Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. december 2014
2014-4788
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. november 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr.90:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 5. november 2014 fra Rebild
kommune vedrørende den fremtidige togbetjening af IC-tog i Rebild Kommu-
ne, jf. TRU alm. del - bilag 40.
Svar:
Spørgsmålet om ændring af togenes standsningsmønster i Rebild kommune
aktualiserer sig på grund af overdragelsen af ansvaret for regionaltogstrafikken
i Nordjylland til regionen.
Omlægningen medfører flere direkte regionaltogforbindelser til og fra Aalborg
samt mere end 50 pct. udvidelse af togtrafikken i regionen, herunder på Aal-
borg nærbane.
Driftsansvaret planlægges overdraget i december 2016 kort efter ibrugtagning
af det nye signalsystem på Banedanmarks strækning i Nordjylland, som gør det
teknisk muligt at opfylde den oprindelige vision for Aalborg nærbane mellem
Aalborg og Skørping om betjening med lokale nærbanetog i halvtimes drift.
Aalborg nærbane er - som navnet antyder - primært beregnet for lokale passa-
gerer internt i Aalborg området. Nærbanen er i udgangspunktet tænkt at skulle
betjenes med mindst 2 lokale tog i timen i hver retning mellem Skørping og
Aalborg. På grund af begrænsningerne i det gamle signalsystem på strækningen
var – og er - der dog kun mulighed for at køre 3 togafgange i timen pr retning,
hvoraf lyntog og IC-tog mellem København og Aalborg beslaglægger de 2. Der
har derfor kun været plads til ét lokalt nærbanetog i timen. For at sikre den
forudsatte halvtimes drift har det været nødvendigt at lade IC-togene stoppe
ved de små stationer, hvilket har medført et tidstab på 5-6 minutter for de IC
rejsende mellem Hobro og Aalborg sammenlignet med før åbning af nærbanen
i december 2003.
I aftalen mellem staten og regionen om overtagelse af trafikkøberansvaret for
regional togtrafik, vil IC togene efter 2016 fortsat at stoppe i Skørping, så der