Udvalget for Forretningsordenen 2014-15 (1. samling)
UFO Alm.del
Offentligt
1506554_0001.png
Folketingets Udvalg for Forretningsordenen
Sagsnr.
2015 - 1253
Doknr.
209179
Dato
10-03-2015
Folketingets Udvalg for Forretningsordenen har d. 13. februar 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 28 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra (MFU) Pernille Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 28:
”Ministeren bedes redegøre for, hvilke initiativer ministeriet vil tage på baggrund af
artiklen »Ulovlig partistøtte: Politikere kender ofte »anonyme« donorer« i Berlingske
Tidende den 9. februar 2015, og for, hvilke konsekvenser de klare lovbrud vil få frem-
adrettet i de enkelte sager og for ministeriets håndhævelse af loven generelt.”
Svar:
Den omtalte artikel i Berlingske Tidende indeholder oplysninger om en række tilfælde,
hvor der tilsyneladende har været problemer med forståelsen af, hvornår et bidrag i
henhold til reglerne i partistøtteloven er oplysningspligtigt, herunder særligt hvornår et
bidrag kan betegnes som anonymt. Den omtalte artikel indeholder endvidere oplys-
ninger og eksempler, hvor reglerne på partistøtteområdet er blevet misforstået. Der er
bl.a. givet eksempler på bidrag på 6.500 kr., som den pågældende lokale partiforening
ifølge artiklen har angivet som anonyme bidrag på trods af, at partiforeningen tilsyne-
ladende var bekendt med de enkelte bidragyderes identitet. Imidlertid er der efter reg-
lerne ikke oplysningspligt for bidrag under 20.000 kr., og det er derfor ikke relevant, at
partiforeningen i disse tilfælde ifølge artiklen kender de pågældende bidragyderes
identitet. På baggrund af denne og andre misforståelser påpeget i artiklen er det der-
for fundet hensigtsmæssigt nedenfor at gennemgå reglerne for, hvornår et privat bi-
drag til en kandidatliste er oplysningspligtigt:
Kandidatlister, der har deltaget i det senest afholdte regionsrådsvalg henholdsvis
kommunalbestyrelsesvalg, skal i forbindelse med ansøgning om regional henholdsvis
kommunal partistøtte blandt andet indsende en erklæring til regionsrådet henholdsvis
kommunalbestyrelsen med oplysning om den samlede størrelse af eventuelle anony-
me bidrag samt oplysning om størrelsen af hvert enkelt anonymt bidrag på mere end
20.000 kr., der er modtaget af kandidatlisten i det foregående kalenderår, jf. §§ 10 b,
stk. 1, 3. pkt., og 11 d, stk. 1, 3. pkt., i partistøtteloven (lovbekendtgørelse nr. 1291 af
8. december 2006). Det vil sige, at hvis kandidatlisten har modtaget et anonymt bidrag
på under 20.000 kr., skal størrelsen heraf ikke oplyses i erklæringen, men alene indgå
i den samlede størrelse af alle modtagne anonyme bidrag.
Kandidatlisten skal i den ovennævnte erklæring ligeledes oplyse, om kandidatlisten fra
samme private bidragsyder i det foregående kalenderår har modtaget ét eller flere
bidrag, der tilsammen overstiger 20.000 kr. Såfremt dette er tilfældet, skal erklæringen
indeholde oplysning om navn og adresse på bidragsyderen, jf. partistøttelovens § 10
b, stk. 1, 1. og 2. pkt. Størrelsen af det eller de modtagne bidrag skal ikke oplyses. Det
vil sige, at hvis kandidatlisten har modtaget ét eller flere bidrag fra den samme private
bidragsyder i det foregående kalenderår, der ikke overstiger 20.000 kr., er der ikke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1506554_0002.png
oplysningspligt for bidraget, og kandidatlisten skal ikke oplyse navn og adresse på
bidragsyder. Dette bidrag skal således ikke fremgå af erklæringen til regionsrådet
henholdsvis kommunalbestyrelsen.
De omtalte bestemmelser er strafbelagt i partistøttelovens § 14 a, stk. 2, hvorefter
den, der afgiver urigtige eller mangelfulde oplysninger efter §§ 10 b eller 11 d, straffes
med bøde eller fængsel indtil 4 måneder. Endvidere kan der efter samme bestemmel-
se pålægges partiorganisationer (juridiske personer) strafansvar efter reglerne herom i
straffeloven, jf. stk. 3.
For så vidt angår spørgsmålet, om hvilke konsekvenser de omtalte forhold i artiklen vil
give anledning til i de enkelte sager, bemærkes, at det vil være op til pågældende
kommunalbestyrelse henholdsvis regionsråd. Det vil i alle tilfælde bero på omstæn-
dighederne i den konkrete sag, hvilke konsekvenser, eventuelle overtrædelser af reg-
lerne om oplysningspligten i henhold til partistøtteloven vil give anledning til, herunder
om der skal foretages en evt. politianmeldelse med henblik på vurdering af, om den
pågældende overtrædelse kan give anledning til idømmelse af straf efter partistøttelo-
vens § 14 a, stk. 2.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvilke konsekvenser de omtalte forhold i artiklen i
Berlingske vil få for ministeriets håndhævelse af loven generelt, kan det oplyses, at
ministeriet har udarbejdet en orienteringsskrivelse til kandidatlisterne, der vedrører
tilskud efter partistøtteloven til politisk arbejde i kommunen henholdsvis regionen
2014-2017 på grundlag af deltagelse i kommunalbestyrelsesvalget henholdsvis regi-
onsrådsvalget i 2013. Orienteringsskrivelsen blev umiddelbart efter kommunalbesty-
relsesvalget henholdsvis regionsrådsvalget i 2013 offentliggjort på ministeriets valg-
hjemmeside (valg.oim.dk).
I orienteringsskrivelsen er bl.a. angivet, at et bidrag er anonymt i det omfang, bidraget
er ydet uden angivelse af bidragssyderens navn, og hvor modtageren af bidraget hel-
ler ikke på anden måde kan antages at være bekendt med giverens identitet. Endvide-
re er angivet, at i det omfang, modtageren af bidraget er bekendt med bidragsyderens
identitet, er der ikke tale om et anonymt bidrag. Endelig oplyses der om, at modtage-
ren af et bidrag ikke vil være berettiget til at imødekomme et ønske fra bidragsyderen
om at være anonym med den konsekvens, at der ikke i erklæringen til kommunalbe-
styrelsen henholdsvis regionsrådet skal gives oplysning om bidragsyderens navn og
adresse for så vidt angår bidrag på mere end 20.000 kr.
Da der tilsyneladende er tvivl i de lokale partiforeninger om forståelsen af, hvornår et
bidrag er oplysningspligtigt, herunder hvornår et bidrag kan betegnes som anonymt,
vil ministeriet udsende orienteringsskrivelsen til samtlige kommuner og regioner med
anmodning om, at orienteringsskrivelsen sendes til samtlige kandidatlister, der er be-
rettiget til regional og kommunal partistøtte i henhold til partistøttelovens regler herom.
For så vidt angår spørgsmålet om ministeriets fremadrettede initiativer bemærkes, at
regeringen ser frem til den politiske drøftelse af partistøttereglerne, som vil følge afgi-
velsen af betænkningen fra Udvalget om åbenhed om den økonomiske støtte til politi-
ske partier (partistøtteudvalget).
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
2