Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
1415121_0001.png
Preben Boye Jørgensen
Majsvænget 13, Aagaard
6040 Egtved
MINISTEREN
Dato:
19. august 2014
Kære Preben Boye Jørgensen
Med din e-mail af 3. juli 2014 har du – inspireret af Folkemøde 2014 på Bornholm – fremsendt en
råskitse til etablering af en fond ”Landdistrikternes Udviklingsfond” (LU) med henblik på modtagelse af
mine eventuelle kommentarer.
Indledningsvis vil jeg takke for et interessant oplæg til at løse de udfordringer, som landdistrikterne og
de små byer i dag står over for at skulle løse.
Jeg kan ikke gå i detaljer vedrørende kommentarer til den fremsendte råskitse. Jeg er imidlertid enig i,
at disse udfordringer ikke alene kan løses ved offentlige midler. Byfornyelsesloven bygger da også på
et grundlæggende princip om privat medfinansiering og inddragelse af fondsmidler m.v.
Det fremgår blandt andet af skitsen, at LU får en grundkapital på f.eks. 5 mio. kr., hvoraf staten
indskyder 60 pct. svarende til 3 mio. kr. Kommuner indskyder via KL 20 procent svarende til 1 mio. kr.
Regionerne indskyder 10 procent svarende til 500.000 kr. og den finansielle sektor indskyder 10 pct.
svarende til 500.000 kr. Det fremgår endvidere, at LU ledes af en bestyrelse på 7 medlemmer, mens
den daglige drift opdeles i en central administration på anslået 10 medarbejdere samt en decentral
konsulentgruppe på 10- 12 bygningskonstruktører, altså i alt 20- 22 medarbejdere. Konsulenterne skal
være bindeled mellem LU og den enkelte kommune. Der er nærmere gjort rede for opgavefordeling
mellem konsulenterne og den centrale administration.
Jeg kan oplyse, at der ikke efter de gældende regler i byfornyelsesloven er mulighed for, at stat,
kommuner og regioner indskyder midler i en fond. Det er min umiddelbare opfattelse, at der heller ikke
er behov for at etablere en fond som skitseret. Jeg mener, at kommunerne med de øgede midler, i
form af indsatspuljer og pulje til landsbyfornyelse, efterhånden har opbygget erfaringer og ekspertise til
at håndtere de forskellige udfordringer i forbindelse med de dårlige bygninger på landet og i de mindre
byer.
Efter at den nye hovedlov om byfornyelse og byudvikling trådte i kraft i 2004, har kommunerne ikke
haft mulighed for at få støttet rådgivning til en byfornyelsesindsats gennem byfornyelsesselskaber og
andre rådgivere. Jeg må derfor samtidig erkende, at der siden er opstået et vist videns efterslæb i
kommunerne. I den forbindelse er der stor efterspørgsel fra kommunerne efter øget information og
rådgivning, navnlig i forhold til rådgivning om strategisk brug af instrumenterne i byfornyelsesloven
med henblik på de kommunale prioriteringer.
Det, der efter min opfattelse er behov for, er, at Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter iværksætter
en særlig indsats med henblik på at hjælpe kommunerne med vejledning, rådgivning, videndeling og
erfaringsudveksling i relation til best practice for at sikre, at alle kommuner har den nødvendige viden
om byfornyelsesinstrumenterne til at anvende dem strategisk, f.eks. i forbindelse med udarbejdelse af
den kommunale landdistriktspolitik. Derfor vil Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter iværksætte en
særlig vejledningsindsats i 2 år, herunder opfølgningsindsats ved områdefornyelsesprojekter, overfor
kommunerne både på det politiske niveau og på sagsbehandlerniveau. Indsatsen skal tænkes
sammen med en vejledning til kommunerne om vedtagelse af en strategi for håndtering af de
Gammel Mønt 4, 2 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
udfordringer, som følger af befolkningsforskydningen. Ministeriet har endvidere overvejelser om at
etablere erfaringsnetværk på baggrund af best practice og partnerskaber på tværs af kommunerne.
Endnu engang tak fordi du har taget dig tid til at skrive til mig.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen
2
af
2
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk