Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1529206_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. maj 2015
2015 - 2497
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. april 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 607:
I ministerens svar på TRU alm. del – spm. 584 hedder det bl.a., at ” …hverken
den vestlige eller den østlige løsning vil kunne udføres, så det er færdigt samti-
dig med den nye bane København-Ringsted.” Ministeren bedes i den forbindel-
se gøre rede for, hvilke ekstra ressourcer der skal tilføres, og hvilken ændret
planlægning der skal ske, for at udfletningen kan stå færdig samtidig med at
nybygningsløsningen København-Ringsted åbner.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som svarer følgende:
”I henhold til Trafikaftale 2014 – udmøntning af disponible midler i Infrastruk-
turfonden af 25. juni 2014 - gennemfører Banedanmark en undersøgelse af en
østlig løsning i Ringsted. Undersøgelserne forventes afsluttet ved årets udgang,
hvorefter der kan træffes beslutning om, hvilken løsning, der skal gennemføres
i Ringsted. Som der tidligere er redegjort for, bl.a. på Banedanmarks oriente-
ringsmøde med udvalget den. 10. december 2014 vil undersøgelserne blive
gennemført indenfor den tidsramme, der også har været gældende for den vest-
lige løsning i Ringsted, og som det fremgår af bl.a. besvarelsen af TRU spm 39
vedr. L152, er undersøgelsestiden i øvrigt afhængig af de nødvendige naturun-
dersøgelser. Undersøgelsesforløbet kan således ikke fremskyndes ved tilførsel
af yderligere ressourcer.
Når der foreligger en politisk afgørelse om løsning for Ringsted, samt de tilhø-
rende bevillinger, kan realiseringen påbegyndes. Dette kan således tidligst ske
ultimo 2015.
Idet anlægget forudsættes gennemført ved anlægslov, vil denne kunne fremsæt-
tes i foråret 2016 og formentlig være vedtaget medio 2016. Dette forløb vil hel-
ler ikke kunne forkortes ved tilførsel af yderligere ressourcer eller ændret plan-
lægning.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 607: Spm. om, hvilke ekstra ressourcer der skal tilføres, og hvilken ændret planlægning der skal ske, for at udfletningen ved Ringsted kan stå færdig samtidig med at nybygningsløsningen København-Ringsted åbner, til transportministeren
1529206_0002.png
Den første fase i realiseringen forventes at vare ca. 1�½ - 2 år. Den omfatter
blandt andet besigtigelse og ekspropriationer, detailprojektering, udbud og
indhentning af nødvendige godkendelser. Disse aktiviteter foregår i høj grad i
et serielt forløb, hvor den ene aktivitet er en forudsætning for den næste. Va-
righeden af flere aktiviteter er endvidere bundet i regler og behandling udenfor
Banedanmark – eksempelvis udbud, godkendelser og ekspropriation. Det vur-
deres derfor heller ikke muligt at forkorte denne fase ved tilførsel af yderligere
ressourcer eller ændret planlægning. Fasen må derfor forventes afsluttet ultimo
2017 eller medio 2018.
Da Ringstedbanen åbnes ultimo 2018, ville der – såfremt den niveaufri udflet-
ning skulle åbnes samtidig med Ringstedbanen - herefter være �½ - 1 år til de
anlægs- og banetekniske arbejder for denne, samt testkørsler og ibrugtagning.
Det er ikke muligt hverken med ekstra ressourcer eller ændret planlægnings-
forløb, at gennemføre anlæg, testkørsler og ibrugtagning på �½ - 1 år. Ba-
nedanmark vurderer således, at denne fase vil kræve en periode på 3�½ år.
Dette er således baggrunden for, at det bl.a. fremgår af besvarelsen af spørgs-
mål 945 (TRU alm. del), at det ikke er muligt at etablere en niveaufri udflet-
ning, så den står klar samtidig med åbningen af Ringstedbanen. Der vil mulig-
vis kunne gennemføres en mindre reduktion af perioden på �½-1 år ved at udfø-
re aktiviteter samtidig, men kun med begrænset effekt, med mindre man accep-
terer en længere lukning af banen gennem Ringsted. Dette vurderes imidlertid
ikke som en attraktiv løsning, også henset til, at man under ingen omstændig-
heder vil kunne have den niveaufri udfletning klar samtidig med åbningen af
Ringstedbanen.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke