Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1429742_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. december 2014
2014-4788
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. november 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr.90:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 5. november 2014 fra Rebild
kommune vedrørende den fremtidige togbetjening af IC-tog i Rebild Kommu-
ne, jf. TRU alm. del - bilag 40.
Svar:
Spørgsmålet om ændring af togenes standsningsmønster i Rebild kommune
aktualiserer sig på grund af overdragelsen af ansvaret for regionaltogstrafikken
i Nordjylland til regionen.
Omlægningen medfører flere direkte regionaltogforbindelser til og fra Aalborg
samt mere end 50 pct. udvidelse af togtrafikken i regionen, herunder på Aal-
borg nærbane.
Driftsansvaret planlægges overdraget i december 2016 kort efter ibrugtagning
af det nye signalsystem på Banedanmarks strækning i Nordjylland, som gør det
teknisk muligt at opfylde den oprindelige vision for Aalborg nærbane mellem
Aalborg og Skørping om betjening med lokale nærbanetog i halvtimes drift.
Aalborg nærbane er - som navnet antyder - primært beregnet for lokale passa-
gerer internt i Aalborg området. Nærbanen er i udgangspunktet tænkt at skulle
betjenes med mindst 2 lokale tog i timen i hver retning mellem Skørping og
Aalborg. På grund af begrænsningerne i det gamle signalsystem på strækningen
var – og er - der dog kun mulighed for at køre 3 togafgange i timen pr retning,
hvoraf lyntog og IC-tog mellem København og Aalborg beslaglægger de 2. Der
har derfor kun været plads til ét lokalt nærbanetog i timen. For at sikre den
forudsatte halvtimes drift har det været nødvendigt at lade IC-togene stoppe
ved de små stationer, hvilket har medført et tidstab på 5-6 minutter for de IC
rejsende mellem Hobro og Aalborg sammenlignet med før åbning af nærbanen
i december 2003.
I aftalen mellem staten og regionen om overtagelse af trafikkøberansvaret for
regional togtrafik, vil IC togene efter 2016 fortsat at stoppe i Skørping, så der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429742_0002.png
bliver mulighed for at stige om mellem IC togene og Aalborg nærbane. Hvis
man fra lokal side måtte have ønske om at foretrække et stop i Støvring frem
for Skørping er der ikke noget til hinder for at IC togene
alternativt
stopper i
Støvring. Denne valgmulighed er indeholdt i aftalen mellem staten og regionen
om trafikkøberansvaret.
Ved fastlæggelse af omstigningsstationen bemærkes, at Skørping - som kom-
munens tal viser - flere passagerer end Støvring, og er samtidigt, som den syd-
ligst beliggende station på Aalborg nærbane, det naturlige omstigningspunkt
for passagerer mellem stationerne på nærbanen og stationer syd for Skørping.
Der er ikke noget samfundsøkonomisk argument for at lade IC togene stoppe i
både Støvring og Skørping – tværtimod.
Beboerne i Støvring får med den nye køreplan ikke dårligere muligheder for at
komme til og fra arbejde, men de får i sydgående retning et skifte og dermed en
rejsetidsforlængelse på 4 minutter svarende til omstigningstiden til et sydgåen-
de tog i Skørping. I følge de af kommunen oplyste tal i henvendelse af 5. no-
vember til Transportudvalget, berører forringelserne i alt 758 rejser om ugen,
som samlet set kommer til at bruge 51 timer ekstra.
IC togene befordrer imidlertid ca. 26.000 passagerer om ugen, som ved et stop
i Støvring ville få forlænget rejsetiden med mindst 1,7 minut pr stop svarende
til i alt 725 timer. Forbedringerne for passagererne i IC togene (på 725 timer)
overstiger altså meget klart forringelserne for passagererne i Støvring (på 51
timer).
Man kan herudover tage i betragtning at et IC stop i Støvring også ville kunne
give en rejsetidsforbedring for lokale rejsende mellem Støvring og Aalborg ved
at Støvring rejsende så kan undgå et stop i Skalborg og Svenstrup. Hvis denne
potentielle fordel inkluderes ville et stop i Støvring give en lokal fordel på i alt
129 timer, som stadigt er langt mindre end tabet på 725 timer for de gennem-
kørende passagerer.
Selv hvis man inkluderer et genetilllæg for de omstigende Støvringpassagerer i
Skørping i en samfundsøkonomisk opgørelse ville alle fordelene ved et IC stop i
Støvring kun være 1/3 af tabet for de gennemkørende rejsende. Konklusionen
om at det samlet set ikke er en fordel med et stop for IC-tog i Støvring er såle-
des ret klar.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke