Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1525560_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. maj 2015
2015-2616
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. april 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested.
Spørgsmål nr. 618:
Ministeren bedes oplyse, hvilke ønsker, forslag m.v. til ændringer til opgrade-
ringen og udbygningen af jernbanen Ringsted-Holeby, der er fremsat af borge-
re, foreninger, kommuner m.v. langs strækningen, og som ikke er indeholdt i
Banedanmarks udbygningsplaner, jf. bl.a. henvendelse fra Glumsø Lokalråd
(TRU alm. del – bilag 218). Endvidere ønskes oplyst, hvad de samlede udgifter
til de nævnte ønsker beløber sig til i kr. samt i procent af det samlede anlægs-
budget.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser følgende:
”I forbindelse med de gennemførte VVM-undersøgelser af opgraderingen, ud-
bygningen og elektrificeringen af jernbanestrækningen mellem Ringsted og syd
for Holeby er der under de offentlige høringer indkommet en række forslag til
ændringer af projektet. Ligeledes er der i forbindelse med høringen af forslaget
til projektets anlægslov fremkommet forslag til ændringer af projektet. De ind-
komne forslag er behandlet i de relevante høringsnotater.
I den indledende idéfase fremkom bl.a. en række forslag til overordnede æn-
dringer af linjeføringen og udbygningen af jernbanen. Eksempelvis kan nævnes
forslag om nedgravning af banen gennem Eskilstrup og en forlægning af jern-
banen mod nord på en delstrækning på Lolland. Begrundelsen for fravalget af
disse forslag fremgår nærmere af det udarbejdede høringsnotat for idéfasen fra
april 2010. Høringsnotatet kan findes her:
http://www.bane.dk/db/filarkiv/9017/Horingsnotat%20April%202010.pdf.
Ligeledes fremkom der i forbindelse med den offentlige høring i første del af
2011 en række forslag til ændringer af jernbaneprojektet. Her kan bl.a. nævnes
økonomisk vidtrækkende forslag om tunnelføring af banen under Masnedsund
og forslag om støjdæmning i det åbne land. Hertil kommer en række forslag til
ændring af de foreslåede tekniske løsninger. Typisk er der fremkommet forslag
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 618: Spm. om, hvilke ønsker, forslag m.v. til ændringer til opgraderingen og udbygningen af jernbanen Ringsted-Holeby, der er fremsat af borgere, foreninger, kommuner m.v. langs strækningen, og som ikke er indeholdt i Banedanmarks udbygningsplaner, til transportministeren
1525560_0002.png
om ændring af funktionaliteten af de vejbærende broer, der skal ombygges i
projektet. Banedanmark har i forhold til disse forslag bemærket at de broer og
veje, der berøres af projektet, retableres og at det ikke omfatter forbedringer af
kommunale eller private anlæg. Banedanmark anser eksempelvis ikke etable-
ring af gang- og cykelstier langs vejstrækninger, der i dag ikke har det, for at
være omfattet af baneprojektet. En nærmere gennemgang af de indkomne for-
slag og Banedanmarks bemærkninger hertil fremgår nærmere af høringsnota-
tet fra december 2011. Høringsnotatet kan findes her:
http://www.bane.dk/db/filarkiv/12231/H%F8ringsnotat%20Femern%20og%2
0%D8resund%2C%20endelig.pdf.
Senest er der i forbindelse med høringen af forslaget til anlægslov fremkommet
forslag om en ændret udformning af Glumsø Station og etablering af sidespor i
forbindelse med hhv. Business Park Falster og Orehoved Havn. Banedanmark
har vurderet, at det seneste reviderede forslag om ændret udformning af Glum-
sø Station vil medføre en merudgift på ca. 15 mio. kr., (jf. svar på TRU alm. del
spørgsmål 589 + bilag 218). Omkostninger til etablering af sidespor er ikke
vurderet nærmere, idet det ligger uden for rammerne for projektet. Høringsno-
tatet for høringen af forslaget til anlægslov kan findes her:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/42259.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke