Udvalget for Forretningsordenen 2014-15 (1. samling)
UFO Alm.del
Offentligt
1514940_0001.png
Folketingets Udvalg for Forretningsordenen
Christiansborg
Finansministeren
30. marts 2015
Svar på Udvalget for Forretningsordenens spørgsmål nr. 35 (Alm.
del) af 16. februar 2015, stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL)
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse den samlede årlige indtægt før skat for en minister, hvis
samtlige indtægter og økonomiske privilegier medregnes. Her menes både mini-
sterpension (udregnet over middellevealderen for højtuddannede), særlige skatte-
frie tillæg, fradrag og andre privilegier såsom bolig- og transporttilskud, bolig stil-
let til rådighed og lign.
Svar
Ministres vilkår med hensyn til vederlag, eftervederlag og pension er reguleret i lov
om vederlag og pension m.v. for ministre, jf. lovbekendtgørelse nr. 273 af 20. april
2004 som senest ændret ved lov nr. 480 af 30. maj 2012.
Ministervederlag
En minister modtager ministervederlag fra den 1. i måneden efter den måned,
hvori vedkommende er udnævnt som minister og til udgangen af den måned, i
hvilken afgangen fra ministerstillingen finder sted. Når en minister også er med-
lem af Folketinget og modtager folketingsvederlag, nedsættes ministervederlaget
hermed.
I
tabel 1
fremgår niveauet for ministervederlag:
Tabel 1
Årligt ministervederlag (kr., april 2014-niveau)
Finansministeren, uden-
rigsministeren samt nr. 2 i
statsrådsrækkefølgen
1.288.460
Øvrige ministre
Årligt vederlag før skat, kr.
1.171.318
Statsministeren
1.464.147
Kilde: Lov om vederlag og pension m.v. for ministre
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1514940_0002.png
Side 2 af 9
Omkostningstillæg og godtgørelse for boligudgifter m.v.
En minister får omkostningstillæg og godtgørelse for boligudgifter m.v. efter til-
svarende regler, som gælder for medlemmer af Folketinget, jf. § 1, stk. 3, i lov om
vederlag og pension m.v. for ministre. Omkostningstillægget er skattefrit og udgør
60.567 kr. årligt med de nugældende satser (niveau 1. oktober 2014).
Har en minister fast bopæl uden for Sjælland, får vedkommende vederlagsfrit stil-
let en supplerende lejlighed til rådighed. I særlige tilfælde kan en minister i stedet
modtage boliggodtgørelse for en fast supplerende bolig i Københavnsområdet.
Boliggodtgørelse mod dokumentation udbetales således til dækning af egentlige
boligudgifter og udgør op til 75.544 kr. årligt med de nugældende satser (niveau 1.
oktober 2014).
En minister kan herudover uden fremvisning af dokumentation få tilskud til dæk-
ning af dobbelt husførelse på 30.218 kr. årligt med de nugældende satser (niveau
1. oktober 2014).
Hvis en minister får omkostningstillæg og godtgørelse for boligudgifter som fol-
ketingsmedlem, nedsættes omkostningstillægget og godtgørelse for boligudgifter
med et beløb svarende hertil.
Af
tabel 2
fremgår oplysninger om årligt omkostningstillæg og godtgørelse for bo-
ligudgifter m.v.:
Tabel 2
Årligt omkostningstillæg og godtgørelse for boligudgifter m.v. (oktober 2014-niveau)
Finansministeren, uden-
rigsministeren samt nr. 2 i
statsrådsrækkefølgen
Øvrige ministre
Tillæg og godtgørelse til
alle ministre
Omkostningstillæg
60.567 kr.
Statsministeren
60.567 kr.
60.567 kr.
Tillæg og godtgørelse til
ministre uden bopæl på
Sjælland
Vederlagsfri lejlighed til
rådighed eller boliggodtgø-
relse mod dokumentation
Kompensation for dobbelt
husførelse
Op til 75.544 kr.
30.218 kr.
Op til 75.544 kr.
30.218 kr.
Op til 75.544 kr.
30.218 kr.
Kilde: Lov om vederlag og pension m.v. for ministre og lov om valg til Folketinget
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1514940_0003.png
Side 3 af 9
Eftervederlag
Når en minister fratræder, har vedkommende ret til eftervederlag i en periode, der
udgør halvdelen af det antal hele måneder, hvori vedkommende senest har været
minister, dog mindst 18 og højst 36 måneder.
