Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
1410183_0001.png
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Enhed:
Sagsbeh.:
Sags nr.:
Dok. Nr.:
Dato:
Sundhedsjura og lægemiddelpolitik
SUMKFH
1401990
1533125
2. oktober 2014
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Tale til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål W i Folketin-
gets Udvalg for Landdistrikter og Øer den 8. oktober 2014, kl.
11-13.
[Samrådsspørgsmålet
lyder således:
Ministeren bedes redegøre for
a. hvilke hensyn regeringen vil tage til forsyningen af lægemidler
i yderområder, landdistrikter og på øerne ved den kommende
modernisering af apotekerloven,
b. hvordan ministeren forventer, at disse hensyn konkret kom-
mer til at give sig udtryk i den kommende ændring af apoteker-
loven, og
c. om ministeren vil forsikre, at den kommende ændring af apo-
tekerloven ikke kommer til at medføre forringelse af forsyningen
af lægemidler i yderområder, landdistrikter og på øerne.]
[Indledning]
Jeg vil gerne besvare spørgsmålene under ét.
Først vil jeg dog lige sige, at apoteksområdet er et meget kom-
plekst reguleringsområde.
Det skyldes ikke mindst ambitionen om samtidigt at nå flere
mål: God tilgængelighed til medicin, høj patientsikkerhed, læ-
gemidler til lave priser og god rådgivning om medicin. Systemet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
er grundlæggende indrettet sådan, at de tilskud, der gives til
forskellige apoteksenheder og til den såkaldte udligningsord-
ning, betales af medicinbrugerne gennem prisen på receptpligti-
ge lægemidler. Det betyder derfor, at medicinbrugerne betaler
for en god apoteksdækning.
Sektoren har selv efterlyst større frihed og mere moderne ram-
mer at arbejde inden for, og der har været råbt på liberalisering
fra andre kanter.
Den tidligere regering satte en arbejdsgruppe i gang med at kig-
ge på sektoren. Det arbejde har denne regering fortsat og fulgt
til dørs, og vi er nu meget tæt på en formel fremlæggelse af et
forslag om en modernisering af apotekssektoren. Det kommer
faktisk i morgen.
Og ja, jeg sagde en
modernisering
af apotekssektoren – ikke en
liberalisering. Regeringen ønsker nemlig ikke at give adgangen til
at drive apotek fuldstændig fri. Vi ønsker, at sektoren fortsat
skal være indrettet på en måde, der gør det muligt at tage hen-
syn til, at lægemidler adskiller sig fra andre varer, der forhandles
i detailhandlen. Der er nemlig særlige sikkerhedsregler, som skal
følges, når man håndterer lægemidler, og kunderne har krav på
god rådgivning om, hvordan medicin skal tages. Ligesom vi har
en interesse i god tilgængelighed.
Vi fastholder derfor, at det er Sundhedsstyrelsen, som kan med-
dele apotekerbevilling til de bedst kvalificerede farmaceuter i
landet. Vi fastholder også det personlige ejerskab hos apoteke-
ren.
Vores tilgang er helt overordnet den, at apotekssektoren er en
sektor med særlige kendetegn, og at den derfor fortsat skal væ-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1410183_0003.png
Side 3
re underlagt regler, der cementerer, at apotekerne er en del af
sundhedssektoren.
[Bedre
adgang til at købe medicin]
Som jeg sagde før, har vores forslag til modernisering af sekto-
ren bl.a. til formål at øge tilgængeligheden, dvs. at forbedre de
muligheder, som borgerne i Danmark har for at kunne købe den
medicin, de har brug for.
Det er altså ikke hensigten at skabe et fundament, som fører til,
at der skal være dårligere adgang til at købe medicin efter en
modernisering end den, der er i dag. Tværtimod. Adgangen skal
gerne blive bedre.
