Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1527230_0001.png
Økonomi- og indenrigsminister Morten Østergaards talepapir
Det talte ord gælder
Anledning:
Besvarelse af TRU alm. del samrådsspørgsmål
AU-AZ om privatbaner.
Tid og sted: 29. april 2015 kl. 13.00-14.30 på Christiansborg,
Lokale 2-080
Samrådsspørgsmål AU
Hvad er baggrunden for, at ministeren har meddelt, at der ikke
foreløbigt vil ske en omlægning af investeringstilskuddet til den
regionale lokalbanedrift, så det fra 1. januar 2016 alligevel ikke vil
indgå i det almindelige bloktilskud til regionerne?
Samrådsspørgsmål AV
Kan ministeren oplyse, om f.eks. Region Sjælland fuldt ud har
anvendt den del af bloktilskuddet, som stammer fra ”antal
kilometer privatbanespor”, samt investeringstilskuddet til drift,
vedligehold og investeringer i regionens lokalbaner?
Samrådsspørgsmål AW
Som et led i økonomiaftalen for 2015 mellem Danske Regioner og
regeringen blev det besluttet at gennemføre en analyse af
bloktilskudskriteriet ”antal kilometer privatbanespor”. Mener
ministeren, at det pågældende bloktilskudskriterium har
en gavnlig virkning på regionernes investeringer i lokalbanerne?
Samrådsspørgsmål AX
Af økonomiaftalen for 2015 mellem Danske Regioner og
regeringen fremgik det, at der skulle igangsættes en analyse af
tilbringetrafikken til togene for at sikre bedre sammenhæng i den
kollektive trafik. Arbejdet med denne analyse igangsattes i
efteråret 2014 og skal afsluttes ultimo marts 2015. Hvad er status
på dette analysearbejde?
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 646: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om statsligt tilskud til lokalbaner, til økonomi- og indenrigsministeren
1527230_0002.png
Samrådsspørgsmål AY
Ministeren har meddelt, at omlægningen af investeringstilskuddet
til bloktilskud ikke vil ske foreløbigt, og samtidig meddelt, at han vil
igangsætte en ny supplerende undersøgelse af statens tilskud til
lokalbanerne. Hvad er det, der skal undersøges, som ikke er
undersøgt i de to allerede nævnte analyser?
Samrådsspørgsmål AZ
Er ministeren indstillet på at sikre, at de eksisterende lokalbaner –
herunder Tølløsebanen som aktuelt er i fare for at blive nedlagt –
kan opretholdes og udvikles. Vil ministeren sikre, at en fornøden
del af de tilskud, der i øjeblikket bevilges i bloktilskud til
regionerne, vil blive målrettet drift, vedligehold og investeringer i
lokalbanerne, hvilket vel var forventeligt henset til
bloktilskudskriteriet ”kilometer privatbanespor” og et
investeringstilskud tildelt efter en behovsvurdering?
[Indledning]
Tak for spørgsmålene om privatbanernes finansiering, herunder
vedr. Tølløsebanen. Da alle seks spørgsmål vedrører samme
emne og lapper ind over hinanden, vil jeg besvare spørgsmålene
samlet.
Jeg ved, at det er et emne, der optager mange – lige fra borgere,
der benytter privatbanerne til den daglige transport, til politikere i
regionerne og her på Christiansborg. Og lad mig også
indledningsvist slå fast, at regeringen først og fremmest ønsker, at
der er en ordentlig kollektiv trafik i hele landet.
[Finansieringen af privatbaneopgaven overordnet]
Der findes i dag 14 privatbaner rundt om i landet. Historikken er,
at de daværende amter i år 2000 overtog det fulde ansvar for
privatbaneopgaven. Og med kommunalreformen overgik opgaven
så til regionerne som en del af regionernes opgaver på det
regionale udviklingsområde.
2
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 646: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om statsligt tilskud til lokalbaner, til økonomi- og indenrigsministeren
1527230_0003.png
Opgaverne på det regionale udviklingsområde er finansieret af et
bloktilskud (2,3 mia. kr. i 2015) og et udviklingsbidrag fra
kommunerne i de enkelte regioner (717 mio. kr.). Derudover ydes
der et særligt investeringstilskud vedr. investeringer i
privatbanerne (106 mio. kr.).
Ved fordelingen af bloktilskuddet tages der højde for forskelle i
regionernes udgiftsbehov, og her indgår der bl.a. et kriterium for
antal kilometer privatbanespor. Det kriterium afhænger helt
konkret af, hvor mange kilometer privatjernbanespor regionen har,
og er altså påvirkeligt for ændringer i dette antal kilometer.
Generelt er der ikke en direkte sammenhæng mellem, hvordan en
region vælger at prioritere eller løse en opgave og de enkelte
bloktilskudskriterier. Bloktilskudskriterierne er med andre ord
normalt neutrale i forhold til valg af opgaveløsning. Det opnås ved
at bloktilskudskriterierne i udgangspunktet er upåvirkelige i forhold
til regionernes konkrete dispositioner. Og det er regionernes
ansvar at prioritere opgaverne inden for den samlede økonomiske
ramme.
Investeringstilskuddet er med den model, som har fungeret hidtil,
fordelt til regionerne efter en historisk vurdering af
investeringsbehovet i hver region. Der har samtidig været tilknyttet
det vilkår, at hvis en region nedlagde en privatbane, skulle
tilskuddet tilbagebetales til staten, hvis der ikke kunne
dokumenteres et tilsvarende gennemført investeringsniveau. Men
det er altså kun i det tilfælde, at en bane nedlægges og med et
investeringsniveau samlet set over en årrække.
Heraf følger det også, at staten ikke forudsætter - eller
systematisk følger op på - at der årligt i de enkelte regioner,
3
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 646: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om statsligt tilskud til lokalbaner, til økonomi- og indenrigsministeren
1527230_0004.png
herunder konkret i Region Sjælland, anvendes et bestemt beløb til
drift, vedligehold og investeringer i regionernes baner. [Spm. AV]
[Opgaven for arbejdsgruppe om privatbanernes finansiering]
Som opfølgning på økonomiaftalen mellem regeringen og Danske
Regioner fra i sommer, blev der nedsat en arbejdsgruppe til at
lave en analyse af netop den del af bloktilskuddet til regionerne,
der bliver fordelt efter kriteriet for antal kilometer privatbanespor.
Arbejdsgruppen har været forankret i Økonomi- og
Indenrigsministeriet og haft deltagelse af Danske Regioner,
Finansministeriet, Transportministeriet og KL. Arbejdsgruppens
rapport blev offentliggjort her i marts, hvor den samtidig blev
oversendt til udvalgets orientering.
Arbejdet har som nævnt særligt haft fokus på det omtalte
bloktilskudskriterium for antal kilometer privatbanespor.
Baggrunden er, at regioner, der måtte nedlægge et antal kilometer
privatbanestrækning - fx som led i effektiviseringer - med den
årlige opdatering af kriteriet vil få en lavere kriterieværdi og som
konsekvens heraf en lavere andel af bloktilskuddet.
Men det betyder også, at en ændring af kriteriet kan påvirke
regionernes incitament til at have privatbaner.
Derfor var det også en del af arbejdsgruppens opgave at inddrage
både hensynet til en effektiv drift i regionerne
og
hensynet til en
sammenhængende kollektiv trafik i hele landet.
[Rapportens konklusioner]
Rapporten fra arbejdsgruppen bekræfter, at privatbanekriteriet har
4
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 646: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om statsligt tilskud til lokalbaner, til økonomi- og indenrigsministeren
1527230_0005.png
en konserverende effekt ift. opretholdelse af privatbaner, som ikke
findes ved f.eks. busløsninger. En region vil ved lukning af en
bane normalt miste mere i bloktilskud, end den vil opnå i
besparelse på at lukke banen. Dermed kan det altså – isoleret set
- betale sig for regionerne at fortsætte driften af banerne og
dermed også investere i baner og materiel.
Bloktilskudskriteriet giver dermed i sin nuværende udformning
sammen med den hidtidige betingelse knyttet til
investeringstilskuddet et incitament til at opretholde og dermed
også at investere i privatbanerne. [Spm. AW]
Bloktilskudskriteriet er dermed heller ikke neutralt i forhold til valg
af opgaveløsning, og det må forventes at regionen skeler –
naturligvis kan man sige – til de bloktilskudsmæssige
konsekvenser i valget mellem bane- eller busløsning.
På den baggrund er der i rapporten fra arbejdsgruppen oplistet
flere mulige modeller for en eventuel tilpasning i forhold til
bloktilskudskriteriet.
Den ene er status quo, som vi kender det i dag. De tre andre
indebærer alle en fastfrysning af bloktilskudskriteriet (dvs. så det
ikke nedskrives med antallet af nedlagte kilometer privatbanespor
i en årlig opdatering) men på forskellige vilkår.
I den fjerde og sidste af arbejdsgruppens modeller foreslås det, at
fastfryse kriterieriet, mens der samtidig stilles krav til regionen om,
at der sikres en regional busdrift som en relevant erstatning for
den pågældende banestrækning, hvis regionen måtte prioritere at
lukke den.
5
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 646: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om statsligt tilskud til lokalbaner, til økonomi- og indenrigsministeren
1527230_0006.png
Denne model forudsætter - hvis den skulle gennemføres i praksis
- en konkretisering af de nærmere krav ud fra en trafikfaglig
anskuelse.
[Trafikale overvejelser]
De fire modeller skal ses i sammenhæng med en række
overordnede overvejelser om de trafikale hensyn. Herunder
hensynet til at der lokalt sikres en sammenhængende kollektiv
trafik.
For regionerne betyder en fastfrysning af kriteriet, at de vil få
større reel frihed i tilrettelæggelsen af den kollektive trafik på
tværs af kommunegrænser. Ved lukning af en bane, vil der
således kunne frigøres ressourcer på kort og langt sigt til
forbedring af busløsninger eller andre baner i regionen. For nogle
borgere indenfor regionen vil lukningen af en bane derfor kunne
medføre en forbedret trafikbetjening, mens det omvendt for
borgere og virksomheder, der påvirkes direkte af en banelukning,
vil kunne blive oplevet modsat.
En fortsat udvikling i og bosætning i yderområderne er afhængig
af en velfungerende infrastruktur af høj kvalitet. Her kan banerne
blive tillagt en vis betydning, da de fx kan opfattes som mere
komfortable og pålidelige, sammenlignet med en busrute.
Derudover peger arbejdsgruppen på, at regionerne har ansvaret
for den regionale kollektive trafik på tværs af kommunegrænser,
mens kommunerne har ansvaret inden for kommunegrænser. Ved
lukning af en banestrækning, der gennemløber flere kommuner,
kan der derfor ske en overvæltning af udgifter fra regionen til
kommunerne. Den problemstilling tager arbejdsgruppens model 4
højde for, ved at stille krav om relevant erstatningsbuskørsel ved
6
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 646: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om statsligt tilskud til lokalbaner, til økonomi- og indenrigsministeren
1527230_0007.png
lukning af en banestrækning som betingelse for en fastholdelse af
bloktilskudskriteriets værdi.
[Investeringstilskud]
Arbejdsgruppen har også fundet det relevant at inddrage
førnævnte investeringstilskud til regionerne. Det tilskud er rettet
mod investeringer i baner og materiel og fordeles i dag med
baggrund i en aftale fra år 2000 og en vurdering fra det
daværende Jernbanetilsyn fra 1999. I aftalen fra år 2000 var det
imidlertid forudsat, at investeringstilskuddet fra 2016 skulle overgå
til bloktilskuddet.
Som illustreret i arbejdsgruppens rapport vil den forudsatte
omlægning af investeringstilskuddet til bloktilskud imidlertid
indebære en omfordeling mellem regionerne såvel som en
påvirkning af regionernes incitamenter.
Det har ikke ligget inden for rammerne af arbejdsgruppens
kommissorium at gå nærmere ind i investeringstilskuddets
fordeling.
[Regeringens overvejelser]
Det er samlet regeringens opfattelse, at arbejdsgruppens rapport
svarer på den opgave, som blev stillet, men at den altså også
rejser nogle nye spørgsmål.
Regeringen har derfor vurderet, at der ikke på nuværende
tidspunkt er et tilstrækkeligt grundlag for at fremsætte lovforslag
om en fastfrysning af kriteriet for antal kilometer privatbanespor,
som Danske Regioner har ønsket.
7
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 646: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om statsligt tilskud til lokalbaner, til økonomi- og indenrigsministeren
1527230_0008.png
I stedet har regeringen tilkendegivet, at der skal iværksættes en
supplerende undersøgelse af blandt andet investeringstilskuddet,
så vi får det bedre belyst. Det skal også undersøges, om
investeringstilskuddet eventuelt kan fordeles på en anden måde
fremfor at overgå til bloktilskuddet.
Derfor har regeringen tilkendegivet, at den forudsatte omlægning
af investeringstilskuddet til bloktilskuddet fra 2016 udskydes, til
resultatet af den supplerende undersøgelse foreligger. Det
indebærer fx, at region Sjælland alligevel ikke mister 12 mio. kr. i
finansiering i 2016, og at rammerne for at fortsætte med driften af
fx Tølløsebanen dermed er uændrede.
For regeringen vil fokus fortsat være på, at der på den ene side er
en tilskyndelse for regionerne til at være effektive i deres
planlægning af den kollektive trafik, men at der på den anden side
også er et godt udbud af kollektiv trafik i hele landet.
Derfor ønsker regeringen også, at arbejdsgruppens model 4
uddybes betydeliget mere, for at afdække de nærmere
trafikfaglige aspekter mhp. en konkretisering af modellen.
Regeringen vil afvente disse uddybende undersøgelser før der
tages stilling til yderligere tiltag. [Spm. AU, AV, AY og AZ]
[Analyse af tilbringertrafikken]
Endelig spørges til [spm. AX] status for den analyse af
tilbringertrafikken til togene, som også indgik i økonomiaftalen for
2015 mellem regeringen og KL.
Som det også fremgår af økonomiaftalen for 2015, udarbejdes
analysen i et samarbejde mellem Transportministeriet,
8
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 646: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om statsligt tilskud til lokalbaner, til økonomi- og indenrigsministeren
1527230_0009.png
Finansministeriet, Danske Regioner, KL og Trafikselskaberne i
Danmark.
Jeg forstår, at arbejdet er i en afsluttende fase, og at det
forventes, at den færdige rapport vil foreligge inden for kort tid.
Jeg kan også oplyse, at der i analysen ses på den række af
eksempler på gode projekter, som i de senere år er gennemført i
bustrafikken og på privatbanerne, og som har bidraget til at styrke
tilbringertrafikken til togene. Der ses således også på potentialet
for at udbrede de gode eksempler til andre dele af landet.
Herudover kan jeg henvise til, at spørgsmål til analysens konkrete
indhold kan rettes til transportministeren.
[Afslutning]
Som det fremgår af min besvarelse er der altså god grund til at
lave en supplerende undersøgelse af investeringstilskuddet, en
evt. ændret fordeling af det, arbejdsgruppens model 4 og endelig
at afvente analysen af tilbringertrafikken, inden der træffes
endelige beslutninger om ændring i finansieringen af
privatbaneopgaven.
9