Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1422917_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. november 2014
2014-4660
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. november 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål 77 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 77:
Ministeren bedes gøre rede for, hvorfor 88 pct. af alle inspektioner af uden-
landske fly finder sted i Kastrup, og næsten ingen i provinslufthavnene.
Svar:
Trafikstyrelsen er myndighed for det sikkerhedsmæssige tilsyn med civil luft-
fart i Danmark. Jeg har anmodet styrelsen om en udtalelse, og de oplyser føl-
gende:
”Langt størstedelen af Trafikstyrelsens tilsyn med luftfartøjer vedrører dansk
indregistrerede fly og danske luftfartsselskaber. Tilsvarende udfører myndig-
hederne i andre lande samme tilsyn af deres luftfartøjer og luftfartsselskaber,
enten under fælleseuropæiske regler eller globale regler fra den internationale
civile luftfartsorganisation, ICAO. Dette er det grundlæggende system for luft-
fartssikkerhed.
Som supplement hertil udføres i henhold til gældende EU-regler på området
såkaldte rampeinspektioner på udenlandske luftfartøjer fra såvel andre EU-
lande (SACA) som tredjelande (SAFA) i Danmark.
Luftfartsmyndighederne i
de andre EU-lande udfører tilsvarende inspektioner i deres respektive lufthav-
ne. Dette system er en ekstra gensidig betryggelse af, at myndighederne i hjem-
landene udfører deres tilsynsarbejde forsvarligt.
Rampeinspektioner er kortvarige, uanmeldte inspektioner på ca. �½ time, der
udføres, når flyet ankommer til gate. Ved inspektionen undersøges flyets tekni-
ske stand samt besætningens og flyets påkrævede dokumentation.
Antallet af rampeinspektioner for hvert land fastsættes efter beregningsmeto-
der i henhold til EU-reglerne på området, som også indeholder regler om,
hvordan selskaberne udvælges til inspektion. Rampeinspektionerne skal såle-
des gennemføres efter bl.a. en risikovurdering, på baggrund af en fortrolig prio-
ritetsliste fra det europæiske luftfartsagentur (EASA) om selskaber, der bør
holdes nærmere øje med.
Rent tilsynsmæssigt har det ikke den store betydning, hvor i Danmark inspek-
tionerne foretages, da inspektionerne er rettet mod luftfartøjet og luftfartssel-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422917_0002.png
skabet og ikke lufthavnen, hvori inspektionen foretages. Således kan det fly, der
lander i fx Aalborg den ene dag, lande i Kastrup en anden dag.
Hovedparten af inspektionerne foretages i Københavns Lufthavn, Kastrup, på
grund af den store mængde udenlandske selskaber og trafik til netop denne
lufthavn. I 2013 havde Københavns lufthavn, Kastrup ca. 80 pct. af samtlige
udenrigsoperationer i Danmark. Trafikstyrelsen har også udført tilsyn i andre
lufthavne, fx Billund, hvor der opererer selskaber, der ikke opererer i Kastrup.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke