Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
1524529_0001.png
Økonomi- og indenrigsminister Morten Østergaards talepapir
Det talte ord gælder
Anledning:
Besvarelse af ULØ alm. del samrådsspørgsmål
O
Tid og sted: Udvalget for Landdistrikter og Øer, torsdag den
16. april 2015, kl. 12:00
Samrådsspørgsmål O
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor arbejdsgruppen under
Økonomi- og Indenrigsministeriet nedsat på baggrund af
Folketingets enstemmige vedtagelse (V 59, 2013-14) har undladt
at udføre den ene af de opgaver, Folketinget pålagde den, nemlig
at "se på mulige finansieringsmodeller" til at gennemføre
landevejsprincippet, og agter ministeren at pålægge
arbejdsgruppen at færdiggøre arbejdsgruppens arbejde?
[Indledning]
Tak for spørgsmålet om analysen af konkurrencemæssig
ligestilling af små øer og ø-kommuner.
Lad mig allerførst slå fast, at regeringen prioriterer vores
forskellige ø-samfund meget højt. Det er en del af den danske
kultur og identitet, at vi er et land med mange øer. Og øer, hvor
der bor og lever mennesker.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 16/4-15 om analyse af konkurrencemæssig ligestilling af små øer og ø-kommuner, jf. ULØ alm. del - samrådsspm. O, til økonomi- og indenrigsministeren.
1524529_0002.png
Regeringen er derfor enig i, at der er behov for løbende at have
fokus på, hvordan vi kan styrke de lokale samfund på øerne, så vi
kan sikre en balanceret udvikling i alle dele af Danmark.
Det gælder særligt omkostningerne til færgedrift.
Meget aktuelt skal Folketinget på tirsdag i næste uge (21. april)
andenbehandle et lovforslag om op til 80 pct. støtte til
fragttransport.
Men omkostningerne er også af betydning i forhold til
persontransporten,
og repræsentanter for ø-kommuner og småøer
har ofte fremført, at lavere færgetakster vil betyde en væsentlig
forbedring af rammevilkårene for økonomien på den enkelte ø,
særligt i turisterhvervet.
Det har særligt været fremhævet, at en gennemførelse af det
såkaldte landevejsprincip ville medvirke til at skabe bedre
konkurrencedygtighed for øerne. Og dermed understøtte øerne
som levende lokalsamfund.
Det var baggrunden for, at et enigt Folketing i juni sidste år i
forbindelse med en forespørgselsdebat vedtog V 59, der
opfordrede regeringen til at nedsætte en arbejdsgruppe, som
skulle analysere landevejsprincippet. Af beslutningen fremgik, at
arbejdsgruppen skulle forholde sig til forventede udgifter til
gennemførelsen af landevejsprincippet, mulige
finansieringsmodeller og implementering.
[Arbejdsgruppens løsning af den stillede opgave]
Det kan konstateres, at arbejdsgruppen i relation til det sidste
spørgsmål om implementering har noteret, at indførelsen af et
2
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 16/4-15 om analyse af konkurrencemæssig ligestilling af små øer og ø-kommuner, jf. ULØ alm. del - samrådsspm. O, til økonomi- og indenrigsministeren.
1524529_0003.png
landevejsprincip må antages at indebære, at nye statslige tilskud
vil skulle øremærkes til færgedrift. Altså modsat de nuværende
tilskud, som er generelle.
Men først og fremmest har arbejdsgruppen gennemført
beregninger, der giver et overslag over, hvad landevejsprincippet
vil kunne koste. Det har utvivlsomt været et ganske kompliceret
spørgsmål, for landevejsprincippet er ikke en helt entydig
størrelse. Forstået på den måde, at der kan opstilles forskellige
beregningsmodeller for et landevejsprincip.
Analysen viser, at omkostningerne ved at indføre et
landevejsprincip fuldt ud kan ligge i en størrelsesorden mellem
181 og 281 mio. kr. afhængigt af den model, der vælges.
Det nævnes i den forbindelse, at analysen ikke omfatter
færgeruten til Fanø, da de nødvendige data ikke har været til
rådighed.
Der er altså tale om beløb af en ganske betragtelig
størrelsesorden.
Det er første gang, vi har et samlet bud på, hvad et
landvejsprincip i sin fulde gennemførelse kan koste. Og det er
efter min opfattelse ganske flot, at arbejdsgruppen har kunnet nå
frem til dette resultat i fuld enighed og med den relativt korte tid,
der reelt har været til arbejdet.
Som bekendt blev vi først enige om arbejdsgruppens
sammensætning i november, hvorefter arbejdsgruppen straks blev
indkaldt til møde og prompte påbegyndte arbejdet. Der var tale om
3
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 16/4-15 om analyse af konkurrencemæssig ligestilling af små øer og ø-kommuner, jf. ULØ alm. del - samrådsspm. O, til økonomi- og indenrigsministeren.
1524529_0004.png
indhentelse og bearbejdning af data – som var blevet forberedt før
arbejdsgruppens nedsættelse.
Der blev holdt fire møder og yderligere i relation til et af møderne
gennemført en høring med en række borgmestre. Så man har så
sandelig ikke ligget på den lade side.
[Arbejdsgruppens fortolkning af sin opgave vedr.
finansiering]
Men det er fuldstændig korrekt, at vi ikke får et bud på, hvor
pengene – som altså samlet set er et ganske betydeligt trecifret
millionbeløb – kan komme fra. Det har arbejdsgruppen ikke
fortolket som sin opgave. Arbejdsgruppen konstaterer således –
idet jeg citerer: ”Set i lyset af størrelsesordenen af den beregnede
omkostning ved at indføre et landevejsprincip, konstaterer
arbejdsgruppen, at en evt. indførelse af et landsvejsprincip kun
kan ske, såfremt der politisk prioriteres midler hertil.”
Så kan man spørge – er det en rimelig fortolkning, som
arbejdsgruppen – igen i enighed – anlægger? Det mener jeg
faktisk, at det er.
Det er jo en realitet, at pengene ikke bare kan stampes op af
jorden af en sådan arbejdsgruppe.
Der kan være mange forskellige politiske vurderinger af mulige
finansieringskilder. Skal der med omprioriteringer hentes penge
fra andre udgiftsområder? Eller andre kommuner? Ingen nævnt -
ingen glemt. Skal der skaffes nye indtægter? Eller noget helt
tredje?
Jeg har fuld forståelse for, at det ikke har været muligt for
arbejdsgruppen at pege på konkret finansiering af de betydelige
4
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 16/4-15 om analyse af konkurrencemæssig ligestilling af små øer og ø-kommuner, jf. ULØ alm. del - samrådsspm. O, til økonomi- og indenrigsministeren.
1524529_0005.png
beløb, der vil være forbundet med en eventuel indførelse af
landevejsprincippet. For det ville kræve, at arbejdsgruppen
bevægede sig langt ind i politiske overvejelser.
Og lad mig i den forbindelse lige notere, at vi nåede frem til en
fælles forståelse om, at arbejdsgruppen skulle sammensættes af
embedsmænd og en række interesse-repræsentanter på området.
Så man kan også stille modspørgsmålet: Forestillede
forslagsstillerne sig, at en – primært – embedsmandssammensat
arbejdsgruppe uden nærmere retningslinjer og i enighed skulle
være i stand til at stampe de finansieringskilder op af jorden, som
vi fra Folketinget indtil nu ikke har kunnet eller villet præsentere?
Det synes jeg ikke, man med rimelighed kan forlange.
Finansieringen er og bliver et spørgsmål, som kræver et politisk
svar.
Det er derfor min klare opfattelse, at arbejdsgruppen – så langt
som det overhovedet er muligt – har løst den opgave, der følger af
folketingsvedtagelsen og det fastlagte kommissorium.
[Skal arbejdsgruppen genoptage arbejdet?]
Principielt kunne vi naturligvis nu bede arbejdsgruppen om at
genoptage arbejdet og overveje finansieringsmodeller. Men jeg
tror, at det ville være vanskeligt – med den sammensætning som
arbejdsgruppen har – at give arbejdsgruppen så rimelige vilkår, at
den ville kunne bidrage med reelt nye oplysninger.
5
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 16/4-15 om analyse af konkurrencemæssig ligestilling af små øer og ø-kommuner, jf. ULØ alm. del - samrådsspm. O, til økonomi- og indenrigsministeren.
1524529_0006.png
For det første måtte vi specificere, hvilket beløb der skulle findes.
Her har vi så et godt grundlag i arbejdsgruppens rapport, kan det
konstateres.
Men for det andet måtte vi give nogle guidelines mht., hvor
arbejdsgruppen skulle lede efter pengene. Skulle det være fra
andre kommuner som en slags øget udligning? Skulle det være
fra andre statslige transportprojekter og i givet fald hvilke? Skulle
vi finde på nye skatter eller indtægtskilder?
Uanset hvad, så tror jeg, at det er klart for de fleste, at en sådan
øvelse ikke ville give mening. Det er og bliver en politiske
afvejning, der skal foretages – og når den først er foretaget, er
opgaven sådan set løst. Men det er ikke noget, man kan bede en
embedsmandsgruppe om at løse.
[Afsluttende bemærkninger]
Derfor synes jeg, at vi skal glæde os over, at der nu for første
gang er foretaget beregninger over omkostningerne ved at indføre
landevejsprincippet.
Nu er det op til politisk beslutning, om der skal prioriteres midler til
eventuelt indførelse af et landevejsprincip, og hvordan
finansieringen i givet fald skal tilvejebringes.
Som jeg tilkendegav i forbindelse med offentliggørelsen af
arbejdsgruppens rapport, vil regeringen komme med et udspil,
som vi vil drøfte med partierne bag Vækstpakken fra juni 2014.
Der er jo som bekendt 48 mio. kr. til overs fra et initiativ om
nedsættelse af færgetaksterne for godstransport. Det giver i hvert
fald et afsæt for en forhåbentlig konstruktiv drøftelse.
6