[Friere
adgang til at oprette apoteksfilialer og apoteksudsalg]
I forhold til de fagbemandede apoteksenheder, som kan blive
tilknyttet et apotek – altså
apoteksfilialer
og
apoteksudsalg
betyder lovforslaget nemlig ændringer i forhold til i dag. En apo-
teker får efter forslaget mulighed for selv at beslutte at oprette
denne slags enheder, dvs. uden at skulle spørge Sundhedsstyrel-
sen om lov først.
Regeringen forventer, at det vil betyde, at der bliver oprettet
flere apoteksfilialer rundt omkring i landet.
Mange apotekere vil formentlig omdanne deres apoteksudsalg
til apoteksfilialer, hvilket vil være en stor forbedring for de bor-
gere, der handler det pågældende sted. Man kan nemlig få sin
recept ekspederet med det samme på en apoteksfilial - det kan
man ikke på et apoteksudsalg, hvor recepten skal en tur forbi
apoteket først.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1410183_0004.png
Side 4
Vi tror i regeringen også meget på, at adgangen til – mere frit
end i dag – at oprette apoteksfilialer og apoteksudsalg vil bety-
de, at flere apotekere placerer sig som en lille forretning sam-
men med fx den lokale købmand eller en anden lokal detailbu-
tik. En sådan shop-i-shop-løsning for et apotek eller en apoteks-
enhed vil jo være oplagt i de områder af landet, hvor detailhand-
len i forvejen har samlet sig på den måde, dvs. fx i landdistrik-
terne.
Vi håber også, at der vil være apotekere, som finder det attrak-
tivt at etablere sig ved eller tæt på et stort sygehus, så man som
borger kan købe sin medicin i forbindelse med en behandling på
sygehuset.
Derudover foreslår regeringen, at der gives mulighed for at drive
rene online-apoteker, dvs. apoteker, der kun driver apoteksvirk-
somhed online, via internettet. Det vil give bedre muligheder for
at købe medicin på en nem og bekvem måde, når det passer os
bedst, og uden, at vi må undvære muligheden for at få rådgiv-
ning om den medicin, vi køber.
Lovforslaget vil altså betyde større frihed for apotekerne til at
etablere apoteksenheder, og det forventer vi vil betyde, at der
samlet set vil komme flere steder, hvor borgerne kan henvende
sig for at købe medicin. Men jeg er helt med på, at det ikke er i
alle egne af landet, hvor det vil være tilfældet.
Man kan sige, at den friere adgang til at oprette apoteksfilialer
og apoteksudsalg inviterer til konkurrence i sektoren. Vi bruger
med andre ord markedet som tjener til at sikre apotekstilstede-
værelse. Men hér som andre steder bør markedet ikke stå alene,
og den friere adgang til at oprette apoteksenheder kommer der-
for ikke til at stå alene.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1410183_0005.png
Side 5
Allerede i dag er sektoren indrettet sådan, at det via den såkald-
te udligningsordning er muligt at drive apotek i hele landet – og-
så i yderområder og landdistrikter, hvor det ikke ville være ren-
tabelt at drive et apotek. Kort sagt betyder udligningsordningen,
at der opsamles penge fra apoteker med en høj omsætning for
at kunne støtte apoteker med en lav omsætning. Og hovedfor-
målet med ordningen, nemlig at gøre det muligt for alle borgere
i landet, også dem, der bor i yderområder og på landet eller på
øer, at købe medicin rimeligt tæt på, hvor de bor eller opholder
sig, er stadig det samme.
Formålet med udligningsordningen er altså det samme, som det
altid har været. Vi har dog ved denne modernisering af apote-
kersektoren valgt at tilpasse ordningen. Tilpasningen betyder
både, at der bliver lagt et loft over, hvor meget et apotek kan
støttes økonomisk, og at ”rige” apotekere skal bidrage økono-
misk til at opretholde og støtte filialer i yderområderne. Bag-
grunden for tilpasningen er, at vi gerne vil opretholde en god
adgang for borgerne til at købe medicin, særligt i landets yder-
områder, uden at det medfører højere medicinpriser.
Det vil også stadig være Sundhedsstyrelsen, som afgør, om der
er behov for et
apotek
i et givent område, og om der er behov
for at opretholde og støtte apoteksfilialer og apoteksudsalg.
[Påbud
og forsyningstilskud]
I lovforslaget foreslår vi, at Sundhedsstyrelsen får mulighed for
at
pålægge
en apoteker at oprette eller at blive ved med at dri-
ve en apoteksfilial, et apoteksudsalg eller et medicinudleve-
ringssted, hvis styrelsen vurderer, at der er behov for sådan en
enhed i et bestemt område for at sikre lægemiddelforsyningen
dér.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 6
Den mulighed vil blive bragt på banen i tilfælde, hvor der ikke er
grundlag for at have et apotek, og hvor der ikke har været apo-
tekere, som med de nye bedre muligheder har valgt at oprette
eller har ønsket at bibeholde en apoteksenhed.
Når Sundhedsstyrelsen vælger at bruge muligheden for at give
en apoteker et påbud, får apotekeren selvfølgelig økonomisk
støtte til at drive enheden. Det, vi kalder et forsyningstilskud.
Dvs. ca. �½ mio. kr. om året, hvis det er en apoteksfilial, der skal
drives, og ca. 70.000 kr., hvis det er et apoteksudsalg. [Er det et
medicinudleveringssted, ydes der dog ingen støtte (det gør der
heller ikke i dag).]
Jeg røber ikke for meget, når jeg siger, at dette instrument pri-
mært vil blive brugt, når lægemiddelforsyningen skal sikres i de
områder af landet, som Udvalget har fokus på, nemlig yderom-
råder, landdistrikter og øer.
[Presseomtale
– ”lukningstruede” filialer]
Nu hvor vi taler om tilskud til filialer osv., vil jeg gerne lige gøre
et par bemærkninger om den omtale, der har været i pressen
om, at en lang række – endda navngivne – filialer skulle være
lukningstruede, fordi vi har planer om at omlægge ordningen for
tildeling af enhedstilskud.
Den skræmmekampagne, der har været kørt, er for mig at se
usaglig, og den har skabt unødig utryghed hos navngivne apote-
kere og kommuner, og også i befolkningen – nok særligt hos den
ældre del af befolkningen.
Det gør mig ærligt talt lidt vred, at man føler behov for at køre
den slags kampagner, uden at man har gjort sig den ulejlighed at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1410183_0007.png
Side 7
sætte sig ordentligt ind i det forslag, som regeringen har lagt
frem.
[Målretning
af enhedstilskud]
Lad mig derfor gøre det helt klart, at det er regeringens ønske,
at vi målretter de ressourcer, vi har til rådighed. Vi ønsker derfor
ikke at videreføre en ordning, hvor
alle
apoteksfilialer – uanset
om de ligger i et område, hvor der er forretningsmæssigt grund-
lag for at drive apotek eller ej – får et årligt tilskud på �½ mio. kr.
til at drive filialen.
Filialer, der ligger steder, hvor der er et forretningsmæssigt
grundlag for at drive apoteksfilialer, skal ikke have økonomisk
støtte! Det gælder fx filialer, der ligger midt i eller tæt på en stor
by eller hovedstadsområdet.
Jeg mener simpelthen ikke, at medicinbrugerne kan være tjent
med at skulle betale højere medicinpriser for, at sådan nogle
filialer skal have en halv million i støtte om året.
Vi har derfor lagt op til en ny ordning, som betyder, at filialerne
får
udfaset
deres filialtilskud over 5 år – startende fra 2017.
Sundhedsstyrelsen vil samtidig frem mod 2017 vurdere hver en-
kelt filial: Løser den et særligt lægemiddelforsyningsbehov i det
område, hvor den ligger?
Hvis svaret er
ja,
vil apotekeren blive pålagt at opretholde den i
5 år og få et forsyningstilskud på ca. �½ mio. kr. om året i den pe-
riode.
Hvis svaret er
nej,
vil udfasningen af tilskuddet starte fra 2017
og finde sted over de følgende 5 år. Der er altså ikke tale om, at
tilskuddet ryger fra den ene dag til den anden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 8
Vi har i øvrigt justeret på det oplæg, som var i høringsudgaven af
lovforslaget, for Sundhedsstyrelsens vurdering ved tildeling af
forsyningstilskud. Det skyldes bl.a. nogle af de høringssvar, vi har
modtaget. Hele formålet med at udsende lovforslag i høring er
jo muligheden for at klogere på bl.a. mulige konsekvenser af de
forskellige forslag, og jeg valgte – pga. høringssvarene og i øvrigt
også spørgsmålene fra dette udvalg – bl.a. at bede mine em-
bedsmænd kigge særligt på de elementer, der kan påvirke læ-
gemiddelforsyningen i landdistrikterne. Og denne øvelse har
konkret betydet, at vi har ændret afstandskriteriet fra ca. 15 til
ca. 10 km mellem en filial og nærmeste apotek eller filial.
Det betyder, at vi nu vurderer, at ca. 35-40 af de nuværende 74
filialer vil kunne opretholde et årligt tilskud på ca. �½ mio. kr. Dvs.
nogen flere end de 20-25, vi først havde skønnet. Men jeg vil
gerne understrege, at det er et skøn, som kun baserer sig på de
faktuelle forhold i dag, og altså inden de nye regler har fået lov
til at virke. Og skønnet er kun baseret på ét af kriterierne, nemlig
afstandskriteriet. Tallet kan derfor både blive større og mindre.
Der er dog ingen tvivl om, at vi ved denne ændring øger antallet
af yderområde-filialer, der vil kunne fastholde samme niveau for
økonomisk støtte som i dag.
Og nej, jeg hverken kan og vil sætte navne på, hvilke filialer som
vil få nedtrappet sit årlige tilskud fra 2017. Jeg mener, at vi her i
Folketinget som lovgivningsmagt skal skabe
rammerne
for den
administration, som efterfølgende skal finde sted i Sundhedssty-
relsen.
[Vederlagsfri
udbringning af medicin uden for alm. åbningstid]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 9
Som et sidste konkret element fra lovforslaget, der efter min
vurdering bl.a. vil få betydning for de mennesker, der bor uden
for de større byer, vil jeg nævne forslaget om en ny vagtordning
for borgernes adgang til lægemidler uden for apotekernes al-
mindelige åbningstid.
Det er hensigten at lave en ordning, som bl.a. betyder, at en læ-
ge på en akut- og vagtlægefunktion vil kunne beslutte, at et
vagtapotek skal lade medicin udbringe til en borger uden, at
borgeren skal betale for denne udbringning.
Sådan en beslutning vil en læge fx kunne tage, hvis der kun har
været telefonisk kontakt med borgeren, og hvor igangsættelse
af behandlingen med medicin ikke kan vente på, at borgeren
selv tager hen på et vagtapotek, eller hvis borgeren pga. sygdom
ikke kan forventes at tage hen til vagtapoteket.
[Afslutning]
Her til slut – for at summe op: Ja, regeringen har bestemt haft
fokus på yderområder, landdistrikter og øer, da vi lavede mo-
derniseringsforslaget, og ja, der er flere konkrete elementer af
lovforslaget, som viser dette. Dem har jeg lige gennemgået.
Garantier kan ingen give, men det er min klare overbevisning, at
vi – hvis lovforslaget bliver vedtaget – skaber et fundament, som
både
moderniserer apotekssektoren
og samtidig
viderefører
den målsætning, som vi har haft længe, nemlig at sikre adgan-
gen til at kunne købe medicin i alle dele af landet. Også i yder-
områderne.
Sagt på en anden måde så er formålet med en ændring af vilkå-
rene for apotekersektoren at finde balancen mellem at opnå
større frihed, som tilgodeser nogle borgere, samtidig med at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 10
borgere i yderområderne opretholder en god adgang til at købe
lægemidler – alt sammen med det grundvilkår, at medicinpri-
serne ikke skal være højere, men gerne lavere.
Jeg synes, vi har fundet en fornuftig balance i det lovforslag, som
bliver fremsat i morgen.