med til at løse.
Fremadrettet
proces
Jeg har derfor også sagt, at der kommer
en etape 2 i forhandlingerne om den
fremtidige færgebetjening.
Jeg har desuden sagt, at forudsætningen
for det blandt andet er, at vi ved i hvilket
omfang forligskredsen bag aftalen om en
vækstpakke beslutter sig for at tilgodese
Bornholm, når de resterende midler fra
vækstpakken udmøntes.
På den baggrund vil jeg indkalde
forligskredsen til en fornyet drøftelse af
færgeforliget, så snart der er en afklaring
af muligheden for at opnå ekstra midler
til Bornholm - og dermed et grundlag for
reelt at drøfte, hvordan vi kan styrke
forliget.
Afslutning
Lad mig afslutningsvist sige, at jeg ser
opgaven med at styrke færgeforliget,
som en fælles opgave, der påhviler alle
forligspartierne.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 28/4-15 om færgebetjeningen af Bornholm, til transportministeren
1525045_0008.png
Side 8 af 8
Jeg har med tilfredshed noteret, at
partierne generelt udtrykker vilje til at
drøfte forliget konstruktivt og medvirke
til at få en god aftale for Bornholm.
Jeg håber i sagens natur også, at den
velvilje over for Bornholm gælder
partiernes kommunalordførere, når de i
den kommende tid skal drøfte
udmøntningen af restmidlerne fra
vækstpakken.