Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. december 2014
2014-4814
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. november 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Flemming Damgaard Larsen (V).
Spørgsmål nr. 93:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 11.november 2014 fra Fjellebro
Vandværk v/ Jan H.Pedersen, Ringsted (TRU Alm.del - bilag 37) om den uri-
melige økonomiske byrde baneprojektet København-Ringsted pådrager Fjelle-
bro Vandværk.
Ministeren bedes herunder oplyse, hvordan ministeren agter at holde Fjellebro
Vandværk skadesløs.
Svar:
Spørgsmålet omkring, hvorvidt man skal gøre gæsteprincippet gældende over-
for ledningsejere blev behandlet politisk i forbindelse med vedtagelsen af for-
slag til ”lov om anlæg af en jernbanestrækning København-Ringsted over Kø-
ge”. Det fremgår således af anlægsloven, at omkostningerne til omlægning af
ledninger, som ligger på gæsteprincippet, skal afholdes af ledningsejerne, hvil-
ket er i overensstemmelse med Højesteretsdom af 22. september 2009 (sag
280/2008).
Ovennævnte politiske beslutning indebærer, at Banedanmark ikke har beføjelse
til at kompensere ledningsejere for de økonomiske konsekvenser af gæsteprin-
cippet. Ledningsejerne skal således afholde omkostninger forbundet med led-
ningsomlægninger, men vil også fremover omkostningsfrit kunne have dem
liggende.
Tankerne bag gæsteprincippet fandt vej til en række domme fra 1930’erne, og
gæsteprincippet har siden dengang være den gældende retstilstand for lednin-
ger i vejareal.
Som det fremgår ovenfor er der både ulemper og fordele ved gæsteprincippet,
hvilket har været kendt siden 1930’erne. Til eksempel har Fjellebro Vandværk
haft deres ledninger liggende gratis langs vejnettet siden 1965. Der kommer
dog nu en udgift til flytning af ledningerne som følge af anlægget af den nye