Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. april 2015
2015-2350
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. april 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karsten Nonbo (V).
Spørgsmål nr. 592:
Idet der henvises til svar på TRU alm. del – spørgsmål 8 anmodes ministeren
om at redegøre for de anvendte 25,6 mio. kr. på "Kampagner" og de 32,1 mio.
kr. på "Udviklings- og demonstrationsprojekter", herunder hvad der er udviklet
af blivende værdier.
Svar:
Som bekendt udmøntes Cykelpuljen af forligskredsen bag
Aftaler om En grøn
transportpolitik (S,
R, V, DF, SF, LA og K). Forligskredsen, herunder spørge-
rens parti, har givet tilskud til i alt 22 projekter, der er henført til projekttypen
"Kampagner", og 34 projekter, der er omfattet af projekttypen "Udviklings- og
demonstrationsprojekter”, jf. også vedlagte bilag med en oversigt over projek-
terne.
Ca. 60 % af projekterne er endnu ikke afsluttet, og der foreligger derfor ikke en
evaluering. Fra de afsluttede og evaluerede projekter kan blandt andet nævnes
følgende:
o
Idékatalog for cykeltrafik (med samme titel) er et resultat af projektet
”Revision af idékatalog for cykeltrafik”. COWI fik på vegne af Cycling
Embassy of Denmark tilskud til projektet i 2009. Kataloget er trykt i
3.000 eksemplarer og kan downloades på cykelambassadens hjemme-
side. Idékataloget anvendes i fagkredse i ind- og udland og som op-
slagsværk i cykelplanlægning.
Cyklistforbundets kampagne ”LYS PÅ – med Ludvig” er nået ud til
40.145 elever og deres forældre. Ca. 97 % af de lærere, der deltog i
kampagnen, har i evalueringen svaret, at kampagnen har øget deres
elevers sikkerhed i trafikken – også efter kampagnens afslutning.
Mobilitetsplan for 1.600 Rambøll medarbejdere i København i forbin-
delse med, at virksomheden flyttede sit hoveddomicil fra Virum til Øre-
staden. Andelen, der cykler, er efterfølgende steget fra 16 til 17 %. An-
o
o