Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. maj 2015
2015-2660
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. april 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 624:
Ministrene bedes kommentere henvendelse af 22. april 2015 fra Jesper Hauritz
Sørensen, Kerteminde vedrørende IC-togforbindelser på Østfyn, jf. TRU alm.
del - bilag 233.
Svar:
Spørgsmålet er stillet til både ministeren for by, bolig og landdistrikter og mig.
Det er aftalt med ministeren for by, bolig og landdistrikter, at jeg svarer på beg-
ge ministres vegne.
Transportministeriets kontrakt med DSB fastsætter nogle rammer for togbe-
tjeningen på Langeskov station, men det er DSB, der er ansvarlig for køreplan-
lægningen, herunder om stationen skal betjenes med IC- eller regionaltog. Det
er således DSB og ikke transportministeren, der beslutter, om IC-tog skal stop-
pe på Langeskov station.
Dette princip har altid været anvendt i kontrakterne med DSB – også da VK-
regeringen lavede den kontrakt med DSB, som gjaldt fra 2005-2014.
Trafikkontrakten dimensionerer overordnet set DSB’s togtrafik gennem tre
forskellige trafikale krav til DSB:
1.
Trafikeringsplanen
der angiver hvor mange tog, der skal køre, fordelt
på delstrækninger og tidsintervaller
2.
Standsningsplanen
der angiver hvor mange af trafikeringsplanens tog,
der som minimum skal standse ved de enkelte stationer
3.
Linjeplanen
der angiver krav til gennemgående togforbindelser
I henhold til trafikkontraktens standsningsplan er DSB forpligtet til at betjene
Langeskov station med mindst ét tog hver anden time mellem åbningstids-