Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. november 2014
2014 – 4685
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har den 6. november 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg herved skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Michael Aastrup Jensen (V)
Spørgsmål nr. 81
Ministeren bedes redegøre for mulighederne for brugerfinansiering af en ny
fjordforbindelse over Randers Fjord, hvis man anvender samme brugerfinan-
sieringsløsning, som der er lagt op til ved en ny fjordforbindelse ved Frederiks-
sund, herunder hvor meget prisen vil blive for brugerne?
Svar
Randers Kommune gennemførte i 2008 en VVM-proces og vedtog et kommu-
neplantillæg for en østlig Randers Fjord forbindelse. Efterfølgende gennemfør-
te kommunen indledende analyser for en brugerfinansiering af projektet.
På opfordring af Randers, Norddjurs og Syddjurs Kommuner deltog Trans-
portministeriet og Vejdirektoratet i 2012- 2013 i et samarbejde med Randers
Kommune om en analyse af perspektiverne for en brugerfinansiering for en ny
Randers Fjord forbindelse.
Analysen beskriver flere scenarier med forskellige forudsætninger om takster
på Randers Bro og en ny fjordforbindelse. Med en takst på 12 kr. for personbi-
ler og 25 kr. for lastbiler på en ny fjordforbindelse og uden takst på Randers
Bro viser analysen, at tilbagebetalingstiden for projektet vil overskride 40 år.
Såfremt en ny fjordforbindelse skal tilbagebetales på 40 år vil det således –
afhængig af renten og anlægsøkonomien – kræve et indskud på 460-820 mio.
kr., hvis strækningen Hadsundvej-Hobrovej og vej- og brovedligeholdelse in-
kluderes i projektet. Uden anlæg af Hadsundvej-Hobrovej og uden medregning
af vej- og brovedligeholdelse vil det nødvendige indskud være på 290-500 mio.
kr. Referenceåret er 2012.
Ved den kommende fjordforbindelse ved Frederikssund er gennemført en lig-
nende analyse, der forudsætter en takst på 14 kr. for personbiler og 41 kr. for
lastbiler (2013-niveau). Her er forudsat et indskud på 659,5 mio. kr.(2014-
niveau) for at reducere tilbagebetalingstiden til 40 år.