Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. november 2014
2014-4650
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. november 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Mike Legarth (KF).
Spørgsmål nr. 76:
Ministeren bedes oplyse, om Bornholm i det nuværende driftskoncept kan sik-
res en stabil færgebetjening, uden at der stilles krav om en erstatningsfærge,
samt belyse, hvilke konsekvenser fraværet af en erstatningsfærge i givet fald
ville have haft, bedømt ud fra erfaringerne fra den igangværende kontrakts
periode.
Svar:
I det nuværende driftskoncept sejler hurtigfærgerne på Ystadruten, mens den
konventionelle færge Hammerodde sejler på Køgeruten.
Erstatningsfærgen (færgen Povl Anker) indsættes på både Ystad- og Køgeruten
i tilfælde af havari, værftsophold eller vejrlig, hvor hurtigfærgerne ikke kan
sejle.
Det er en grundlæggende fordel, at der kan sejles på begge ruter på trods af
eventuelle problemer med havari, værftsophold eller hårdt vejr. Den fordel
opnås ikke, hvis der ikke er en erstatningsfærge.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke