Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1531040_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 16
Samråd om Rigsrevisionens beretning om driften af
rejsekortet
Samrådsspørgsmål AÆ:
”Ministeren bedes redegøre for hvordan
regeringen agter at følge op på
statsrevisorernes usædvanligt skarpe
kritik af Rejsekortet, herunder med
hensyn til det utilstrækkelige fokus fra
transportministeren og Rejsekort A/S på
brugervenligheden og økonomien i
projektet”
Indledning
Jeg vil besvare spørgsmålet i fire dele.
Indledningsvis vil jeg sige et par ord om
kortets historik, og hvem der har
ansvaret for kortets udformning.
Dernæst vil jeg komme ind på
spørgsmålet om kortets forsinkede
udrulning.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 691: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 13/5-15 om samrådsspørgsmål AÆ vedrørende Rejsekortet, til transportministeren
1531040_0002.png
Side 2 af 16
For det tredje vil jeg nævne nogle af de
initiativer jeg selv har taget i min
ministertid
Endelig vil jeg slå et par mere
fremadrettede temaer an.
1. Hvem har
ansvaret?
Med hensyn til hvem der har ansvaret
for forholdene omkring rejsekortet, vil
jeg gerne starte med at slå fast, at
Rejsekort A/S, som det er i dag, er et
aktieselskab med sin egen bestyrelse,
som er ejet af en række
trafikvirksomheder. Blandt ejerne er
DSB, som er ejet af staten og
Metroselskabet, som er delvist statsligt
ejet.
Set fra transportministerens synspunkt
er forbindelsen til selskabet altså den, at
der er tale om et selskab som
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 691: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 13/5-15 om samrådsspørgsmål AÆ vedrørende Rejsekortet, til transportministeren
1531040_0003.png
Side 3 af 16
henholdsvis et helt og et delvist statsligt
ejet selskab er medejere af.
Samtidig er det vigtigt at holde sig for
øje, at ansvaret for at beslutte, udforme
og implementere rejsekortet ligger i
rejsekortselskabet og hos de ejere, der
har bestilt og købt kortet.
Transportministeriet har altså ikke en
direkte adkomst til at træffe strategiske
beslutninger omkring selskabet eller
kortet.
I Rigsrevisionens beretning peges der
på, ministeriet til gengæld har et
sektoransvar, som indebærer, at
minister og ministerium skal gribe ind,
hvis noget i sektoren går alvorligt skævt.
Hertil kan man jo sige, at jeg og mine syv
seneste forgængere alle på godt og ondt
har en andel i sektoransvaret for, at
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 691: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 13/5-15 om samrådsspørgsmål AÆ vedrørende Rejsekortet, til transportministeren
1531040_0004.png
Side 4 af 16
rejsekortet er, hvor det er i dag. Jeg skal
prøve at gøre en lang historie kort:
Allerede fra 2001 lå de væsentlige træk
ved systemet, som vi kender det i dag,
fast. Det vil sige et system med check-
ind og check-ud og med automatisk
optankning af kortet.
Via to aktstykker i 2003 og 2005 fik DSB
og Metroselskabet adgang til at indskyde
kapital i selskabet.
Det var ved indgåelse af kontrakten med
leverandøren, at trafikselskaberne, DSB
og Metroselskabet lagde sig endegyldigt
fast på den grundlæggende måde
systemet fungerer på.
Og så er det lidt ligesom med beton. Før
betonen størkner, kan man forme den
som man vil. Når den først er størknet,
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 691: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 13/5-15 om samrådsspørgsmål AÆ vedrørende Rejsekortet, til transportministeren
1531040_0005.png
Side 5 af 16
et det derimod meget svært at ændre
formen.
Og de grundlæggende træk ved
rejsekortsystemet blev altså støbt i
betonen, mens Flemming Hansen, Jakob
Axel Nielsen, Carina Christensen og Lars
Barfoed – der nu er statsrevisor – var
transportministre.
Den minister, der senest har bidraget til
at forme kortet væsentligt, var Hans Chr.
Schmidt. Det skete bl.a. ved, at man
opgav luftlinjeafstanden som grundlag
for takstudmålingen.
Projektet fik endvidere i hans
ministertid tilført ekstra midler til
færdiggørelsen i form af aktstykket fra
2011. Det skete efter en grundig
vurdering af, om systemet teknisk
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 691: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 13/5-15 om samrådsspørgsmål AÆ vedrørende Rejsekortet, til transportministeren
1531040_0006.png
Side 6 af 16
overhovedet ville kunne bringes til at
fungere.
Senest har jeg selv med både
oprydningslisten før jul og arbejdet med
en ny finansieringsmodel forsøgt at rette
op på projektet – både i forhold til
kunderne og økonomisk.
Men det er altså på baggrund af et
arbejde, som der er bygget videre på
igennem mange år og inden for de
rammer, som tidligere beslutninger og
kontrakter, der er indgået for mange år
siden tillader.
2. Forsinket
udrulning
I forhold til økonomien peger
statsrevisorerne på, at det har haft
økonomiske konsekvenser for selskabet,
at udrulningen af systemet er blevet
forsinket bl.a. som følge af at
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 691: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 13/5-15 om samrådsspørgsmål AÆ vedrørende Rejsekortet, til transportministeren
1531040_0007.png
Side 7 af 16
udfasningen af klippekortene i
hovedstadsområdet er blevet udskudt.
Her skal man først og fremmest huske
på, at det er selskaberne bag rejsekortet,
og ikke de ministre, der har siddet i min
stol på de pågældende tidspunkter, der
har truffet disse beslutninger.
Når det er sagt, vil jeg dog gerne
understrege, at jeg har forståelse for det
dilemma, som selskaberne har stået i,
når de skulle træffe den beslutning. For
det har jo handlet om, hvorvidt man
vurderede, at produktet – rejsekortet –
var klar til at løfte opgaven for kunderne.
Man har helt konkret skullet afveje
hensynet til kunderne og deres
oplevelser med kortet over for de
økonomiske hensyn til selskabet.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 691: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 13/5-15 om samrådsspørgsmål AÆ vedrørende Rejsekortet, til transportministeren
1531040_0008.png
Side 8 af 16
Det har ikke været mit indtryk, at
udvalget her – eller Folketinget i øvrigt –
i den forbindelse har skubbet på for
hurtigere at få udfaset klippekortet i
Hovedstadsområdet af hensyn til
økonomien i rejsekortselskabet.
Tværtimod har hensynet til kunderne jo
ofte været fremhævet, også fra udvalgets
side, når kortet har været til debat.
Det samme gælder aktuelt, når det
drejer sig om perspektiverne for at få
periodekort over på rejsekortet.
Efter min mening var og er det rimeligt,
at selskaberne har taget hensyn til
brugerne – og til rejsekortets omdømme
– ved at forsøge at sikre, at produktet
rent faktisk fungerer, når disse større
spring skal tages.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 691: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 13/5-15 om samrådsspørgsmål AÆ vedrørende Rejsekortet, til transportministeren
1531040_0009.png
Side 9 af 16
Det er jo grundlæggende også det hele
vores arbejde med oprydningslisten har
handlet om.
I den forbindelse har det været et
væsentligt problem, at der har været en
alt for snæver kobling mellem brugen af
kortet og selskabets finansieringsmodel.
Det har gjort det vanskeligt at finde gode
løsninger for kunderne. Og det er en fejl
vi nu retter op på.
3. Heunickes
løsning
I forhold til statsrevisorernes kritik vil
jeg også gerne knytte et par ord til, hvad
jeg selv har gjort.
Jeg blev som bekendt transportminister
i februar 2014.
I efteråret 2014 blev jeg i stigende grad
bekymret over de mange problemer
3.1.
Brugertilfredshed
brugerne oplevede med kortet.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 691: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 13/5-15 om samrådsspørgsmål AÆ vedrørende Rejsekortet, til transportministeren
1531040_0010.png
Side 10 af 16
Det var den direkte anledning til, at jeg
tog initiativ til sammen med ordførerne
at opstille en oprydningsliste, der tog fat
på de 17 største problemer, kunderne
klagede over.
Listen blev konsolideret af ordførerne,
inden den blev sendt til selskaberne, og
gennemgået for ordførerne, da
løsningsforslagene fra selskaberne forelå
op mod jul.
På listen var bl.a. problemerne om skift
af betalingskort og glemt check ud.
Jeg noterer med stor tilfredshed, at langt
de fleste af punkterne på listen allerede
nu er sat i værk, således at arbejdet
overordnet følger planen.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 691: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 13/5-15 om samrådsspørgsmål AÆ vedrørende Rejsekortet, til transportministeren
1531040_0011.png
Side 11 af 16
Jeg vil opfordre selskaberne til at tage
ved lære af dette initiativ og i fremtiden
målrettet adressere kundeproblemerne.
3.2. Økonomi
I efteråret 2014 – nogenlunde parallelt
med forløbet omkring oprydningslisten
– fik vi i ministeriet klare indikationer
på, at den var gal med
rejsekortselskabets økonomi, og at
selskabets ejere ikke selv var i stand til at
finde en løsning.
Disse problemer blev ordførerne også på
et af møderne omkring oprydningslisten
kort orienteret om.
Ligesom med kundeproblemerne
reagerede vi på de økonomiske
problemer, og der er nu gennem det
seneste halve år arbejdet intensivt på at
finde en holdbar finansieringsmodel for
rejsekortselskabet.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 691: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 13/5-15 om samrådsspørgsmål AÆ vedrørende Rejsekortet, til transportministeren
1531040_0012.png
Side 12 af 16
Vel at mærke en løsning, som ikke
indebærer nye kapitalindskud til at
finansiere de løbende udgifter.
Modellen sikrer, at rejsekortselskabets
udgifter bliver dækket i form af betaling
fra de deltagende trafikvirksomheder.
Der er tale om en slags
abonnementsbetaling for selskabernes
brug af rejsekortet, der som noget nyt
ikke er knyttet direkte til udrulningen af
kortet.
Dermed slipper vi altså for, at der i
fremtiden skal foretages afvejninger af
kundehensyn og hensynet til selskabets
økonomi, sådan som det var tilfældet
omkring udfasningen af klippekortene.
Og med ro om økonomien slipper vi for,
at selskaberne bruger tiden på at slås om
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 691: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 13/5-15 om samrådsspørgsmål AÆ vedrørende Rejsekortet, til transportministeren
1531040_0013.png
Side 13 af 16
budgetter og fordelingsnøgler i stedet for
at finde gode løsninger til kunderne.
Modellen er nu udarbejdet. Den skal her
i løbet af maj måned behandles i de
enkelte selskabers bestyrelser, så den
kan træde i kraft fra 1. juni i år.
Som en del af modellen får
Transportministeriet en observatørpost i
bestyrelsen for Rejsekort A/S, så vi får
mulighed for hurtigere at registrere og
reagere, hvis der er problemer.
Kort sagt mener jeg altså, at vi er godt i
gang med at gøre noget ved både
rejsekortets brugervenlighed og de
økonomiske problemer.
Og jeg noterer mig, at Rigsrevisionen i
sin beretning faktisk anerkender den
indsats, og at den har virket.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 691: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 13/5-15 om samrådsspørgsmål AÆ vedrørende Rejsekortet, til transportministeren
1531040_0014.png
Side 14 af 16
4. Invitation til
politiske
forhandlinger
Men hvad så med det fremadrettede?
For jeg kan naturligvis ikke garantere at
der ikke vil vise sig nye problemer med
rejsekortet.
Eller andre problemer, hvor den
decentrale struktur i organiseringen af
den kollektive trafik kommer til kort,
fordi de mange aktører ikke kan blive
enige om, hvordan de fælles, tværgående
opgaver og problemer skal løses.
Det er f.eks. et problem vi også har set i
forhold til arbejdet med
takstharmonisering på Sjælland.
Jeg har noteret mig, at statsrevisorerne
lægger vægt på, at ministeriet skal tage
en mere aktiv rolle for at undgå den type
problemer, uanset at kompetencen i
medfør af lovgivningen ligger hos
trafikvirksomhederne.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 691: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 13/5-15 om samrådsspørgsmål AÆ vedrørende Rejsekortet, til transportministeren
1531040_0015.png
Side 15 af 16
Her er det vigtigt at holde sig for øje, at
en mere direkte statslig involvering i
f.eks. rejsekortet eller på takstområdet
vil kræve ny lovgivning.
Derfor er det også noget, der helst skal
være bred politisk enighed om, hvis vi
skal kaste os ud i.
Jeg vil derfor indbyde ordførerne til en
drøftelse af, hvor dette ”snit” for statens
ansvar fremover skal lægges. Et mål
kunne være at nå frem til en
principaftale, der kan danne grundlag
for de lovændringer, der måtte vise sig
nødvendige for at implementere
eventuelle ændringer.
Jeg mener udgangspunktet må være en
fælles erkendelse af, at sagerne omkring
rejsekortet og takstharmonisering har
vist, at den nuværende decentrale
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 691: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 13/5-15 om samrådsspørgsmål AÆ vedrørende Rejsekortet, til transportministeren
1531040_0016.png
Side 16 af 16
struktur, der forudsætter, at
trafikvirksomhederne kan og skal løse
problemerne i fællesskab, ikke fungerer
optimalt.
Jeg mener ikke vi skal ændre på, at det
er lokalt man har ansvaret for at træffe
beslutning om den lokale kollektive
trafikbetjening. Det handler først og
fremmest om, hvor og hvornår busserne
skal køre. Det skal vi ikke blande os i.
Men når det drejer sig om
landsdækkende forhold så som billet- og
takstsystemer og passagerinformation,
har erfaringerne ikke mindst med
rejsekortet vist, at der er behov for en
stærkere koordinering. Det vil jeg godt
invitere til en drøftelse af.