Eftervederlaget nedsættes med summen af nærmere bestemte indtægtsarter. Af
vedlagte bilag fremgår, hvilke indtægtsarter der henholdsvis nedsætter og ikke
nedsætter ministereftervederlaget.
I
tabel 3
fremgår satserne for
det samlede
maksimale eftervederlag (det vil sige under
forudsætning af, at den tidligere minister ikke modtager indtægtsarter, som medfø-
rer nedsættelse af eftervederlaget).
Tabel 3
Samlet maksimalt eftervederlag til ministre (kr. april 2014-niveau)
Efterveder-
lags periode
18 mdr.
18 mdr.
18 mdr.
24 mdr.
30 mdr.
36 mdr.
36 mdr.
36 mdr.
Finansministeren, uden-
rigsministeren samt nr. 2 i
statsrådsrækkefølgen
Maksimalt
1.932.674
Maksimalt
1.932.675
Maksimalt
1.932.675
Maksimalt
2.576.900
Maksimalt
3.221.124
Maksimalt
3.865.349
Maksimalt
3.865.349
Maksimalt
3.865.349
Funktionstid
1 år
2 år
3 år
4 år
5 år
6 år
7 år
8 år
Øvrige ministre
Maksimalt
1.756.977
Maksimalt
1.756.977
Maksimalt
1.756.977
Maksimalt
2.342.636
Maksimalt
2.928.295
Maksimalt
3.513.954
Maksimalt
3.513.954
Maksimalt
3.513.954
Statsministeren
Maksimalt
2.196.221
Maksimalt
2.196.221
Maksimalt
2.196.221
Maksimalt
2.928.295
Maksimalt
3.660.369
Maksimalt
4.392.442
Maksimalt
4.392.442
Maksimalt
4.392.442
Kilde: Lov om vederlag og pension m.v. for ministre.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1514940_0004.png
Side 4 af 9
I
tabel 4
fremgår satserne for det maksimale eftervederlag (det vil sige under forud-
sætning af, at den tidligere minister ikke modtager indtægtsarter, som modregnes)
opgjort som årlig værdi på baggrund af funktionstid.
Tabel 4
viser, at det maksimale eftervederlag til ministre – opgjort som årlig værdi
på baggrund af funktionstid – er størst ved kortest funktionstid som minister.
Tabel 4
Maks. eftervederlag til ministre opgjort som årlig værdi på baggrund af funktionstid (kr. april 2014-niveau)
Efterveder-
lags periode
18 mdr.
18 mdr.
18 mdr.
24 mdr.
30 mdr.
36 mdr.
36 mdr.
36 mdr.
Finansministeren, udenrigs-
ministeren samt nr. 2 i stats-
rådsrækkefølgen
Maksimalt
1.932.675
Maksimalt
966.337
Maksimalt
644.225
Maksimalt
644.225
Maksimalt
644.225
Maksimalt
644.225
Maksimalt
552.193
Maksimalt
483.169
Funktionstid
1 år
2 år
3 år
4 år
5 år
6 år
7 år
8 år
Øvrige ministre
Maksimalt
1.756.977
Maksimalt
878.488
Maksimalt
585.659
Maksimalt
585.659
Maksimalt
585.659
Maksimalt
585.659
Maksimalt
501.993
Maksimalt
439.244
Statsministeren
Maksimalt
2.196.221
Maksimalt
1.098.111
Maksimalt
732.074
Maksimalt
732.074
Maksimalt
732.074
Maksimalt
732.074
Maksimalt
627.492
Maksimalt
549.055
Kilde: Egne beregninger.
Ministerpension
Finansministeriet kan generelt oplyse, at lovgivningen frem til 1. januar 2000 gav
en minister, der havde fungeret i mere end 1 år, ret til udbetaling af egenpension
efter udløbet af en ventepengeperiode på 2 år.
Reglerne er senere ændret i to omgange. Det følger af ændringerne, at egenpensi-
on for funktionstid som minister fra 1. januar 2000 og indtil den 1. januar 2007
udbetales fra den 1. i måneden, efter at vedkommende er fyldt 60 år.
