Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
1499627_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Sagsnr.
2015 - 968
Doknr.
205839
Dato
24-02-2015
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har d. 03.02.2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 105 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 105:
Vil ministeren indhente en redegørelse fra Lolland Kommune om kommunens planer
om at slå færgeforbindelserne til Femø og Askø sammen til en forbindelse og herun-
der anmode kommunen om at be- eller afkræfte de konkrete tal, som fremgår af Femø
Færgegruppes resumé af sagen, jf. ULØ alm. del – bilag 63, samt færgegruppens
bemærkning om, at kommunen med den ny ruteføring ikke længere bidrager til den
offentlige trafik til øerne, men tværtimod henter en indtægt til kommunekassen? Og vil
ministeren sende kommunens redegørelse til udvalget ledsaget af ministerens be-
mærkninger til redegørelsen?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en redegørelse fra Lolland Kommune vedrø-
rende Lolland Kommunes planer for færgeforbindelserne til Femø og Askø.
Lolland Kommune har fremsendt følgende redegørelse:
”Planer om strukturændringer for færgedriften til Fejø-Femø og Askø:
Der er på nuværende tidspunkt hverken konkrete planer eller politiske beslutninger om
strukturændringer.
Situationen er den, at kommunens Klima-, miljø- og teknikudvalg i august 2014 igang-
satte en proces på et borgermøde i Birket, hvor man ønsker en overordnet og gerne
langsigtet vurdering af, hvordan færgedriften og kapaciteten fremadrettet og på læn-
gere sigt kan struktureres og organiseres.
På borgermødet blev bl.a. forevist en ideskitse til en fremtidig mulig enstrenget færge-
betjening af Femø og Askø, uden at dette er politisk behandlet eller godkendt.
Processen er tilrettelagt således, at der fra august til december 2014 fra hver af de 3
øer er udarbejdet visionsoplæg med øernes oplæg og synspunkter til prioriteringer af,
hvilke fokusområder – bosætning-erhverv eller turisme – der vil kunne understøtte
øernes fremtidige situation.
Disse oplæg er netop fremlagt for udvalget for 14 dage siden.
Dernæst skal nu frem til maj arbejdes med forslag til eventuelle strukturændringer eller
– tilpasninger af organisering og drift af de 3 øers færgebetjening.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499627_0002.png
Først derefter skal strukturforslag behandles igen politisk til stillingtagen.
De anførte beregninger på en enstrenget færgeforbindelse stammer ikke fra kommu-
nale beregninger – jfr. foranstående.
Budgettet for færgedrift her i 2015 udgør en bruttodriftsudgift på 29,870 mio.kr. Ind-
tægter fra billetter-gods-statstilskud til gratis øbotransport udgør samlet 9.317.000 kr.
§ 20-tilskuddet til færgedriften udgør i 2015 samlet 18.796.434 kr. Heraf udgør dog
2.930.241 kr. investeringsstøtte, så indtil nu bidrager kommunen med 4.687.000 kr. til
driftsudgifterne på færgerne.”
Færgebetjeningen af Femø og Askø er Lolland Kommunes ansvar. Det er således
Lolland Kommune, der træffer afgørelse om fartplaner, takster mv. for besejlingen af
øerne. Som jeg har nævnt før, mener jeg, at det grundlæggende er et godt princip, at
det er en lokal beslutning, hvordan der skal prioriteres med hensyn til færgerne. En
opgave, der derfor naturligt hører hjemme i det kommunale nærdemokrati.
Jeg er derfor glad for at kunne konstatere, at Lolland Kommunen netop har været i
dialog med øboerne på Femø og Askø om den fremtidige færgebetjening af øerne.
Det fremgår også af redegørelsen, at Lolland Kommune endnu ikke har truffet afgø-
relse om den fremtidige færgebetjening af Femø og Askø.
Endelig skal jeg for god ordens skyld bemærke, at det nævnte § 20 tilskud ydes som
et generelt tilskud til kommuner med små øer. Tilskuddet er begrundet i de særlige
udgifter, der er forbundet med at have en eller flere små øer som en del af kommu-
nen, herunder udgifterne til færgedrift, men også ekstra udgifter på øvrige kommunale
serviceområder.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
2