Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
1497082_0001.png
17. februar 2015
J.nr. 15-0337751
Til Folketinget – Udvalget for Landdistrikter og Øer
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 101 af 29. januar 2015 (alm. del).
Benny Engelbrecht
/ Søren Schou
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497082_0002.png
Spørgsmål
Ministerens kommentar udbedes til henvendelse fra Bo Schrøder, Tistrup, om differentie-
ret skat, jf. ULØ alm. del – bilag 62, og til artikel i Jydske Vestkysten 29/12-14: ”Lad folk
på landet slippe billigere i skat”.
Svar
I henvendelsen foreslår Bo Schrøder, at skatten gradueres efter afstanden mellem den
skattepligtiges bopæl og centerbyen i kommunen, dvs. rådhuset. Bor man mindre end 5
km fra rådhuset, vil skatten stige. Ved en afstand mellem 5 km og 10 km til rådhuset vil
skatten være uændret. Bor man mere end 10 km fra rådhuset, vil skatten falde.
Jeg sætter pris på, når borgere i landdistrikter og yderområder engagerer sig i de udfor-
dringer, som borgerne og virksomhederne står over for, og kommer med konkrete forslag
til løsninger.
Forslaget om at graduere skatten efter afstanden mellem den skattepligtiges bopæl og
rådhuset er efter min vurdering imidlertid hverken administrativt gennemførligt eller eg-
net til at imødegå de udfordringer, som borgere og virksomheder i landdistrikter og yder-
områder står over for.
Efter min opfattelse er det ikke skattereglerne, der primært skaber udfordringerne i land-
distrikterne og yderområderne. Disse udfordringer håndteres generelt bedre og mere
målrettet i forbindelse med de årlige forhandlinger mellem staten og de kommunale insti-
tutioner og via tilskuds- og udligningssystemet mellem stat og kommuner (bloktilskud
mv.).
Jeg mener heller ikke, at man på den foreslåede måde skal opdele kommunen i forskellige
mindre beskatningsområder. Det bemærkes, at kommunalbestyrelsen fastsætter den
kommunale skatteprocent bl.a. ud fra det ønskede serviceniveau i kommunen.
Dertil kommer, at rådhusets placering inden for kommunens geografiske afgrænsning
ofte er ret tilfældig. Eksempelvis indebærer adresseflytning for et rådhus ikke, at de ud-
fordringer, som de skattepligtige har i et bestemt geografisk område, bliver enten større
eller mindre.
Det er også usikkert i hvilket omfang, de skattepligtige vil reagere på en ændret skattebe-
taling ud fra afstanden til rådhuset. En af konsekvenserne af forslaget vil eksempelvis
være, at skattepligtige med høje indkomster, der bor langt fra rådhuset, vil få en skattelet-
telse i forhold til i dag. Skattepligtige med lave indkomster i en kommune, der bor tæt på
rådhuset, vil derimod få en skattestigning.
Side 2 af 2