Egenpension for funktionstid som minister fra 1. januar 2007 udbetales fra den 1.
i måneden, efter at vedkommende har nået efterlønsalderen. Efterlønsalderen for
den enkelte tidligere minister afhænger af, hvornår den pågældende er født, jf. § 74
i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Egenpensionen kan udbetales før 60-årsalderen/efterlønsalderen, såfremt det
vurderes, at den pågældendes erhvervsevne efter indhentet udtalelse fra Helbreds-
nævnet er nedsat til halvdelen eller derunder på grund af helbredsmæssige forhold.
Egenpensionen udbetales i så fald fra den 1. i måneden efter, at sag herom er rejst
over for finansministeren.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1514940_0005.png
Side 5 af 9
Egenpension udbetales tidligst fra udløbet af det tidsrum, hvori vedkommende
har ret til eftervederlag, jf. § 4, stk. 1, i lov om vederlag og pension m.v. for mini-
stre.
En minister optjener pension, der beregnes på grundlag af funktionstiden som
minister regnet fra den første udnævnelse. Ministerpensionen svarer til pensionen
til en statstjenestemand på skalatrin 49 og beregnes på grundlag af pensionsalde-
ren, der er bestemt af funktionstiden som minister.
Tidligere ministres ægtefæller og børn under 21 år er berettiget til pension. Ægte-
fællepension, børnepension, børnepensionstillæg og efterindtægt er fastlagt i § 5,
stk. 1-3, i lov om vederlag og pension m.v. for ministre.
Ministerpension optjent før 1. januar 2000 samordnes med tjenestemandspension
og tjenestemandsløn og kan som maksimum udgøre et beløb svarende til den
højeste pension, der kan opnås efter lov om tjenestemandspension, jf. vedlagte
bilag.
Fra 1. januar 2000 samordnes egenpension til ministre med en række indtægter,
der fremgår af vedlagte oversigt. Der er således et særligt pensionsloft, idet egen-
pensionen nedsættes med det beløb, hvormed summen af nærmere bestemte ind-
tægter overstiger det ministervederlag, som ministeren fik inden sin fratræden. Af
vedlagte bilag ses, hvilke indtægter der indgår i samordningen.
I
tabel 5
fremgår de årlige ydelsesniveauer for egenpension til ministre opgjort ef-
ter funktionstid (under forudsætning af, at egenpensionen ikke samordnes med
øvrige indtægter) på baggrund af reglerne gældende for ministre med funktionstid
efter 1. januar 2007:
Tabel 5
Samlet maksimal årlig egenpensionsydelse til ministre (kr., april 2014-niveau)
Funktionstid
1 år
2 år
3 år
4 år
5 år
6 år
7 år
8 år
Under folkepensionsalderen
86.598
134.708
170.774
187.596
212.829
246.473
263.295
318.473
Over folkepensionsalderen
76.295
118.681
150.168
164.700
186.449
215.564
230.096
276.116
Kilde: Lov om vederlag og pension m.v. for ministre.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 6 af 9
En prognose for værdien af pension til ministre (herunder opgørelse som årlig
indtægt i optjeningsperioden) vil forudsætte aktuarmæssige beregninger. Finans-
ministeriet har ikke aktuarmæssige beregninger, som kan anvendes til at svare på
spørgsmålet om, hvad ministerpension ville være værd som årlig indtægt.
Finansministeriet er bekendt med, at Vederlagskommissionen, der er en selvstæn-
dig myndighed, har påbegyndt et analysearbejde af blandt andet pension til mini-
stre. I sekretariatsbetjeningen af Vederlagskommissionen deltager blandt andet
embedsmænd fra Moderniseringsstyrelsen. Resultatet af dette analysearbejde vil
muligvis kunne anvendes til at belyse værdien af pension til ministre. Kommissio-
nen skal færdiggøre sit arbejde inden udgangen af 2015.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 7 af 9
Bilag til spørgsmål 35
Oversigt 1.
Indtægter, der medfører nedsættelse af ministereftervederlaget
Grundvederlag, eftervederlag eller pension som folketingsmedlem
Vederlag, eftervederlag eller pension som formand for Folketinget
De indtægter, der er anført i § 109, stk. 3, nr. 1-4 og 6-11 i lov om valg til
Folketinget, som er
1. Løn, rådighedsløn, ventepenge eller pension som tjenestemand.
2. Løn fra ansættelse på andre vilkår end tjenestemandsvilkår inden
for staten, folkeskolen, folkekirken, Folketinget, under Køben-
havns kommunes skolevæsen, Færøernes landsstyre, Grønlands
hjemmestyre, i en kommune, et koncessioneret selskab eller en
stats- eller kommunegaranteret virksomhed.
3. Løn fra ansættelse i et aktieselskab, som efter en opgaveomlægning
varetager de arbejdsopgaver, inden for hvilke den pågældende var
beskæftiget som ansat i staten eller folkekirken, og hvori staten ejer
mere end 50 pct. af aktierne.
4. Grundvederlag, eftervederlag eller pension som statsrevisor,
borgmester eller rådmand.
6. Løn, vederlag, eftervederlag eller pension fra medlemskab af Eu-
ropa-Parlamentet og Kommissionen samt fra hverv i internationa-
le organisationer, hvortil udpegning sker efter indstilling fra den
danske stat.
7. Løn fra personligt arbejde i ansættelsesforhold, som ikke er omfat-
tet af nr. 1-3 eller 6.
8. Indkomst fra selvstændig erhvervsvirksomhed svarende til bi-
dragsgrundlaget efter lov om arbejdsmarkedsbidrag.
9. Vederlag, honorarer eller anden indkomst for personligt arbejde
uden for ansættelsesforhold, som ikke kan henføres til selvstændig
erhvervsvirksomhed, samt vederlag for udnyttelse af immaterielle
rettigheder
10. Fratrædelsesgodtgørelser, efterbetalinger, efterløns- og pensions-
lignende ydelser, når disse har sammenhæng med et tidligere an-
sættelsesforhold eller erhvervsforhold, i det omfang de nævnte
indkomster ikke er omfattet af nr. 1 eller nr. 6.
11. Udbetalinger fra pensionsordninger med løbende udbetalinger og
ratepensionsordninger omfattet af afsnit I i pensionsbeskatnings-
loven samt udbetalinger fra tilsvarende udenlandske pensionsord-
ninger, når disse har sammenhæng med et tidligere ansættelsesfor-
hold, dog ikke pensioner omfattet af pensionsbeskatningslovens §
2, nr. 3, og nr. 4, litra c-e, samt opsparing fra Lønmodtagernes
Dyrtidsfond.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 8 af 9
Indtægter, der ikke medfører nedsættelse af ministereftervederlaget
(Kilde: Betænkning over lovforslag nr. L 233 af 27. april 2001 om ændring af lov
om vederlag og pension mv. for ministre)
Undtaget fra modregning er først og fremmest kapitalindkomst, underholdsbidrag,
ægtefællepensioner samt sociale ydelser i bred forstand. Til nærmere belysning heraf
kan der gives følgende eksempler på indkomstarter, som er undtaget fra modreg-
ning, idet det skal understreges, at der ikke er tale om nogen udtømmende liste:
Legater
Legater
Stipendier
Stipendier
Underholdsbidrag
Underholdsbidrag
Børnefamilieydelse
Børnefamilieydelse
Børnetilskud
Børnetilskud
Kontanthjælp
Kontanthjælp
Invaliditetsydelse, bistands- og plejetillæg m.v. udbetalt efter lov om social pension
Invaliditetsydelse, bistands- og plejetillæg m.v. udbetalt efter lov om social pensi-
on
Ydelse udbetalt efter lov om social service og lov om aktiv socialpolitik til dækning
Ydelse udbetalt bestemt ydelse til modtageren (f.eks. medicin)socialpolitik til dæk-
af en nærme- re efter lov om social service og lov om aktiv
ning af en en person fra fonde m.v., som er godkendt af socialministeren, og hvis
Ydelse til nærmere bestemt ydelse til modtageren (f.eks. medicin)
Ydelse er at støtte socialtfondesygdomsbekæmpende arbejde
formål til en person fra eller m.v., som er godkendt af socialministeren, og hvis
formål er at støtte socialt eller sygdomsbekæmpende arbejde
Elevstøtte til pensionister
Elevstøtte til pensionister
Førtidspension
Førtidspension
Folkepension
Folkepension samleverpension
Ægtefælle- eller
Ægtefælle- eller samleverpension
Børnepension
Børnepension ATP
Udbetaling fra
Udbetaling fra ATP
Udbetaling fra Lønmodtagernes Garantifond
Udbetaling fra Lønmodtagernes Garantifond
Udbetaling fra forsikringer, herunder arbejdsløshedsdagpenge
Udbetaling fra forsikringer, herunder arbejdsløshedsdagpenge
Gældseftergivelse af personalelån
Gældseftergivelse af personalelån
Udbetaling af beboerindskud
Udbetaling af beboerindskud
Tilskud ydet efter bygningsfredningsloven
Tilskud ydet efter bygningsfredningsloven
Boligstøtte
Boligstøtte byfornyelsesloven
Støtte efter
Støtte efter byfornyelsesloven
Støjbekæmpelsestilskud
Støjbekæmpelsestilskudtilskud omfattet af ligningslovens § 7 F
Diverse andre skattefri
Diverse andre skattefri tilskud omfattet af ligningslovens §frivillige medhjælpere til
Godtgørelser til ulønnede bestyrelsesmedlemmer eller 7 F
Godtgørelser til ulønnede bestyrelsesmedlemmer eller frivillige medhjælpere til
dækning af udlæg for foreningen
dækning af udlæg for foreningen sagkyndig bistand i forbindelse med skattesager
Godtgørelser m.v. til dækning af
Godtgørelser m.v. til dækning af sagkyndig bistand i forbindelse med skattesager
m.v.
m.v.
Befordringsgodtgørelse (skattefri)
Befordringsgodtgørelse (skattefri)
Udbetaling fra kapitalpensionsordning (som ikke er led i en arbejdsmarkedsbestemt
Udbetaling fra kapitalpensionsordning (som ikke er led i en arbejdsmarkedsbe-
pensionsordning)
stemt pensionsordning)
Dusører
Dusører
Gevinster
Gevinster og andre gaver
Hædersgaver
Hædersgaver og andre gaver
Arv
Arv
Erstatninger
Statsgodtgørelse til hiv-smittede
Overskud af hobbyvirksomhed
Rejsegodtgørelse
Indtægt ved leje af værelser*)
Renteindtægter*)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1514940_0009.png
Side 9 af 9
Erstatninger
Statsgodtgørelse til hiv-smittede
Overskud af hobbyvirksomhed
Rejsegodtgørelse
Indtægt ved leje af værelser*)
Renteindtægter*)
Aktieudbytter*)
Udlodning fra investeringsforeninger*)
Gevinst/tab på værdipapirer, valuta og fast ejendom m.v.*)
Gevinst/tab ved handel med metaller m.v. og andre kapitalindtægter*)
*) Medmindre indtægten er erhvervsmæssig
Oversigt 2. Samordning af ministerpension
Samordning af ministerpension optjent før 1. januar 2000
Ministerpension optjent før 1. januar 2000 samordnes med tjenestemandspension
og tjenestemandsløn.
Hvis den pågældende tidligere minister ud over sin ministerpension optjent før 1.
januar 2000 har enten tjenestemandspension eller tjenestemandsløn, der tilsam-
men overstiger den højeste egenpension, der kan opnås efter lov om tjeneste-
mandspension, reduceres ministerpensionen med det overskydende beløb.
Den højeste egenpension, der kan opnås efter lov om tjenestemandspension er
efter skalatrin 55+ med 37 års pensionsalder og udgør med de pr. 1. april 2014
gældende satser 619.822,54 årligt indtil folkepensionsalder og derefter 577.465,33
kr. årligt.
Samordning af ministerpension optjent fra 1. januar 2000
Egenpension til ministre optjent fra 1. januar 2000 samordnes med en række ind-
tægter, jf. § 5, stk. 4, i lov om vederlag og pension mv. for ministre. I samordnin-
gen indgår følgende indtægter:
Løn, rådighedsløn, ventepenge eller pension som tjenestemand.
Grundvederlag, eftervederlag eller pension som statsrevisor, borgmester
regionsrådsformand eller rådmand.
Løn, vederlag, eftervederlag eller pension fra medlemskab af Europa-
Parlamentet og Kommissionen samt fra hverv i internationale organisatio-
ner, hvortil udpegning sker efter indstilling fra den danske stat.
Grundvederlag, eftervederlag eller egenpension som folketingsmedlem.
Vederlag, eftervederlag eller egenpension som formand for Folketinget.
Folkepension.
Egenpension som minister.
Hvis den pågældende tidligere minister har en eller flere af de ovennævnte indtæg-
ter, der tilsammen overstiger det vederlag, den pågældende tidligere minister se-
nest modtog som minister, jf. § 1, stk. 1 og 2, i lov om vederlag og pension m.v.
for ministre, reduceres egenpensionen med det overskydende beløb.