Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1524970_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. april 2015
2015-2414
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. april 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Transportudvalget.
Spørgsmål nr. 600:
I lyset af at Vejdirektoratet ved flere lejligheder har bedt en tilsynsførende virk-
somhed ved vejudvidelsen af TSA 50 ved Odense om at slukke sine blink på
bilen under tilsyn, bedes ministeren redegøre for, hvilke rettigheder en tilsyns-
førende virksomhed ved f.eks. motorvejsudvidelser har for sikkerhedsmæssigt
at sikre sine medarbejderes arbejdsbetingelser.
Svar:
Til brug for besvarelsen har Vejdirektoratet oplyst følgende:
”Vejdirektoratet varetager afgrænsningen, koordineringen og planlægning af
arbejdsmiljøarbejdet i henhold til bekendtgørelse vedrørende bygherrens plig-
ter.
Entreprenøren skal inden entreprisens start gennemgå og følge op på bygher-
rens kortlægning af særlige farlige arbejder med henblik på en vurdering af
særlige risici og problemer i relation til sikkerhed og sundhed.
Entreprenøren skal forelægge resultatet af sin vurdering af særlige risici for
bygherren til kommentering. Arbejdsmiljøkoordinatoren indarbejder efterføl-
gende dette i plan for sikkerhed og sundhed.
På opfordring af arbejdsmiljøkoordinatoren skal entreprenøren deltage i møder
vedrørende koordinering af arbejdsmiljø.
Inden hvert arbejdsmiljøkoordineringsmøde, typisk hver 14. dag, skal entre-
prenøren ved sin arbejdsmiljørepræsentant i samarbejde med arbejdsmiljøko-
ordinatoren gennemgå sikkerheden på entreprisen ved en gennemgang (sik-
kerhedsrundering) i henhold til tjekskemaer for en mønsterarbejdsplads.
Vejdirektoratet stiller endvidere som krav overfor entreprenøren, at personer
der arbejder på motorvejen, skal have bestået kurset ”Vejen som Arbejdsplads”.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om hvilke rettigheder en tilsynsførende virksomhed ved f.eks. motorvejsudvidelser har for sikkerhedsmæssigt at sikre sine medarbejderes arbejdsbetingelser, til transportministeren
1524970_0002.png
Side 2/2
Vedrørende brug af blink på bilen kan oplyses, at når en bil befinder sig i ar-
bejdsområdet, skal det gule blink slukkes, når man befinder sig i bilen. Når
man bevæger sig ud af bilen, hvor man ikke er beskyttet af et beskyttelsesmo-
dul, tændes det gule blink. Det gule blink vil gøre forbipasserende opmærk-
somme på, at der er aktivitet i vejsiden. Når man befinder sig i bilen igen, skal
blinket slukkes, da en bil, der er i bevægelse, samtidig med at den har blink på,
kan forstyrre trafikken og være til skade for trafiksikkerheden. Hvis trafikanter
på grund af det gule blink i bevægelse foretager opbremsninger, er der eksem-
pelvis risiko for bagendekollisioner.
Reglerne om anvendelse af gult blink fremgår dels af Færdselsloven og be-
kendtgørelser, dels af regler fastsat af Vejdirektoratet på det pågældende an-
lægsarbejde.
Vejdirektoratet opfordrer til, at oplevede problemer med arbejdsmiljøet ind-
bringes for den relevante arbejdsmiljøorganisation. Dette vil Vejdirektoratet
gentage overfor entreprenørerne og underentreprenørerne, der arbejder på
vejudvidelsen af TSA 50.”
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke