Udvalget for Forretningsordenen 2014-15 (1. samling)
UFO Alm.del
Offentligt
1531414_0001.png
Folketinget
Udvalget for Forretningsordenen
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. maj 2015
Lovkvalitetskontoret
Jenny Lyngsø Østergaard
2015-0032/23-0003
1591858
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 43 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Forretningsordenen har stillet til justitsministeren den 30.
april 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget
(MFU) Pernille Skipper (EL).
Mette Frederiksen
/
Anne Berg Mansfeld-Giese
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UFO, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 43: MFU spm. om hvordan ansvaret vedrørende overtrædelse af lovgivning om partistøtte er fordelt, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 43 (Alm. del) fra Udvalget for Forretningsordenen:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvordan ansvaret vedrørende
overtrædelse af lovgivning om partistøtte er fordelt, herunder
hvilke myndigheder der er ansvarlige, såfremt mulige overtræ-
delser af lovgivningen afdækkes af medierne, samt for, hvad
ministrene mener, der bør gøres for i højere grad at sikre et til-
syn med overholdelse af lovgivningen samt opfølgning, når
lovgivningen overtrædes.”
Svar:
1.
Efter § 3, stk. 1, i lov om private bidrag til politiske partier og offentlig-
gørelse af politiske partiers regnskaber (partiregnskabsloven), som hører
under Justitsministeriet, skal partier, der har været opstillet til det senest
afholdte valg til Folketinget eller Europa-Parlamentet, aflægge regnskab
over partiets landsorganisations indtægter og udgifter.
Regnskabet skal indeholde oplysninger om følgende indtægtstyper:
1.
2.
3.
4.
5.
Offentlig partistøtte.
Kontingentindtægter.
Yderligere private tilskud fra private personer.
Renteindtægter.
Tilskud fra internationale organisationer, kollektive private sam-
menslutninger, faglige organisationer, erhvervsorganisationer, er-
hvervsvirksomheder, fonde og foreninger.
Hvis et parti i regnskabsåret fra samme private tilskudsyder har modtaget
et eller flere tilskud, der tilsammen overstiger 20.000 kr., skal tilskudsyde-
rens navn og adresse fremgå af regnskabet. Regnskabet skal endvidere in-
deholde oplysning om den samlede størrelse af eventuelle anonyme tilskud
og oplysning om størrelsen af hvert enkelt anonymt tilskud på mere end
20.000 kr., jf. § 3, stk. 2.
Partiregnskabslovens § 4, stk. 1, fastsætter, at regnskabet aflægges årligt
for perioden 1. januar til 31. december.
Efter partiregnskabslovens § 5 skal partiets ledelse således senest 12 må-
neder efter regnskabsårets afslutning indsende en bekræftet kopi af regn-
skabet til Folketinget, der herefter fremlægger regnskabet til gennemsyn
for offentligheden. Det sker rent praktisk ved, at partiregnskaberne lægges
ud på Folketingets hjemmeside.
2
UFO, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 43: MFU spm. om hvordan ansvaret vedrørende overtrædelse af lovgivning om partistøtte er fordelt, til justitsministeren
Formålet med kravet om fremlæggelse er at give offentligheden indsigt i,
hvordan de politiske partier tilvejebringer deres økonomiske midler. Regn-
skabet skal ikke gennemgås, kontrolleres eller godkendes af Folketinget.
Der påhviler heller ikke efter bestemmelsen Folketinget en pligt til at
mangfoldiggøre eller på anden måde offentliggøre eller udgive kopier af
eller oversigter over regnskaberne.
Folketinget sender i forbindelse med offentliggørelsen af partiregnskaber-
ne på Folketingets hjemmeside rutinemæssigt en kopi af regnskaberne til
Justitsministeriet til orientering. Justitsministeriet foretager sig i alminde-
lighed ikke noget i den forbindelse, idet ministeriet ikke er tilsynsmyndig-
hed i forhold til partiernes regnskabsaflæggelse.
2.
Partiregnskabsloven fra 1990 (lov nr. 404 af 13. juni 1990) indeholdt
ikke bestemmelser om straf for manglende overholdelse af lovens be-
stemmelser, idet loven baserede sig på en forudsætning om, at de politiske
partier ville medvirke loyalt til at leve op til lovens intentioner.
I 2001 blev der imidlertid indsat bestemmelser om straf for afgivelse af
urigtige eller mangelfulde oplysninger i partiregnskaber i loven. Bemærk-
ningerne til ændringsloven fra 2001 er meget kortfattede, og som begrun-
delse for at indsætte strafbestemmelser kan således alene udledes, at det
skete af principielle grunde og af hensyn til tilliden til partiregnskaberne,
jf. Folketingstidende, 2000-01, tillæg A, side 5036 ff.
Lovændringen indebar, at det i dag er strafbart med bøde eller fængsel ind-
til 4 måneder at afgive urigtige eller mangelfulde oplysninger om såvel
private tilskud som andre tilskud, der skal fremgå af partiernes regnskaber.
Straffesager om overtrædelse af partiregnskabsloven skal ligesom andre
straffesager behandles af politiet og anklagemyndigheden.
Anmeldelser om overtrædelse af reglerne skal således indgives til politiet,
som efterforsker sagerne, herunder rejser sigtelse, hvis der er grundlag for
det. Anmeldelse til politiet af et formodet strafbart forhold kan indgives af
enhver, ligesom politiet af egen drift kan indlede en strafferetlig efter-
forskning.
3
UFO, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 43: MFU spm. om hvordan ansvaret vedrørende overtrædelse af lovgivning om partistøtte er fordelt, til justitsministeren
I sager, hvor politiet har rejst sigtelse, er det anklagemyndigheden, som på
grundlag af beviserne i sagen beslutter, om betingelserne for at rejse tiltale
er opfyldt, eller om der skal ske påtaleopgivelse.
Justitsministeriet er som nævnt under pkt. 1 ikke tilsynsmyndighed i for-
hold til partiernes regnskabsaflæggelse. Det er i overensstemmelse hermed
ministeriets opfattelse, at ministeriet ikke har nogen særlig pligt til at fore-
tage politianmeldelse i relation til partiernes regnskabsaflæggelse, f.eks. på
baggrund af mediernes omtale af konkrete forhold.
3.
Der er som bekendt for nylig indledt politiske drøftelser om en fremtidig
regulering af partistøtteområdet. De politiske drøftelser tager udgangs-
punkt i betænkning nr. 1550/2015, som Udvalget om åbenhed om den
økonomiske støtte til politiske partier afgav til regeringen den 25. marts i
år.
Udvalget har bl.a. beskæftiget sig med spørgsmålet om uafhængig kontrol
af partiernes regnskaber (afsnit 8.4.5.), herunder om det
ud over revisio-
nen af partiernes regnskaber
skal pålægges en offentlig myndighed at
kontrollere, om partistøttemidler er anvendt efter reglerne (afsnit 8.5.8.2.)
Udvalget anbefaler ikke, at der etableres en sådan ordning, der i givet fald
ville indebære en vurdering af, om politiske partiers virksomhed kan ka-
rakteriseres som ”politisk arbejde”, jf. betænkningens side 27.
For en nærmere gennemgang af udvalgets anbefalinger henvises til udval-
gets betænkning.
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets besvarelser af 18. december
2014 af spørgsmål nr. 2 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Forret-
ningsordenen samt Justitsministeriets berigtigelse af 6. februar 2015 af
spørgsmål nr. 2 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Forretningsordenen.
4