Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. maj 2015
2015-2445
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. april 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllesteds (EL).
Spørgsmål nr.603:
”Ministeren bedes kommentere den kritik, som Udvalget for kollektiv trafik i
Skåne har rettet mod Helgoland, der beskrives som ”et ældre, utraditionelt,
fejlplaceret og meget hårdt benyttet værkstedsanlæg”, jf. artiklen ”Svenskerne
vil selv reparere Øresundstog” i Frederiksborg Amts Avis den 10. april 2015.
Ministeren bedes videre gøre rede for, hvilke muligheder der er for at finde en
anden placering til værkstedet.”
Svar:
Öresundståg – den sydsvenske trafikkøber for Øresundstrafikken - oplyser
følgende i en dansk oversættelse:
”Det er ikke Region Skåne eller Öresundtåg, som har udtalt at man er utilfreds
med vedligeholdelsen. Beslutningen [om at etablere et værksted] grundes ude-
lukkende i det forhold, at mindst 70 pct. af aktiviteterne sker i Sverige og at den
andel sandsynligvis vil stige. Der findes i dag ingen værksteder, som kan hånd-
tere disse tog i Sverige og derfor må man sikre værkstedskapacitet for at undgå
at skulle køre materieltog til og fra Helgoland. Det, som er anført i medierne, er
en konklusion, som aviserne selv har draget.”
Det er et svensk anliggende at indgå de nødvendige aftaler om vedligeholdelsen
af svenske tog, herunder de svenske Øresundstog. Vedligeholdelsen af DSB’s
Øresundstog er i første række et spørgsmål, som DSB tager sig af, og som ikke
er normeret i nogen kontrakt med staten. For så vidt angår den fremtidige pla-
cering af værkstedsfaciliteter i Danmark for danske tog generelt, er det et emne,
som skal undersøges i forbindelse med planlægningen af fremtidens materiel-
planer.