Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1533362_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
26. maj 2015
2015-2889
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. maj 2015 stillet mig følgende spørgsmål 658,
som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund
Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 658:
Ministeren bedes redegøre for de samfundsøkonomiske effekter af at udvide
E45 med et ekstra spor i hver retning på strækningen mellem Vejle og Randers.
Svar:
Der er ikke gennemført samfundsøkonomiske beregninger af en udvidelse af
E45 til 6 spor på hele strækningen mellem Vejle og Randers. I den strategiske
analyse af E45 er der imidlertid gennemført samfundsøkonomiske beregninger
af udvidelser på nogle delstrækninger. Den interne rente for delstrækningerne
fremgår af nedenstående tabel:
Delstrækning
Samlet anlægsoverslag
(mia. kr.)
Samfundsøkonomi
(intern rente, pct.)
1)
1. Ejer Bavnehøj - Aarhus S
1,0
5,4-7,4
Del af strækning 1: Aarhus S
– Skanderborg S
0,5
6,3-8,7
2. Sønder Borup – Randers S
0,1
2,5-4,4
3. Aarhus V – Hadsten
1)
1,6
0,4-1,2
Samfundsøkonomien er beregnet med en nettoafgiftsfaktor på 1,17, og de anførte intervaller angi-
ver beregning med henholdsvis ”lav” og ”høj” trafikvækst.
Kilde: Vejdirektoratets rapport 459 ”Udbygning af den Østjyske Motorvej (E45).
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke