Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1529688_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. maj 2015
2015-2505
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. april 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra ikkemedlem af udvalget Eva Kjer Hansen (V).
Spørgsmål nr.610:
”Ministeren bedes redegøre for baggrunden for, at der med Togfondens Super-
lyn mellem København H og Aalborg er planlagt et stop i Randers, når der el-
lers kun stoppes i Odense og Aarhus.”
Svar:
Randers er Danmarks 5. største bysamfund udenfor Hovedstadsområdet efter
Aarhus, Odense, Aalborg og Esbjerg.
En standsning med superlyntoget mellem Aarhus og Aalborg i Randers er vur-
deret at medføre en tilvækst på 0,6 mio. rejser årligt mellem Timemodelbyerne,
hvilket i absolutte tal ligger på linje med Vejle, der ligeledes opnår ét stop pr
time med superlyntoget. Randers og Vejle er således de mellemstationer i
Timemodellen (dvs. ekskl. København, Odense, Aarhus og Esbjerg) som vil
opnå den største absolutte passagervækst. Opgjort i forhold til eksisterede pas-
sagertal opnår Randers den relativt største passagertilvækst blandt alle time-
modelstationerne.
Hertil kommer, at standsningen i Randers med superlyntoget vurderes mulig
uden at udløse meget store alternative baneinvesteringer for at opfylde målet
om 1 times rejsetid mellem Aarhus og Aalborg.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke